يَسْرِق: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(Added word proximity by QBot) |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/يَسْرِق | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/يَسْرِق | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۴: | خط ۵: | ||
*[[ریشه سرق | سرق]] (۹ بار) [[کلمه با ریشه:: سرق| ]] | *[[ریشه سرق | سرق]] (۹ بار) [[کلمه با ریشه:: سرق| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
دزدى. [يوسف:77]. عيّاشى در تفسير خود از حضرت رضا عليه السلام نقل كرده: حضرت اسحق را كمر بندى بود كه پيامبران و بزرگان آ نرا از يكديگر به ارث مىبردند. و آن در نزد عمّه يوسف بود. يوسف نيز در منزل تو به سر مىبرد و عمّهاش وى را غايت دوست ميداشت. يعقوب سفارش كرد كه يوسف را پيش من فرست بعد به تو بر مىگردانم. عمّهاش بر مىگردانم. عمّهاش سفارش كرد كه امشب نزد من باشو تا او را ببويم فردا صبح مىفرستم. وقت صبح كمربند مذكور را به كمر يوسف بست و پيراهنى بر او پوشاند و پيش يعقوب فرستاد و آنگاه ادعا كرد كه يوسف كمر بند را دزديده است و آن در كمر يوسف پيدا شد و قانون آن زمان چنان بود كه دزد را به صاحب سرقت مىدادند لذا عمّهاش او را پس گرفت و در نزد او ماند. اين روايت در تفسير صافى نيز نقل شده است در حاشيه تفسير عياشى از برهان و بحار و علل الشرايع و عيون اخبار الرضا نيز نقل شده و در مجمع از ديگران نقل كرده و گويد: از امامان ما نيز چنين مقل شده است. خلاصه: غرض از گفتار فرزندان يعقوب كه گفتند برادرش نيز قبل از او دزدى كرده اشاره به افسانه كمر بند است و اللّه العالم . * [مائده:38] به حكم اين ايه دست دزد چه مرد باشد چه زن بايد بريده شود ولى اين حكم داراى شرايط بسيارى است كه در فقه اسلامى مذكور است و بعضىها از راه عاطفه آمده اين حكم را نعوذ باللّه ظالمانه حواندهاند حال آنكه احكام تابع واقعيّات است نه احساسات زودگذر. براى راحتى جامعه بايد فرد مفسد فدا شود، جنايتكاران غرب به نام حفظ آزادى و منافع خود سينه هزاران بى گناه را سوراخ مىكنند روزى نيست كه قسمتى از دنيا را به خاك و خون نكشند ولى اين حكم را غير قابل اجرا مىخوانند. در كتاب سيرى در اسلام ص 18 چنين نوشتهام: اگر گويند: در اين صورت روزى صدها بدن ناقص و فلج شده و از هستى ساقط خواهند شد. گوئيم: ابداً چنين نيست زيرا در روزگارى كه حدود و احكام اسلامى اجرا مىشد در ظرف چهارصد سال فقط شش بار حكم دست بريدن اجرا شده است (برهان قرآن ص 171) شاهد صدق اين سخن مملكت عربستان سعودى است كه در عرض پنجاه سال مثلاً يك دست هم بريده نمىشود فرق است ما بين آنكه دزد بداند در زندان خواهد ماند و اينكه بداند بدنش ناقص شده و يك عمر همانطور زندگى خواهد كرد مسلم است در صورت دوم به فكر دزدى نخواهد بود. * [حجر:18] استراق سمع مخفى و دزدانه گوش دادن است در اقرب گويد «استرق السمع: استمع مخفياً» يعنى مگر آنكه دزدانه گوش دهد آن وقت شهابى آشكار در پى او باشد. معنى آيه را در «جن» ببينيد. | |||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
إِن:100, فَقَد:100, عَلِيم:89, قَالُوا:89, سَرَق:89, عِلْم:78, أَخ:78, ذِي:66, لَه:66, کُل:55, مِن:55, فَوْق:44, قَبْل:44, وَ:33, فَأَسَرّهَا:33, يُوسُف:21, فِي:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::يَسْرِق]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۵
ریشه کلمه
- سرق (۹ بار)
قاموس قرآن
دزدى. [يوسف:77]. عيّاشى در تفسير خود از حضرت رضا عليه السلام نقل كرده: حضرت اسحق را كمر بندى بود كه پيامبران و بزرگان آ نرا از يكديگر به ارث مىبردند. و آن در نزد عمّه يوسف بود. يوسف نيز در منزل تو به سر مىبرد و عمّهاش وى را غايت دوست ميداشت. يعقوب سفارش كرد كه يوسف را پيش من فرست بعد به تو بر مىگردانم. عمّهاش بر مىگردانم. عمّهاش سفارش كرد كه امشب نزد من باشو تا او را ببويم فردا صبح مىفرستم. وقت صبح كمربند مذكور را به كمر يوسف بست و پيراهنى بر او پوشاند و پيش يعقوب فرستاد و آنگاه ادعا كرد كه يوسف كمر بند را دزديده است و آن در كمر يوسف پيدا شد و قانون آن زمان چنان بود كه دزد را به صاحب سرقت مىدادند لذا عمّهاش او را پس گرفت و در نزد او ماند. اين روايت در تفسير صافى نيز نقل شده است در حاشيه تفسير عياشى از برهان و بحار و علل الشرايع و عيون اخبار الرضا نيز نقل شده و در مجمع از ديگران نقل كرده و گويد: از امامان ما نيز چنين مقل شده است. خلاصه: غرض از گفتار فرزندان يعقوب كه گفتند برادرش نيز قبل از او دزدى كرده اشاره به افسانه كمر بند است و اللّه العالم . * [مائده:38] به حكم اين ايه دست دزد چه مرد باشد چه زن بايد بريده شود ولى اين حكم داراى شرايط بسيارى است كه در فقه اسلامى مذكور است و بعضىها از راه عاطفه آمده اين حكم را نعوذ باللّه ظالمانه حواندهاند حال آنكه احكام تابع واقعيّات است نه احساسات زودگذر. براى راحتى جامعه بايد فرد مفسد فدا شود، جنايتكاران غرب به نام حفظ آزادى و منافع خود سينه هزاران بى گناه را سوراخ مىكنند روزى نيست كه قسمتى از دنيا را به خاك و خون نكشند ولى اين حكم را غير قابل اجرا مىخوانند. در كتاب سيرى در اسلام ص 18 چنين نوشتهام: اگر گويند: در اين صورت روزى صدها بدن ناقص و فلج شده و از هستى ساقط خواهند شد. گوئيم: ابداً چنين نيست زيرا در روزگارى كه حدود و احكام اسلامى اجرا مىشد در ظرف چهارصد سال فقط شش بار حكم دست بريدن اجرا شده است (برهان قرآن ص 171) شاهد صدق اين سخن مملكت عربستان سعودى است كه در عرض پنجاه سال مثلاً يك دست هم بريده نمىشود فرق است ما بين آنكه دزد بداند در زندان خواهد ماند و اينكه بداند بدنش ناقص شده و يك عمر همانطور زندگى خواهد كرد مسلم است در صورت دوم به فكر دزدى نخواهد بود. * [حجر:18] استراق سمع مخفى و دزدانه گوش دادن است در اقرب گويد «استرق السمع: استمع مخفياً» يعنى مگر آنكه دزدانه گوش دهد آن وقت شهابى آشكار در پى او باشد. معنى آيه را در «جن» ببينيد.