الْحَوَايَا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(Added word proximity by QBot) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْحَوَايَا | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/الْحَوَايَا | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۱۰: | خط ۱۱: | ||
*[[ال]] | *[[ال]] | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
أَو:100, مَا:79, ظُهُورُهُمَا:47, حَمَلَت:42, اخْتَلَط:42, بِعَظْم:36, ذٰلِک:31, إِلاّ:31, شُحُومَهُمَا:26, جَزَيْنَاهُم:26, عَلَيْهِم:21, بِبَغْيِهِم:21, وَ:15, حَرّمْنَا:15, إِنّا:10, الْغَنَم:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::الْحَوَايَا]] | |||
|?نازل شده در سال | |||
|mainlabel=- | |||
|headers=show | |||
|limit=2000 | |||
|format=jqplotchart | |||
|charttype=line | |||
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول | |||
|labelaxislabel=سال نزول | |||
|smoothlines=yes | |||
|numbersaxislabel=دفعات تکرار | |||
|distribution=yes | |||
|min=0 | |||
|datalabels=value | |||
|distributionsort=none | |||
|ticklabels=yes | |||
|colorscheme=rdbu | |||
|chartlegend=none | |||
}} | |||
[[رده:كلمات قرآن]] | [[رده:كلمات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۱۲
«حَوایا» جمع «حویّة» (بر وزن قضیّه) به معناى مجموعه محتویات شکم حیوان است که به صورت یک کره و به معناى «امعاء» مى باشد.
ریشه کلمه
- حوى (۲ بار)
قاموس قرآن
رودهها. و آن جمع حويّه است (مفردات) نا گفته نماند: حوى به معنى جمع كردن است در اقرب گويد: «حواه يعنى جمعه و ملكه و احرزه» . و چون روده در شكم جمع شده و مستدير است لذا به آن حويّه و حوايا گفتهاند (استفاده از مجمع) . [انعام:146] يعنى: بر يهود هر ناخندارى را حرام كرديم و از گاو و گوسفند نيز پيه را بر ايشان حرام كرديم جز آنچه بر پشت آن دو و يا بر رودهها باشد يا به استخوان پيوسته باشد. اين تحريم به جرم سر كشى آنها بود و ما راستگو هستيم. آيه شريفه روشن مىكند كه اشياء فوق در نتيجه تجاوز كارى بر يهود حرام شده است چنانكه آيه [نساء:160] در اين مضمون صريح است. در سفر لاويان از تورات فعلى باب 11 گوشتهاى حلال و حرام يهود نقل شده و شايد بتوان از ان در تفسير آيه شريفه استفاده كرد. مقدارى از آنهااز محرّمات اسلامى و بعضى از محلّات آن، از جمله گوشت شتر را حرام و نجس دانسته است . و ظاهراً چون يهود انكار مىكردند كه اين تحريم در شريعت موسى براى مجازات بوده باشد و اين محرّمات از اوّل حرام بودهاند در ردّ آن فرمود: [آل عمران:93].