روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۸۴: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۸۴ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۸۴ منتقل کرد) |
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۵۷
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ عِلَّةِ النَّهْيِ عَنِ السُّجُودِ عَلَى الْمَأْكُولِ وَ الْمَلْبُوسِ دُونَ الْأَرْضِ وَ مَا أَنْبَتَتْ مِنْ سِوَاهُمَا
قال هشام بن الحكم لابي عبد الله ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۸۳ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۸۵ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۴۱۴
هشام بن حكم به امام صادق عليه السلام عرضكرد: مرا از آنچه سجده كردن بر آن جايز است، و آنچه سجود بر آن جايز نيست آگاه فرما، آن حضرت فرمود: سجده كردن جايز نيست مگر بر زمين يا بر آنچه از زمين رويد غير از خوردنيها و پوشيدنيها (يا آنچه غير قابل خوردن و غير قابل پوشيدن كه زمين بروياند) پس هشام به آن حضرت گفت: فدايت گردم علّت اين كه بر خوردنى و پوشيدنى سجده نبايد كرد چيست؟ آن حضرت پاسخ فرمود: چون سجود عبارتست از خضوع و فروتنى براى خداوند عزّ و جلّ، پس شايسته نيست كه سجود يا خضوع بر چيزى كه خورده يا پوشيده مىشود بعمل آيد، زيرا اهل دنيا بندگان مأكولات و ملبوساتاند (يا در برابر آنچه خورده و پوشيده مىشود همچون بندهاند در برابر مولاى خود) و سجدهكننده در حال سجود خود در عبادت خداوند عزّ و جلّ و بندگى و تذلّل بسر ميبرد، پس با اين اوصاف شايسته نيست كه پيشانى خود را بهنگام سجودش بر معبود اهل دنيا كه به نيرنگ و فريب آن فريفته شدهاند گذارد، و سجده كردن بر زمين بهتر و برتر از ساير چيزها است (كه بر آنها سجود جايز است) زيرا زمين در نشان دادن فروتنى و خضوع و خاكسارى در برابر خداوند عزّ و جلّ گوياتر و رساتر و كاملتر است.