ریشه فضو: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added root proximity by QBot)
 
خط ۲۹: خط ۲۹:
=== قاموس قرآن ===
=== قاموس قرآن ===
اتساع. «فَضَا الْمَكانُ: اِتَّسَعَ». [نساء:21]. طبرسى فرموده: افضاء به شى‏ء رسيدن به آنست باملامست اصل آن از فضاء به معنى وسعت است اقرب الموارد «اَفْضى فُلانٌ اِلى فُلانٍ» را رسيدن شخصى به شخصى معنى كرده و گويد حقيقتش آن است كه يكى به فضاء ديگرى رسيد. در نهج البلاغه خطبه 173 فرموده: «وَ ما اَبْقى شَيْئاً مِمَّا يَمُرُّ عَلى رَأْسى اِلَّا...اَفْضى بِهِ اِلَّىَ» رسول خدا «صلى اللَّه عليه و آله» از آنچه به سر من خواهد آمد چيزى نگذاشت مگر آنكه به من رسانيد. (و اطلاع داد). آيه درباره آن است كه مهريه زنان را از روى ظلم از دستشان نگيريد يعنى: چطور آن را از دست زن مى‏گيريد حال آنكه بعضى از شما به بعض ديگر رسيده است(و با رسيدن به يكديگر و ايجاد علقه زوجيت مثل يك وجود شده‏ايد) و زنان از شما پيمانى محكم گرفته‏اند. ظاهراً مراد، پيمان عقد است كه مرد مهريه را به واسطه عقد ازدواج به عهده مى‏گيرد. در مجمع از ابن عباس نقل شده «اَفْضى» در آيه كنايه از جماع است و به قولى مراد خلوت صحيح با زن است مقاربت باشد يا نه. اين كلمه بيشتر از يكبار در كلام اللَّه يافته نيست.
اتساع. «فَضَا الْمَكانُ: اِتَّسَعَ». [نساء:21]. طبرسى فرموده: افضاء به شى‏ء رسيدن به آنست باملامست اصل آن از فضاء به معنى وسعت است اقرب الموارد «اَفْضى فُلانٌ اِلى فُلانٍ» را رسيدن شخصى به شخصى معنى كرده و گويد حقيقتش آن است كه يكى به فضاء ديگرى رسيد. در نهج البلاغه خطبه 173 فرموده: «وَ ما اَبْقى شَيْئاً مِمَّا يَمُرُّ عَلى رَأْسى اِلَّا...اَفْضى بِهِ اِلَّىَ» رسول خدا «صلى اللَّه عليه و آله» از آنچه به سر من خواهد آمد چيزى نگذاشت مگر آنكه به من رسانيد. (و اطلاع داد). آيه درباره آن است كه مهريه زنان را از روى ظلم از دستشان نگيريد يعنى: چطور آن را از دست زن مى‏گيريد حال آنكه بعضى از شما به بعض ديگر رسيده است(و با رسيدن به يكديگر و ايجاد علقه زوجيت مثل يك وجود شده‏ايد) و زنان از شما پيمانى محكم گرفته‏اند. ظاهراً مراد، پيمان عقد است كه مرد مهريه را به واسطه عقد ازدواج به عهده مى‏گيرد. در مجمع از ابن عباس نقل شده «اَفْضى» در آيه كنايه از جماع است و به قولى مراد خلوت صحيح با زن است مقاربت باشد يا نه. اين كلمه بيشتر از يكبار در كلام اللَّه يافته نيست.
===ریشه‌های [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud htmlpre='ریشه_'>
بعض:100, کم:81, اخذ:81, ه:74, قد:61, الى:49, بين:42, کيف:42, اثم:36, بهت:29, من:23, وثق:16, غلظ:10
</qcloud>


== کلمات مشتق شده در قرآن ==
== کلمات مشتق شده در قرآن ==

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۰۱

تکرار در قرآن: ۱(بار)

لیست کلمات مشتق شده


در حال بارگیری...


قاموس قرآن

اتساع. «فَضَا الْمَكانُ: اِتَّسَعَ». [نساء:21]. طبرسى فرموده: افضاء به شى‏ء رسيدن به آنست باملامست اصل آن از فضاء به معنى وسعت است اقرب الموارد «اَفْضى فُلانٌ اِلى فُلانٍ» را رسيدن شخصى به شخصى معنى كرده و گويد حقيقتش آن است كه يكى به فضاء ديگرى رسيد. در نهج البلاغه خطبه 173 فرموده: «وَ ما اَبْقى شَيْئاً مِمَّا يَمُرُّ عَلى رَأْسى اِلَّا...اَفْضى بِهِ اِلَّىَ» رسول خدا «صلى اللَّه عليه و آله» از آنچه به سر من خواهد آمد چيزى نگذاشت مگر آنكه به من رسانيد. (و اطلاع داد). آيه درباره آن است كه مهريه زنان را از روى ظلم از دستشان نگيريد يعنى: چطور آن را از دست زن مى‏گيريد حال آنكه بعضى از شما به بعض ديگر رسيده است(و با رسيدن به يكديگر و ايجاد علقه زوجيت مثل يك وجود شده‏ايد) و زنان از شما پيمانى محكم گرفته‏اند. ظاهراً مراد، پيمان عقد است كه مرد مهريه را به واسطه عقد ازدواج به عهده مى‏گيرد. در مجمع از ابن عباس نقل شده «اَفْضى» در آيه كنايه از جماع است و به قولى مراد خلوت صحيح با زن است مقاربت باشد يا نه. اين كلمه بيشتر از يكبار در كلام اللَّه يافته نيست.

ریشه‌های نزدیک مکانی

کلمات مشتق شده در قرآن

کلمه تعداد تکرار در قرآن
أَفْضَى‌ ۱

ریشه‌های مرتبط