تفسیر:المیزان جلد۵ بخش۲۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
جزبدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۵ بخش۲۱ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۵ بخش۲۳}}
__TOC__
__TOC__


خط ۳۲: خط ۳۴:
* رواياتى در بيان مراد از اينكه كشتن يك نفر همانند كشتن همه مردم است
* رواياتى در بيان مراد از اينكه كشتن يك نفر همانند كشتن همه مردم است
* بحث علمى (يك تطبيق بين داستان هابيل و قابيل در تورات و در قرآن )
* بحث علمى (يك تطبيق بين داستان هابيل و قابيل در تورات و در قرآن )
{{تغییر صفحه | قبلی=تفسیر:المیزان جلد۵ بخش۲۱ | بعدی = تفسیر:المیزان جلد۵ بخش۲۳}}


[[رده:تفسیر المیزان]]
[[رده:تفسیر المیزان]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۵۳

→ صفحه قبل صفحه بعد ←


  • آيات ۳۲ - ۲۷ سوره مائده
  • رد اين قول كه مراد از « آدم » در جمله « نباء ابنى آدم » آدم ابوالبشر نيست
  • جواب به اين اشكال كه چرا قرآن كريم قصههابيل و قابيل را منشاء كتابت حكم قاتل در خصوص بنىاسرائيل قرار داده است ؟
  • معناى « قربان » و بيان چگونگى علم دو برادر بهقبول شدن قربانى يكى و رد شدن قربانى ديگرى
  • « حسد » انگيزه اقدام قابيل به قتل برادرش بوده است
  • ترس از خدا از ارتكاب ظلم جلوگيرى مى كند
  • آن پسر آدم (ع ) كه كشته شد از افراد متقى و عالم بالله بوده است
  • پاسخ به دو اشكال كه بر قصه هابيل و قابيل در قرآن وارد شده است
  • جواب اين اشكال كه جمله « ان تبوء باثمى و اثمك » با جمله « و لا تزر وازرة و زراخرى » نمى سازد
  • معانى ديگرى كه براى جمله « ان تبوء باثمى و اثمك :متحمل شدن گناه من و خودت بشوى » گفته شده است
  • معناى جمله : « فطوعت له نفسه قتل اخيه »
  • جريان قابيل بعد از كشتن برادرش (جنايت و مكافات )
  • ظلم ظالم ، بالاخره گريبان او را خواهد گرفت
  • علم ، هدايت است و هر هدايتى از ناحيه خدا است ، پس تمام علوم به تعاليم الهى است
  • خداى سبحان خالق حواس و ناظم عالم است ، پس معلم بشر خود خداى تعالى است
  • همه اسباب ظاهرى مستند و منتهى به خدا است و با انكار ضرورت و اثر اسباب ، توحيدكمال نمى يابد
  • منشاء علوم عملى (علم به بايد و نبايدها) الهام الهى است
  • الهام الهى متوقف است بر درستى و راستى علوم عقليه كليه (بديهيات ) و آن نيز متوقفاست بر سلامت عقل و فطرت (با تمسك به تقواى دينى )
  • سه قسم معلومات بشرى و سه طريقه حصول علم براى انسان ، در آيات قرآنى
  • تخطئه حسيون (كسانى كه فقط به طريقه حسى معتقدند) در قرآن كريم
  • پاسخ به دو دليل كه براى نادرستى قياسات عقلى محض و درستى صد در صد طريقهحس و تجربه اقامه شده است
  • قرآن به مردم اجازه نمى دهد كه بدون رعايت دائمى تقوا و ترس از خدا به تفكربپردازند
  • معناى (اجل ) و بررسى مشاراليه در جمله (و مناجل ذلك ...)
  • قتل بدون حق ، منازعه با ربوبيت رب العالمين است
  • اشكالى كه به آيه شده است و گفته اند با جمله : « منقتل نفسا... فكانما قتل الناس جميعا » نقض غرض شده است
  • بيان مراد از اينكه « كشتن يك نفر همانند كشتن همه انسانها است » و جواب بهاشكال فوق
  • معناى جمله : « هر كس يك نفر را زنده كند مانند اينست كه همه مردم را زنده كرده است »
  • رواياتى درباره كشته شدن هابيل و قابيل و كشته شدنهابيل به دست قابيل
  • روايات عجيب و بى اعتبارى كه در مورد داستان پسران آدم (ع )نقل شده است
  • رواياتى در بيان مراد از اينكه كشتن يك نفر همانند كشتن همه مردم است
  • بحث علمى (يك تطبيق بين داستان هابيل و قابيل در تورات و در قرآن )


→ صفحه قبل صفحه بعد ←