روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۵۵۲: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۵۵۲ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۵۵۲ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۲۱
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، كِتَابُ الْحَج
:
من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۵۵۱ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۵۵۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۳ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۱۵
و وجه تسميه روز «ترويه» اينست كه در سرزمين عرفات آبى وجود نداشته، و طوائف حاجيان براى سيراب ساختن خود از مكّه آب برميداشتهاند، و با يك ديگر ميگفتهاند: «تروّيتم تروّيتم» بهمين مناسبت آن روز «يوم الترويه» ناميده شده است، و وجه تسميه «عرفه» اينست كه جبرئيل عليه السّلام در آنجا به ابراهيم عليه السّلام گفت: بگناه و نارسائى خود اعتراف كن، و مناسك خود را بشناس، و از اين رو آن مكان را عرفه نام كردهاند. شرح: «ظاهرا لفظ «عرفه» در اينجا تصحيف «عرفات» باشد چنان كه در كافى و علل ذكر شده است». و وجه تسميه «مشعر» به «مزدلفه» اينست كه جبرئيل عليه السّلام در عرفات به ابراهيم عليه السّلام گفت: «يا ابراهيم ازدلف الى المشعر الحرام» يعنى اى ابراهيم گام فرا نه و بمشعر الحرام نزديك شو؛ و بهمين مناسبت آن سرزمين را «مزدلفه» ناميدهاند. و وجه تسميه مزدلفه به «جمع» اينست كه در آن سرزمين نماز مغرب و عشاء را با يك اذان و دو اقامه جمع مىكنند.