وَصّلْنَا: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(Added word proximity by QBot) |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/وَصّلْنَا | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/وَصّلْنَا | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
«وَصَّلْنَا» از مادّه «وصل» به معناى ارتباط دادن و متصل کردن است و چون به باب «تفعیل» رفته، معناى کثرت و تأکید نیز از آن استفاده مى شود. | |||
=== ریشه کلمه === | === ریشه کلمه === | ||
*[[ریشه وصل | وصل]] (۱۳ بار) [[کلمه با ریشه:: وصل| ]] | *[[ریشه وصل | وصل]] (۱۳ بار) [[کلمه با ریشه:: وصل| ]] | ||
=== قاموس قرآن === | |||
وصول به معنى رسيدن است گويند «وَصَلَ اَلَّى الْخَبَرُ وُصُولاً» خبر به من رسيد وآن در واقع متصل شدن چيزى به چيزى است [انعام:136]. آنچه براى بتهايشان است به خدا نمىرسد و در راه خدا صرف نمىشود ولى آنچه براى خداست به بتها مىرسد. آيه راجع به بدعتهاى مشركان است. وصل متصل كردن جمع كردن «وَصَلَ الشَّىْءَ» بِالشَّىْءِ وَصْلاً وصِلَةً: جَمَعَهُ» [رعد:21]. و كسانيكه خدا آنچه را به پيوستن آن فرمان داده پيوسته مىدارند و از خدايشان مىترسند. [بقره:27]. و قطع مىكنند رشتهاى را كه خدا فرمان به پيوستن آن داده و در زمين فساد مىكنند. معنى هر دو آيه على الظاهر عام است و صله ارحام از مصاديق آن مىباشد. * [نساء:90]. مراد از «يَصِلُونَ» وجود نسب است گويند: فلانى به فلانى متصل است يعنى ميان آنها نسبى يا مصاهرتى است. يعنى: مگر آنانكه در نسب به قومى مىرسند كه ميان شما و آنان پيمانى هست. * [قصص:51]. توصيل براى كثرت است يعنى: سخنان را پشت سرهم (و بعضى پيوسته به بعضى) به آنها رسانديم تا پند گيرند. | |||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
لَهُم:100, لَقَد:100, الْقَوْل:85, الظّالِمِين:85, وَ:85, لَعَلّهُم:70, الْقَوْم:70, الّذِين:55, يَهْدِي:55, يَتَذَکّرُون:55, لا:40, آتَيْنَاهُم:40, الْکِتَاب:25, اللّه:25, مِن:10, إِن:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::وَصّلْنَا]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۲
«وَصَّلْنَا» از مادّه «وصل» به معناى ارتباط دادن و متصل کردن است و چون به باب «تفعیل» رفته، معناى کثرت و تأکید نیز از آن استفاده مى شود.
ریشه کلمه
- وصل (۱۳ بار)
قاموس قرآن
وصول به معنى رسيدن است گويند «وَصَلَ اَلَّى الْخَبَرُ وُصُولاً» خبر به من رسيد وآن در واقع متصل شدن چيزى به چيزى است [انعام:136]. آنچه براى بتهايشان است به خدا نمىرسد و در راه خدا صرف نمىشود ولى آنچه براى خداست به بتها مىرسد. آيه راجع به بدعتهاى مشركان است. وصل متصل كردن جمع كردن «وَصَلَ الشَّىْءَ» بِالشَّىْءِ وَصْلاً وصِلَةً: جَمَعَهُ» [رعد:21]. و كسانيكه خدا آنچه را به پيوستن آن فرمان داده پيوسته مىدارند و از خدايشان مىترسند. [بقره:27]. و قطع مىكنند رشتهاى را كه خدا فرمان به پيوستن آن داده و در زمين فساد مىكنند. معنى هر دو آيه على الظاهر عام است و صله ارحام از مصاديق آن مىباشد. * [نساء:90]. مراد از «يَصِلُونَ» وجود نسب است گويند: فلانى به فلانى متصل است يعنى ميان آنها نسبى يا مصاهرتى است. يعنى: مگر آنانكه در نسب به قومى مىرسند كه ميان شما و آنان پيمانى هست. * [قصص:51]. توصيل براى كثرت است يعنى: سخنان را پشت سرهم (و بعضى پيوسته به بعضى) به آنها رسانديم تا پند گيرند.