فَعَسَى: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/فَعَسَى | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/فَعَسَى | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۱۱: | خط ۱۲: | ||
*[[ریشه ف | ف]] (۲۹۹۹ بار) [[کلمه با ریشه:: ف| ]] | *[[ریشه ف | ف]] (۲۹۹۹ بار) [[کلمه با ریشه:: ف| ]] | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
أَن:100, وَ:96, اللّه:49, مِن:47, وَلَدا:27, کَرِهْتُمُوهُن:25, أُولٰئِک:25, رَبّي:25, دَائِرَة:25, صَالِحا:25, تُصِيبَنَا:23, خَيْرا:23, تَکْرَهُوا:23, يَکُون:23, عَمِل:23, فَإِن:23, إِلاّ:23, مَالا:23, مِنْک:21, يُؤْتِيَن:21, يَأْتِي:21, يَکُونُوا:21, يَخْش:21, بِالْمَعْرُوف:21, شَيْئا:21, لَم:19, أَقَل:19, نَخْشَى:19, عَاشِرُوهُن:19, آمَن:19, الْمُفْلِحِين:19, بِالْفَتْح:19, الْمُهْتَدِين:17, أَ:17, رَبّک:17, أَنَا:17, يَجْعَل:17, يَقُولُون:17, أَو:17, فِيهِم:16, تَرَن:16, مُبَيّنَة:16, تَاب:16, أَمْر:16, يَخْلُق:16, جَعَلْتُم:16, الزّکَاة:16, جَنّتِک:16, مَا:14, يُسَارِعُون:14, مَن:14, بِفَاحِشَة:14, إِن:14, آتَى:14, فِيه:14, سِقَايَة:14, فَأَمّا:12, مَرَض:12, عِنْدِه:12, يَأْتِين:12, يُرْسِل:12, کَثِيرا:10, فَيُصْبِحُوا:10, عَلَيْهَا:10, الصّلاَة:10, قُلُوبِهِم:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::فَعَسَى]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۴۹
کلمه «عَسى» در لغت عرب، در مواردى گفته مى شود که، امید به تحقق چیزى مى رود، و از آنجا که این معنا احیاناً توأم با «جهل» یا «عجز» است، بسیارى از مفسران، آن را در قرآن مجید به معناى امید تفسیر کرده اند، اما چنان که سابقاً نیز گفته ایم، هیچ مانعى ندارد که این واژه در کلام خداوند، همان معناى اصلیش را داشته باشد; زیرا گاه براى وصول به یک هدف، شرائطى لازم است، و هر گاه بعضى از شرائط حاصل نباشد، این تعبیر به کار مى رود (دقت کنید).
تعبیر به «عَسى» (امید است) در سوره «قصص» با این که کسى که داراى ایمان و عمل صالح باشد، حتماً اهل فلاح و رستگارى است، ممکن است به خاطر این باشد که این رستگارى، مشروط به بقاء و دوام این حالت است، و از آنجا که دوام و بقاء در مورد همه توبه کنندگان، مسلّم نیست، تعبیر به «عَسى» شده است.
بعضى از مفسران نیز گفته اند: این تعبیر (عَسى) هنگامى که از شخص کریم صادر شود، مفهوم آن قطعى بودن مطلب است، و خداوند «أَکْرَمُ الأَکْرَمِین» است.
ریشه کلمه