هود ٤٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۴۰
ترجمه
هود ٤٥ | آیه ٤٦ | هود ٤٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صَالِحٍ»: او، کار ناشایست است. یعنی او تا آنجا در کفر و الحاد و فسق و فجور فرو رفته است که انگار وجودش مجسّمه شرّ و فساد است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
حَتَّى إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَ فَارَ... (۲) وَ هِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ... (۱) ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ... (۳) إِنَ الَّذِينَ جَاءُوا بِالْإِفْکِ... (۰) إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِکُمْ وَ... (۴) قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ... (۱) قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ... (۱)
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۳۶، سوره هود
- قطع اميد از ايمان آوردن قوم نوح (ع )
- مراد از خطاب خداوند به نوح (ع ): كشتى را پيش چشمان ما و به وحى ما بساز و...
- مسخره كردن قوم نوح (ع )، كشتى ساختن او را و جواب آن حضرت به آنان
- معناى جمله : ((و فار التنور)) و اقوال مختلفى كه در معناى تنور و فوران آن گفته اند
- معناى جمله : ((بسم اللّه مجريها و مرسيها)) و احتمالاتى كه درباره مفردات اين جمله ومعناى آن ذكر شده است
- گفتگوى نوح (ع ) كه از كفر درونى پسرش اطلاع نداشت ، با او
- اتمام عذاب ، و امر تكوينى خداى تعالى به سكون و آرامش زمين و آسمان (يا ارض ابلعىماءك و...)
- نكات ادبى و بلاغت شگفتى كه در آيه : ((وقيل يا ارض ابلعى ماءك و يا سماء اقلعى ...)) ديده مى شود
- دلسوزى نوح (ع ) براى پسرش در قالب استفسار از خداى تعالى و ادبى كه آنحضرت در سخن گفتن درباره پسرش ، در برابر احكم الحاكمين به كار برده است
- مراد از اينكه پسر نوح (ع ) از اهل آن حضرت نبوده است (انه ليس من اهلك )
- چند قول ديگر پيرامون مراد از جمله : ((انه عمل غير صالح ))
- منظور از اينكه پسر نوح (ع )، عملى غير صالح است (انهعمل غير صالح )
- نمونه هايى از نهى از عملى كه واقع نشده است
- بيان اينكه اين كلام نوح (ع ) كه به خدا عرض كرد: ((و الا تغفر لى و ترحمنى اكن منالخاسرين )) اظهار شكر است
- خطاب و امر به هبوط به نوح (ع ) و همراهانش ، دومين امر به هبوط به بشر، بعد از امربه هبوط آدم (ع ) بوده است
- مراد از جمله : ((و على امم ممن معك )) در خطاب خداوند به نوح (ع )
- بحث روايتى (رواياتى در مورد داستان نوح و قوم او، درذيل آيات شريفه گذشته )
- داستان حضرت نوح (ع ) از زبان مبارك امام صادق (ع )
- روايتى در ارتباط با فوران تنور از امير المؤ منين (ع )
- دو روايت از امام باقر (عليه السلام ) درباره حضرت نوح (ع ) و شريعت او
- رواياتى درباره پسر نوح (ع ) و تفسير اينكه به نوح (ع ) فرمود: او ازاهل تو نيست و عمل غير صالح است
- ۱ - اجمالى از اصل داستان
- ۲ - داستان نوح (عليه السلام ) در قرآن انحراف تدريجى بشر از فطرت انسانى وپيدايش اختلاف طبقاتى بعد از حضرت آدم (ع ) و بعثت و رسالت حضرت نوح (ع
- دين و شريعت نوح (ع )
- زحمات طاقت فرسايى كه آن حضرت در كار دعوتمتحمل شد
- مدت زيستن نوح (ع ) در ميان قوم خود
- كشتى ساختن آن حضرت
- نزول عذاب و آمدن طوفان
- پايان ماجرا و پياده شدن نوح و همراهانش از كشتى
- داستان پسر غرق شده نوح (ع )
- ۳- خصايص نوح (ع ): اولين پيامبر اولوالعزم ، پدر دومنسل حاضر بشر و...
