ریشه قوم: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
=== قاموس قرآن === | |||
جماعت مردان در صحاح گفته: قوم به معنى مردان است و شامل زنان نيست از لفظ خود مفرد ندارد زهير در شعر خود گويد: و ما ادرى و سوف اخال ادرى أقوم آل حصن ام نساء نمىدانم به گمانم به زودى خواهم دانست: آل حصن مردانند يا زنان. و خداوند فرموده: [حجرات:11]. گاهى زنان نيز داخل قوم اند به تبعيت زيرا قوم هر پيامبر شامل مردان و زنان است، همچنين است قول راغب در مفردات. در اقرب الموارد گويد: جماعت مردان را قوم گفتهاند كه آنها قائم و متصدى به كارهاى مهمّاند، اين لفظ مذكر و مونث آيد گويند: «قامَ الْقَوْمُ وَ قامَتِ الْقَوْمُ» در مجمع ذيل آيه فوق فرموده: خليل گفته: قوم به مردان اطلاق مىشود نه به زنان چون بعضى با بعضى به كارها قيام مىكنند. ناگفته نماند: در آيه فوق زنان به قرينه مقابله داخل در قوم نيستند ولى در آيات ديگر قطعاً زنان داخل در قوم اند مثل [بقره:118]. [هود:89]. نمىشود مراد از قوم در اين آيات فقط مردان باشند لذا بايد براى اخراج زنان قرينه داشته باشيم. بدين جهت راغب گفته: در تمام قرآن از قوم مردان و زنان اراده شدهاند و حقيقت آن براى مردان است ولى قاموس معناى اولى آن را «اَلْجَماعَةُ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ مَعاً» گفته است. اقرب الموارد گفته: قوم انسان اقرباى اوست كه با او در جد واحد جمع مىشوند، گاهى انسان در ميان اجانب واقع مىشود مجازاً و به جهت مجاورت آنها را قوم خود مىداند. از اين استعمال در قرآن بسيار يافته است. | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == | ||
{|class="wikitable sortable" | {|class="wikitable sortable" | ||
خط ۳۷: | خط ۴۱: | ||
|الْقَوْمِ || ۳۱ | |الْقَوْمِ || ۳۱ | ||
|- | |- | ||
| | |الْقَيُّومُ || ۲ | ||
|- | |- | ||
|الْقَوْمَ || ۲۶ | |الْقَوْمَ || ۲۶ | ||
خط ۶۵: | خط ۶۹: | ||
|قِيَاماً || ۵ | |قِيَاماً || ۵ | ||
|- | |- | ||
| | |قَوَّامُونَ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|أَقْوَمَ || ۱ | |أَقْوَمَ || ۱ | ||
خط ۸۱: | خط ۸۵: | ||
|تَقُومُوا || ۲ | |تَقُومُوا || ۲ | ||
|- | |- | ||
| | |قَوَّامِينَ || ۲ | ||
|- | |- | ||
|الْمُقِيمِينَ || ۱ | |الْمُقِيمِينَ || ۱ | ||
خط ۱۲۵: | خط ۱۲۹: | ||
|فَاسْتَقِيمُوا || ۲ | |فَاسْتَقِيمُوا || ۲ | ||
|- | |- | ||
| | |الْقَيِّمُ || ۳ | ||
|- | |- | ||
|تَقُمْ || ۲ | |تَقُمْ || ۲ | ||
خط ۱۶۵: | خط ۱۶۹: | ||
|مَقَاماً || ۲ | |مَقَاماً || ۲ | ||
|- | |- | ||
| | |قَيِّماً || ۱ | ||
|- | |- | ||
|قَوْمُنَا || ۱ | |قَوْمُنَا || ۱ | ||
خط ۱۷۷: | خط ۱۸۱: | ||
|قَوْمَهَا || ۲ | |قَوْمَهَا || ۲ | ||
|- | |- | ||
| | |الْقَيُّومِ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|إِقَامَ || ۱ | |إِقَامَ || ۱ | ||
خط ۲۰۱: | خط ۲۰۵: | ||
|فَأَقِمْ || ۲ | |فَأَقِمْ || ۲ | ||
|- | |- | ||
| | |الْقَيِّمِ || ۱ | ||
|- | |- | ||
|مُقَامَ || ۱ | |مُقَامَ || ۱ | ||
خط ۲۴۱: | خط ۲۴۵: | ||
|تَقْوِيمٍ || ۱ | |تَقْوِيمٍ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |قَيِّمَةٌ || ۱ | ||
|- | |- | ||
| | |الْقَيِّمَةِ || ۱ | ||
|} | |} | ||
نسخهٔ ۳۱ تیر ۱۳۹۳، ساعت ۱۷:۰۴
تکرار در قرآن: ۶۶۰(بار)
قاموس قرآن
جماعت مردان در صحاح گفته: قوم به معنى مردان است و شامل زنان نيست از لفظ خود مفرد ندارد زهير در شعر خود گويد: و ما ادرى و سوف اخال ادرى أقوم آل حصن ام نساء نمىدانم به گمانم به زودى خواهم دانست: آل حصن مردانند يا زنان. و خداوند فرموده: [حجرات:11]. گاهى زنان نيز داخل قوم اند به تبعيت زيرا قوم هر پيامبر شامل مردان و زنان است، همچنين است قول راغب در مفردات. در اقرب الموارد گويد: جماعت مردان را قوم گفتهاند كه آنها قائم و متصدى به كارهاى مهمّاند، اين لفظ مذكر و مونث آيد گويند: «قامَ الْقَوْمُ وَ قامَتِ الْقَوْمُ» در مجمع ذيل آيه فوق فرموده: خليل گفته: قوم به مردان اطلاق مىشود نه به زنان چون بعضى با بعضى به كارها قيام مىكنند. ناگفته نماند: در آيه فوق زنان به قرينه مقابله داخل در قوم نيستند ولى در آيات ديگر قطعاً زنان داخل در قوم اند مثل [بقره:118]. [هود:89]. نمىشود مراد از قوم در اين آيات فقط مردان باشند لذا بايد براى اخراج زنان قرينه داشته باشيم. بدين جهت راغب گفته: در تمام قرآن از قوم مردان و زنان اراده شدهاند و حقيقت آن براى مردان است ولى قاموس معناى اولى آن را «اَلْجَماعَةُ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ مَعاً» گفته است. اقرب الموارد گفته: قوم انسان اقرباى اوست كه با او در جد واحد جمع مىشوند، گاهى انسان در ميان اجانب واقع مىشود مجازاً و به جهت مجاورت آنها را قوم خود مىداند. از اين استعمال در قرآن بسيار يافته است.
