روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۶۸۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۶۸۱ را بدون برجای‌گذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۶۸۱ منتقل کرد)
 
(بدون تفاوت)

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۰:۵۵


آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۴، كِتَابُ الْفَرَائِضِ وَ الْمَوَارِيث

و روي عن علي بن ابي طالب ع انه قال :


من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۶۸۰ حدیث من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۶۸۲
روایت شده از : امام على عليه السلام
کتاب : من لايحضره الفقيه - جلد ۴
بخش : كتاب الفرائض و المواريث
عنوان : حدیث امام على (ع) در کتاب من لا يحضره الفقيه جلد ۴ كِتَابُ الْفَرَائِضِ وَ الْمَوَارِيث‏‏ بَابُ مِيرَاثِ الْأَجْدَادِ وَ الْجَدَّات‏
موضوعات :

ترجمه

‏محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۶ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۱۷۱

و از امام علىّ بن ابى طالب عليه السّلام روايت شده است كه فرمود: هر كس دوست داشته باشد كه بى‏پروا خود را به اعماق جهنّم در افكند، در باره جدّ سخن بميان آورد. و ابن سيرين از أبو عبيده روايت كرده است كه گفت: از يكى از صحابه صد قضيّه در باره جدّ حفظ كردم كه بعضى از آنها با بعض ديگر اختلاف دارد. و فضل بن شاذان گويد: بدان كه جدّ هميشه بمنزله برادر است، هر كجا كه آن، ارث ببرد اين نيز ارث ميبرد، و هر كجا كه آن از شمار ورثه ساقط شود، اين نيز ساقط مى‏شود. وى در اين باره بغلط رفته است، زيرا جدّ با نوه ارث ميبرد، و برادر با او ارث نميبرد. و جدّ پدرى با بودن پدر ارث ميبرد، و همچنين جدّ مادرى با بودن مادر، ولى برادر با بودن پدر و مادر ارث نميبرد. و پسر برادر با بودن جدّ ارث ميبرد، ولى با بودن برادر ارث نميبرد، بنا بر اين چگونه جدّ هميشه بمنزله برادر است؟! و چگونه هر كجا كه او ارث ببرد، اين نيز ارث ميبرد، و هر كجا كه از شمار ورثه ساقط شود اين نيز ساقط مى‏شود؟! بلكه حقيقت امر اينست كه جدّ با وجود برادران بمنزله يكى از ايشانست، و امّا اينكه هميشه بمنزله ايشان باشد، چنان كه هر جا برادر ارث ببرد، او نيز ارث ببرد، و هر جا از شمار ورثه ساقط شود او نيز ساقط گردد، چنين چيزى واقعيّت ندارد.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)