روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۶: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۶ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۶ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۱
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، أَبْوَابُ الْقَضَايَا وَ الْأَحْكَام-بَابُ أَصْنَافِ الْقُضَاةِ وَ وُجُوهِ الْحُكْم
قال الصادق ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۵ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۷ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۴ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۵
امام صادق عليه السّلام فرمود: قاضيان بر چهار دستهاند: سه دسته آنها در آتش و يك دسته از آنان در بهشت مىباشند، پس امام سه دسته اوّل را به اين ترتيب معرّفى كردند: اوّل مردى كه حكم به ستم و ناروا مىكند و خود هم مىداند كه چه كرده است پس او أهل دوزخ است، دوم، مردى كه حكم به ناروا مىكند ولى نمىفهمد كه حكمش نادرست است او نيز اهل آتش است. سوم مردى كه حكم به حقّ و راستى مىكند ولى خود نمىداند كه چه كرده است يعنى طبق موازين اسلامى حكم نكرده بلكه همين طور به سليقه خود حكم به صواب كرده است او نيز اهل آتش است، و امّا چهارم آنكه حكم بحقّ مىكند و خود نيز حقّ و باطل را مىشناسد اين مرد اهل بهشت خواهد بود. بعد امام عليه السّلام فرمود: داورى دو قسم است: يكى حكم خداوند عزّ و جلّ و ديگرى حكم اهل جاهليّت، پس هر كس در حكم خداوند عزّ و جلّ خطا كرد ناگزير به حكم اهل جاهليت عمل كرده است و هر آن كس كه در دو درهم به غير آنچه خدا فرموده حكم كند (هر چند بسيار اندك است) در اطاعت از خداوند كفر ورزيده و به خدا كافر شده است.