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
الْمُسْتَقِيمَ | ۳ |
يُقِيمُونَ | ۶ |
قَامُوا | ۴ |
أَقِيمُوا | ۱۳ |
لِقَوْمِهِ | ۱۳ |
قَوْمِ | ۵۹ |
الْقِيَامَةِ | ۷۰ |
لِقَوْمٍ | ۵۱ |
مَقَامِ | ۱ |
مُسْتَقِيمٍ | ۲۰ |
أَقَامَ | ۲ |
يُقِيمَا | ۳ |
قُومُوا | ۱ |
الْقَوْمِ | ۳۱ |
الْقَيُّومُ | ۲ |
الْقَوْمَ | ۲۶ |
يَقُومُونَ | ۱ |
يَقُومُ | ۵ |
أَقَامُوا | ۱۰ |
أَقْوَمُ | ۳ |
قَائِماً | ۵ |
قَائِمٌ | ۳ |
مُسْتَقِيمٌ | ۶ |
قَوْماً | ۴۰ |
مَقَامُ | ۱ |
قَائِمَةٌ | ۲ |
قَوْمٍ | ۲۳ |
قِيَاماً | ۵ |
قَوَّامُونَ | ۱ |
أَقْوَمَ | ۱ |
مُسْتَقِيماً | ۶ |
قَوْمَهُمْ | ۵ |
فَأَقَمْتَ | ۱ |
فَلْتَقُمْ | ۱ |
فَأَقِيمُوا | ۳ |
تَقُومُوا | ۲ |
قَوَّامِينَ | ۲ |
الْمُقِيمِينَ | ۱ |
قُمْتُمْ | ۱ |
قَوْمٌ | ۲۶ |
أَقَمْتُمُ | ۱ |
مُقِيمٌ | ۵ |
بِقَوْمٍ | ۳ |
تُقِيمُوا | ۱ |
يَقُومَانِ | ۱ |
مَقَامَهُمَا | ۱ |
الْقَوْمُ | ۵ |
قَوْمُکَ | ۳ |
قَوْمَکَ | ۵ |
قَوْمُهُ | ۵ |
قَوْمِهِ | ۳۲ |
قِيَماً | ۱ |
قَوْمِنَا | ۱ |
قَوْمَهُ | ۶ |
قَوْمِي | ۵ |
قَوْمُ | ۱۵ |
اسْتَقَامُوا | ۴ |
فَاسْتَقِيمُوا | ۲ |
الْقَيِّمُ | ۳ |
تَقُمْ | ۲ |
تَقُومَ | ۳ |
مَقَامِي | ۲ |
قَوْمِهِمْ | ۳ |
لِلْقَوْمِ | ۳ |
لِقَوْمِکُمَا | ۱ |
فَاسْتَقِيمَا | ۱ |
قَوْمَ | ۱۱ |
أَقِمْ | ۱ |
قَوْمِکَ | ۲ |
فَاسْتَقِمْ | ۱ |
أَقِمِ | ۵ |
يُقِيمُوا | ۲ |
لِيُقِيمُوا | ۱ |
مُقِيمَ | ۱ |
مُقِيمٍ | ۲ |
إِقَامَتِکُمْ | ۱ |
الْمُسْتَقِيمِ | ۲ |
مَقَاماً | ۲ |
قَيِّماً | ۱ |
قَوْمُنَا | ۱ |
قَائِمَةً | ۳ |
فَأَقَامَهُ | ۱ |
نُقِيمُ | ۱ |
قَوْمَهَا | ۲ |
الْقَيُّومِ | ۱ |
إِقَامَ | ۱ |
الْقَائِمِينَ | ۱ |
الْمُقِيمِي | ۱ |
قَوْمُهُمَا | ۱ |
إِقَامِ | ۱ |
مُقَاماً | ۲ |
قَوَاماً | ۱ |
مَقَامٍ | ۳ |
تَقُومُ | ۸ |
مَقَامِکَ | ۱ |
فَأَقِمْ | ۲ |
الْقَيِّمِ | ۱ |
مُقَامَ | ۱ |
أَقِمْنَ | ۱ |
الْمُقَامَةِ | ۱ |
قَوْمَهُمَا | ۱ |
مَقَامٌ | ۱ |
قِيَامٌ | ۱ |
اسْتَقِمْ | ۱ |
لِقَوْمِکَ | ۱ |
قَوْمَنَا | ۲ |
قِيَامٍ | ۱ |
مَقَامَ | ۲ |
لِيَقُومَ | ۱ |
لِقَوْمِهِمْ | ۱ |
قَائِمُونَ | ۱ |
قَامَ | ۱ |
قُمِ | ۱ |
قُمْ | ۱ |
يَسْتَقِيمَ | ۱ |
تَقْوِيمٍ | ۱ |
قَيِّمَةٌ | ۱ |
الْقَيِّمَةِ | ۱ |