فَيَئُوس: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(Added word proximity by QBot) |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/فَيَئُوس | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/فَيَئُوس | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
در این که «یئوس» و «قنوط» به یک معناست، یعنى انسان نومید، یا دو معناى مختلف دارد در میان مفسران گفتگو است: | |||
بعضى هر دو را به یک معنا (براى تأکید) دانسته اند. | |||
ولى بعضى «یَئُوسْ» را از مادّه «یَأس» به معناى وجود نومیدى در درون قلب و «قنوط» را به معناى ظاهر ساختن آن در چهره و عمل دانسته اند. مرحوم «طبرسى» در «مجمع البیان» گفته: «یأس»، «نومیدى از خیر» است و «قنوط» نومیدى از رحمت. ولى آنچه از موارد استعمال واژه «یأس» و «قنوط» در قرآن مجید به دست مى آید، این است که: «یئوس» و «قَنُوط» تقریباً در یک معنا به کار مى رود. | |||
=== ریشه کلمه === | === ریشه کلمه === | ||
خط ۵: | خط ۱۲: | ||
*[[ریشه يئس | يئس]] (۱۳ بار) [[کلمه با ریشه:: يئس| ]] | *[[ریشه يئس | يئس]] (۱۳ بار) [[کلمه با ریشه:: يئس| ]] | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, قَنُوط:61, الشّرّ:61, لَئِن:55, مَسّه:55, أَذَقْنَاه:49, مِن:49, إِن:49, رَحْمَة:42, الْخَيْر:36, مِنّا:36, دُعَاء:29, بَعْد:23, الْإِنْسَان:16, يَسْأَم:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::فَيَئُوس]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۸
در این که «یئوس» و «قنوط» به یک معناست، یعنى انسان نومید، یا دو معناى مختلف دارد در میان مفسران گفتگو است:
بعضى هر دو را به یک معنا (براى تأکید) دانسته اند.
ولى بعضى «یَئُوسْ» را از مادّه «یَأس» به معناى وجود نومیدى در درون قلب و «قنوط» را به معناى ظاهر ساختن آن در چهره و عمل دانسته اند. مرحوم «طبرسى» در «مجمع البیان» گفته: «یأس»، «نومیدى از خیر» است و «قنوط» نومیدى از رحمت. ولى آنچه از موارد استعمال واژه «یأس» و «قنوط» در قرآن مجید به دست مى آید، این است که: «یئوس» و «قَنُوط» تقریباً در یک معنا به کار مى رود.
ریشه کلمه
کلمات نزدیک مکانی
وَ قَنُوط الشّرّ لَئِن مَسّه أَذَقْنَاه مِن إِن رَحْمَة الْخَيْر مِنّا دُعَاء بَعْد الْإِنْسَان يَسْأَم
تکرار در هر سال نزول
در حال بارگیری...