الْمِحَال: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْمِحَال | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْمِحَال | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۷: | خط ۸: | ||
=== ریشه کلمه === | === ریشه کلمه === | ||
*[[ریشه محل | محل]] (۱ بار) [[کلمه با ریشه:: محل| ]] | *[[ریشه محل | محل]] (۱ بار) [[کلمه با ریشه:: محل| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
كيد، عقوبت، عذاب. راغب و طبرسى آن را «اَلْاَخْذُ بِالْعُقُوبَةِ» گفتهاند [رعد:13]. آنها درباره خدا با آنكه عقابش سخت است مجادله مىكنند اين كلمه فقط يكبار در قرآن آمده است. | |||
*[[ال]] | *[[ال]] | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, لَه:64, شَدِيد:58, دَعْوَة:58, هُو:52, الْحَق:52, اللّه:40, الّذِين:40, فِي:34, يَدْعُون:34, يُجَادِلُون:28, مِن:28, هُم:22, دُونِه:22, يَشَاء:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::الْمِحَال]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۸
«مِحال» در اصل از «حیله» و «حیله» به معناى هر نوع چاره اندیشى پنهانى و غیر آشکار است (نه به معناى چاره جوئى هاى مخرّب که در زبان فارسى به آن مشهور شده است)، و مسلّم است کسى که توانایى بر چاره اندیشى آن هم با قدرت و شدت دارد، کسى است که هم از نظر توانایى فوق العاده است و هم از نظر علم و حکمت; به همین دلیل بر دشمنانش مسلّط و پیروز مى باشد، و کسى را یاراى فرار از حوزه قدرت او نیست.
بعضى «مِحال» را از مادّه «حیله» ندانسته اند، بلکه از مادّه «محل» و «ماحل» که به معناى مکر و جدال و تصمیم بر مجازات و کیفر مى باشد گرفته اند، ولى آنچه گفتیم صحیح تر به نظر مى رسد، هر چند هر دو معنا تقریباً قریب الوقوع است.
ریشه کلمه
- محل (۱ بار)
قاموس قرآن
كيد، عقوبت، عذاب. راغب و طبرسى آن را «اَلْاَخْذُ بِالْعُقُوبَةِ» گفتهاند [رعد:13]. آنها درباره خدا با آنكه عقابش سخت است مجادله مىكنند اين كلمه فقط يكبار در قرآن آمده است.