روایت:الکافی جلد ۸ ش ۴۳۲: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۸ ش ۴۳۲ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۸ ش ۴۳۲ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۴۲
آدرس: الكافي، جلد ۸، كِتَابُ الرَّوْضَة
بهذا الاسناد عن ابي جعفر ع :
الکافی جلد ۸ ش ۴۳۱ | حدیث | الکافی جلد ۸ ش ۴۳۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
هاشم رسولى محلاتى, الروضة من الكافی جلد ۲ ترجمه رسولى محلاتى, ۱۱۰
و نيز از امام باقر عليه السّلام روايت كرده در تفسير گفتار خداى عز و جل: «بگو من براى نبوت از شما مزدى نميخواهم و از متصنعان نيستم، و او جز تذكارى براى جهانيان نيست» (سوره ص آيه ۸۶- ۷۸) فرمود: او امير مؤمنان عليه السّلام است «و پس از مدتى خبر او را خواهيد دانست» فرمود: (يعنى) هنگام خروج حضرت قائم عليه السّلام. و در گفتار خداى عز و جل: «و براستى بموسى كتاب داديم و در آن اختلاف روى داد» (سوره هود آيه ۱۰۰) فرمود: اختلاف كردند چنانچه اين امت در قرآن اختلاف كردند، و محققا در كتابى هم كه با قائم عليه السّلام است و براى آنها بياورد اختلاف خواهند كرد بدان حد كه جمع زيادى آن را انكار كنند و آن حضرت آنها را (كه منكر شدهاند) پيش دارد و گردنشان را بزند. و اما گفتار خداى عز و جل: «و اگر سخن نهائى نبود ميانشان قضاوت ميشد و راستى كه ستمكاران را عذابى است دردناك» (سوره شورى آيه ۲۱) فرمود: (يعنى) اگر نباشد آنچه از جانب خداوند از پيش در باره آنها گذشته است حضرت قائم عليه السّلام يكتن از آنها را زنده نگذارد. و در گفتار خداى عز و جل: «و آنان كه روز جزا را تصديق دارند» (سوره معارج آيه ۲۶) فرمود: مقصود (روز) ظهور حضرت قائم عليه السّلام است. و در گفتار خداى عز و جل: «- كه گويند-: سوگند بخدا پروردگارمان كه ما مشرك نبوديم» (سوره انعام آيه ۲۲) فرمود: مقصودشان مشرك بودن بولايت على عليه السّلام است (كه ديگران را شريك در خلافت او دانند). و در گفتار خداى عز و جل: «بگو حق بيامد و باطل نابود شد» (سوره اسرى آيه ۸۱) فرمود: هنگامى كه قائم عليه السّلام قيام كند دولت باطل از ميان برود.
حميدرضا آژير, بهشت كافى - ترجمه روضه كافى, ۳۳۶
نيز از امام باقر عليه السّلام روايت شده كه در تفسير اين فرموده خداوند متعال: قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ* إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ «۳» فرمود: منظور از آن امير المؤمنين عليه السّلام است، و در باره آيه: وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ «۴» فرمود: مقصود خروج حضرت قائم عليه السّلام است، و در باره آيه شريفه: وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ فَاخْتُلِفَ فِيهِ ... «۵» فرمود: اختلاف كردند چنان كه اين امّت اختلاف كردند، و محققا در كتابى هم كه با حضرت قائم عليه السّلام خواهد بود و براى آنها خواهد آورد اختلاف خواهند كرد تا آن جا كه جمع زيادى آن را انكار مىكنند و آن حضرت آنها را پيش آورد و سر از تنشان جدا كند. در باره آيه شريفه: وَ لَوْ لا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ «۶» فرمود: يعنى اگر نباشد آنچه از جانب خدا از پيش در باره آنها گذشته است حضرت قائم عليه السّلام يك نفر از ايشان را هم زنده رها نكند، و در باره اين سخن پروردگار: __________________________________________________
(۳) «بگو من براى نبوّت از شما مزدى نمىخواهم و از متصنّعان نيستم، و او جز تذكارى براى جهانيان نيست» (سوره ص/ آيه ۸۶ و ۸۷). (۴) «و پس از مدّتى خبر او راى خواهيد دانست» (سوره ص/ آيه ۸۸). (۵) «و براستى به موسى كتاب داديم و در آن اختلاف روى داد» (سوره هود/ آيه ۱۱۰). (۶) «و اگر سخن نهايى نبود ميانشان قضاوت مىشد و راستى كه ستمكاران راى عذابى است دردناك» (سوره شورى/ آيه ۲۱).
وَ الَّذِينَ يُصَدِّقُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ «۱» فرمود: يعنى خروج امام قائم عليه السّلام، و در باره آيه شريفه: ... وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ «۲» فرمود: مقصود مشرك بودن به ولايت على عليه السّلام است، و در باره آيه شريفه: وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ ... «۳» فرمود: هنگامى كه حضرت قائم عليه السّلام قيام كند دولت باطل از ميان برود. __________________________________________________
(۱) (سوره توبه/ آيه ۵۲). (۲) (سوره توبه/ آيه ۵۲). (۳) «بگو من براى نبوّت از شما مزدى نمىخواهم و از متصنّعان نيستم، و او جز تذكارى براى جهانيان نيست» (سوره ص/ آيه ۸۶ و ۸۷).