روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۸۹۸: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۸۹۸ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۸۹۸ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۰:۴۹
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، كِتَابُ الْمَعِيشَة
روي احمد بن محمد بن ابي نصر البزنطي عن داود بن الحصين عن ابي العباس الفضل بن عبد الملك عن ابي عبد الله ع قال :
من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۸۹۷ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۸۹۹ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۴ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۴۲۶
ابو العبّاس بقباق گويد: از امام صادق عليه السّلام پرسيدم كه مردى نزد شخصى دو غلام به گرو داده و يكى از آنها فوت شده است آيا گرو ديگر همه طلب اوست؟ فرمود: آرى، عرض كردم: اگر رهن، خانهاى بود و سوخت طلب او در زمين آن باقى است؟ فرمود: آرى، پرسيدم: اگر دو چهار پا بود و يكى تلف شد در آن ديگر طلبش باقى است؟ فرمود: آرى، عرض كردم: چنانچه متاعى باشد كه مدّتى زياد در گرو بماند، و يا طعامى باشد كه فاسد گردد، و يا غلامى كه بمرض آبله كور و نابينا شود، يا جامهاى كه احتياج به باز كردن و هوا دادن داشته باشد ولى همان طور بسته رها شود و بپوسد چه؟ امام عليه السّلام فرمود: همه اينها حكمش يكى مىباشد و طلب او بر ذمّه راهن باقى است. شرح: «فقهاء عظام گويند: عين مرهونه در دست مرتهن امانت است و وى ضامن نيست مگر اينكه در حفظ آن كوتاهى يا تعدّى كند، و اگر قسمتى از آن نابود شد و قسمتى باقى ماند، رهن در قسمت باقى مانده بحال خود برقرار است.