ریشه جزع: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۴: | خط ۴: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[ریشه غیر ربط::جزع]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
=== قاموس قرآن === | === قاموس قرآن === | ||
بى تابى. ناله. فعل آن از باب عَلِمَ يَعْلَمُ به معنى بى تابى و از باب مَنَعَ يَمْنَعُ به معنى قطع است (اقرب الموارد) [ابراهيم:21] برابر است براى ما چه بى تابى كنيم و چه صبر نمائيم ما را فرارگاهى نيست . راغب گويد: جزع از حزن اشدّ است جزع حزنى است كه شخص رااز چاره انديشى باز دارد ولى حزن از آن اعمّ است. [معارج:20]. هلوع و جزوع عر دو صيغه مبالغهاند مثل كذوب و ودود پس هلوع يعنى بسيار حريص. جزوع: بسيار بى تابى كننده. اهل بيان گفتهاند :آيه بعدى معناى هلوع است يعنى كم و صبر و پر طمع. معنى آيه اين است: حقّا كه انسان شديد الحرص آفريده شده، چون به او شرّى رسد بسيار بى تابى كننده و چون به او خبرى روى دهد بسيار بخيل است در آيات بعدى اهل ايمان از اين حكم استثناء شدهاند «اِلّا الْمُصَلّينَ الَّذينَ...» منوع نيز بايد مثل هلوع و جزوع، مبالغه باشد. از ماده جزع فقط دو كلمه فوق در قرآن هست . | بى تابى. ناله. فعل آن از باب عَلِمَ يَعْلَمُ به معنى بى تابى و از باب مَنَعَ يَمْنَعُ به معنى قطع است (اقرب الموارد) [ابراهيم:21] برابر است براى ما چه بى تابى كنيم و چه صبر نمائيم ما را فرارگاهى نيست . راغب گويد: جزع از حزن اشدّ است جزع حزنى است كه شخص رااز چاره انديشى باز دارد ولى حزن از آن اعمّ است. [معارج:20]. هلوع و جزوع عر دو صيغه مبالغهاند مثل كذوب و ودود پس هلوع يعنى بسيار حريص. جزوع: بسيار بى تابى كننده. اهل بيان گفتهاند :آيه بعدى معناى هلوع است يعنى كم و صبر و پر طمع. معنى آيه اين است: حقّا كه انسان شديد الحرص آفريده شده، چون به او شرّى رسد بسيار بى تابى كننده و چون به او خبرى روى دهد بسيار بخيل است در آيات بعدى اهل ايمان از اين حكم استثناء شدهاند «اِلّا الْمُصَلّينَ الَّذينَ...» منوع نيز بايد مثل هلوع و جزوع، مبالغه باشد. از ماده جزع فقط دو كلمه فوق در قرآن هست . | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
ه:100, اذا:100, مسس:100, نا:82, ل:64, ا:58, شرر:58, ام:58, صبر:52, ما:46, على:46, خير:46, منع:40, هلع:40, الا:40, سوى:40, خلق:34, صلو:34, هدى:34, انس:28, من:28, انن:22, حيص:22, کم:22, قول:22, وله:16, اله:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۴۸
تکرار در قرآن: ۲(بار)
قاموس قرآن
بى تابى. ناله. فعل آن از باب عَلِمَ يَعْلَمُ به معنى بى تابى و از باب مَنَعَ يَمْنَعُ به معنى قطع است (اقرب الموارد) [ابراهيم:21] برابر است براى ما چه بى تابى كنيم و چه صبر نمائيم ما را فرارگاهى نيست . راغب گويد: جزع از حزن اشدّ است جزع حزنى است كه شخص رااز چاره انديشى باز دارد ولى حزن از آن اعمّ است. [معارج:20]. هلوع و جزوع عر دو صيغه مبالغهاند مثل كذوب و ودود پس هلوع يعنى بسيار حريص. جزوع: بسيار بى تابى كننده. اهل بيان گفتهاند :آيه بعدى معناى هلوع است يعنى كم و صبر و پر طمع. معنى آيه اين است: حقّا كه انسان شديد الحرص آفريده شده، چون به او شرّى رسد بسيار بى تابى كننده و چون به او خبرى روى دهد بسيار بخيل است در آيات بعدى اهل ايمان از اين حكم استثناء شدهاند «اِلّا الْمُصَلّينَ الَّذينَ...» منوع نيز بايد مثل هلوع و جزوع، مبالغه باشد. از ماده جزع فقط دو كلمه فوق در قرآن هست .
ریشههای نزدیک مکانی
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
جَزِعْنَا | ۱ |
جَزُوعاً | ۱ |