روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۲: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۲ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۲ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۱۵
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۲، أَبْوَابُ الزَّكَاة-بَابُ الْخَرَاجِ وَ الْجِزْيَة
و روي حفص بن غياث قال :
من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۱ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۲ ش ۱۰۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۲ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۵۵
و حفص بن غياث- قاضى سنّى- گفت: از ابى عبد الله عليه السّلام در باره زنان سؤال كردم كه: چگونه جزيه از ايشان ساقط و مرفوع شده است؟ پس فرمود: اين بدان جهت است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله از كشتن زنان و كودكان در دار الحرب نهى فرموده است، مگر آنكه زنان در جنگ شركت داشته باشند، و حتّى در اين مورد نيز فرموده است: و زن اگر چه در جنگ هم شركت كند، چندان كه براى تو ممكن باشد، و از جانب او بيم پديد آمدن خللى در جبهه مسلمين نداشته باشى از كشتنش خوددارى كن. پس در صورتى كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله از كشتن زنان در دار الحرب نهى فرموده، اين رعايت در دار الاسلام اولى است، و اگر زن از پرداختن جزيه امتناع كند كشتنش جايز نيست. پس چون قتل او ممكن نبوده جزيه از او برداشته شده است. و اگر مردها از پرداختن جزيه امتناع كنند، پيمان شكنند، و خونشان و قتلشان حلال است. زيرا كشتن مردها در دار الشّرك و الذمّه مباح است، و همچنين از شخص زمينگير از اهل شرك و ذمّه و شخص نابينا و پير فرتوت و زن و كودكان در دار الحرب جزيه برداشته شده است.