کَيْدا: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(Added word proximity by QBot) |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/کَيْدا | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/کَيْدا | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
«کَیْد» در اصل به معناى هر گونه «چاره اندیشى» است، خواه در طریق صحیح باشد یا غلط، هر چند غالباً در موارد مذموم استعمال مى شود، و با توجّه به این که در اینجا به صورت «نکره» آمده، نکره اى که دلالت بر عظمت و اهمیت مى کند، اشاره به نقشه وسیع و گسترده اى است که آنها براى نابود ساختن ابراهیم(علیه السلام)، و برچیدن اثرات تبلیغ قولى و عملى او، طرح کرده بودند. این واژه به معناى مکر، تلاش و کوشش، و جنگ نیز آمده است. | |||
و به گفته «راغب» در «مفردات»، نوعى چاره جوئى است (که پنهانى و از طریق آماده ساختن مقدمات بوده باشد)، و آن دو گونه است: «نکوهیده» و «پسندیده»، هر چند استعمال آن در مذموم بیشتر است، ولى در عین حال در ممدوح نیز به کار مى رود. | |||
=== ریشه کلمه === | === ریشه کلمه === | ||
*[[ریشه کيد | کيد]] (۳۵ بار) [[کلمه با ریشه:: کيد| ]] | *[[ریشه کيد | کيد]] (۳۵ بار) [[کلمه با ریشه:: کيد| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
حيله. تدبير. راغب مىگويد: كيد نوعى حيله است گاهى مذموم و گاهى ممدوح باشد هر چند در مذموم بيشتر است همينطور است استدراج و مكر كه گاهى ممدوح باشند. نگارنده گويد: بهتر است آنرا در صورت ممدوح بودن تدبير معنى كنيم مثل [يوسف:76]. اين چنين تدبير كرديم براى يوسف. [طارق:16-15]. كيد اول كه در باره كفار است مذموم و دومى كه در باره خداست ممدوح است: آنها حيله مىكنند حيلهاى و من در مقابلشان تدبير مىكنم تدبيرى - در باره كيد بعد از كيد كه بخدا نسبت داده شده رجوع شود به «مكر». [انبیاء:57]. بخدا حيله و تدبيرى درباره بتهايتان مىكنم. در آيات [نساء:76]. [صافات:98]. و نظائر آن به معنى كيد مذموم است. | |||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, أَکِيد:36, بِه:36, أَم:36, فَمَهّل:36, فَجَعَلْنَاهُم:36, الْکَافِرِين:33, کَيْدا:33, يَکِيدُون:33, بِالْهَزْل:30, إِنّهُم:30, أَمْهِلْهُم:30, عَلَى:27, هُو:27, رُوَيْدا:27, إِن:22, يُرِيدُون:22, لَک:22, فَالّذِين:22, الْجَحِيم:21, إِلَى:21, کَفَرُوا:21, يَکْتُبُون:21, فَيَکِيدُوا:21, الْأَسْفَلِين:21, فَأَرَادُوا:21, الشّيْطَان:21, أَرَادُوا:21, الْأَخْسَرِين:21, قَال:19, فَهُم:19, هُم:19, إِخْوَتِک:19, نَجّيْنَاه:19, إِبْرَاهِيم:19, لِلْإِنْسَان:19, فِي:19, مَا:18, الْغَيْب:18, إِنّي:18, عَدُوّ:18, الْمَکِيدُون:18, فَأَلْقُوه:18, فَصْل:16, لَهُم:16, بُنْيَانا:16, عِنْدَهُم:16, لُوطا:16, سَلاَما:16, ذَاهِب:16, رُؤْيَاک:16, مُبِين:16, إِلٰه:15, تَقْصُص:15, لَه:15, کَذٰلِک:15, لا:13, بَرْدا:13, غَيْر:13, يَجْتَبِيک:13, رَبّي:13, الْأَرْض:13, ابْنُوا:13, بُنَي:12, يَا:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::کَيْدا]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۴۱
«کَیْد» در اصل به معناى هر گونه «چاره اندیشى» است، خواه در طریق صحیح باشد یا غلط، هر چند غالباً در موارد مذموم استعمال مى شود، و با توجّه به این که در اینجا به صورت «نکره» آمده، نکره اى که دلالت بر عظمت و اهمیت مى کند، اشاره به نقشه وسیع و گسترده اى است که آنها براى نابود ساختن ابراهیم(علیه السلام)، و برچیدن اثرات تبلیغ قولى و عملى او، طرح کرده بودند. این واژه به معناى مکر، تلاش و کوشش، و جنگ نیز آمده است. و به گفته «راغب» در «مفردات»، نوعى چاره جوئى است (که پنهانى و از طریق آماده ساختن مقدمات بوده باشد)، و آن دو گونه است: «نکوهیده» و «پسندیده»، هر چند استعمال آن در مذموم بیشتر است، ولى در عین حال در ممدوح نیز به کار مى رود.
ریشه کلمه
- کيد (۳۵ بار)
قاموس قرآن
حيله. تدبير. راغب مىگويد: كيد نوعى حيله است گاهى مذموم و گاهى ممدوح باشد هر چند در مذموم بيشتر است همينطور است استدراج و مكر كه گاهى ممدوح باشند. نگارنده گويد: بهتر است آنرا در صورت ممدوح بودن تدبير معنى كنيم مثل [يوسف:76]. اين چنين تدبير كرديم براى يوسف. [طارق:16-15]. كيد اول كه در باره كفار است مذموم و دومى كه در باره خداست ممدوح است: آنها حيله مىكنند حيلهاى و من در مقابلشان تدبير مىكنم تدبيرى - در باره كيد بعد از كيد كه بخدا نسبت داده شده رجوع شود به «مكر». [انبیاء:57]. بخدا حيله و تدبيرى درباره بتهايتان مىكنم. در آيات [نساء:76]. [صافات:98]. و نظائر آن به معنى كيد مذموم است.