- ۴- داستان آن حضرت در تورات فعلى
- موارد مخالفت و تفاوت داستان نوح (ع ) در تورات با آنچه در قرآن آمده است
- ۵- داستان طوفان نوح (ع ) در تواريخ و اسطوره هاى سايرملل
- ۶- آيا نبوت نوح (ع ) جهانى و براى همه بشر بوده است ؟
- شرحى در مورد نبوت و بعثت انبياء و جواب به بعضاهل سنت كه منكر عموميت رسالت نوح (ع ) هستند
- انسان در مسير كمالى خود (به طبع ثانوى ) ناچار از حيات اجتماعى و تعاونى است
- ضرورت وجود قانون در حيات اجتماعى بشر
- علاوه بر بهره مندى او از عقل و تفكر، هدايت تشريعى انسان از راه وحى و نبوت ، براىرسيدن به كمال و سعادت ضرورى و لازم است
- عمل نكردن بشر به تعاليم وحى ، نمى توانددليل بر لغو بودن ارسال رسل و انزال كتب باشد
- شريعت نوح (ع ) كه نخستين شريعت الهى بوده ، لزوما جهانى و همگانى بوده است
- آيا طوفان نوح همه كره زمين را دربرگرفت ؟ سخن صاحب المنار در اين باره
- بيان نادرستى سخن صاحب المنار و اشاره به اينكه آيات قرآنى ظاهر در اين است كهطوفان نوح همه زمين را فرا گرفته بوده است
- ۱- زمين هاى رسوبى
- ۲- عامل پيدايش قشرها و طبقات زمين ، همان طبقات رسوبى بوده اند
- ۳- توسعه و گسترش درياها به علت سرازير شدن سيلابها به طرف آنها
- ۴- در عهد طوفان چه عواملى باعث زياد شدن آبها و شدتعمل آنها شدند؟
- ۵- نتيجه بحث و انطباق مباحث گذشته از زمين شناسى با وقوع طوفان نوح
- ۸- عمر طولانى نوح (ع )
- ۹- كوه جودى كجا است ؟
- و چرا حيوانات هم دچار طوفان شده اند؟
- ۱- گرايش و اطمينان انسان به حس و تمايل او به تشبيه وتمثيل غير محسوس به محسوس
- ۲ - توجه به خدا از راه عبادت ، بر مبناى اصل كلى و فطرى خضوع ضعيف در برابرقوى
- در قرآن كريم ، نهى از پرستش اصنام و آلهه ، مترتب بر اثبات ضعف و ناتوانى آنهااست
- ۳ - وثنيت از كجا سرچشمه گرفته و به چه صورت آغاز شد؟
- ۴- چرا براى ارباب انواع و خدايان ديگر مجسمه ساختند ولى براى خداى تعالى مجسمهنساختند؟
- ۵- وثنيت صائبه
- ۶- وثنيت برهميه
- ۷- وثنيت بودايى ، شخصيت و تعاليم بودا
- ۸- وثنيت عرب
- ۹- دفاع اسلام از توحيد و مبارزه اش با وثنيت
- ۱۰- بناى سيره رسول خدا (ص ) بر توحيد و نفى شركاء
- ۱- تناسخ در نظر وثنى مذهبان
- ۲ - سرايت شرك در عبادت از وثنى ها به ساير اديان
- ۳- اسلام گرايش به وثنيت و شرك را چگونه اصلاح كرد؟
- ۴- پاسخ به يك شبهه در مورد توسل به معصومين و اولياءاللّه (عليهم السلام ) و اظهارمحبت به ايشان
- فرق بين شرك و استشفاع
نکات آیه
۱- فرزند ناخلف حضرت نوح ، انسانى ناصالح و فسادپیشه بود. (إنه عمل غیر صلح)
۲- فرزند ناصالح نوح ، در پیشگاه خداوند از خانواده و اهل بیت او محسوب نمى شد. (إنه لیس من أهلک)
۳- فسادپیشگى فرزند نوح ، موجب محسوب نشدن وى از خانواده نوح(ع) در پیشگاه خداوند (إنه لیس من أهلک إنه عمل غیر صلح) جمله «إنه عمل ...» علت براى «إنه لیس من أهلک» مى باشد; یعنى ، چون فرزندت داراى عمل ناشایست است ، ما او را از خانواده تو به حساب نمى آوریم.
۴- فسادپیشگى فرزند نوح ، موجب هلاکت وى در حادثه طوفان (فکان من المغرقین ... إنه لیس من أهلک إنه عمل غیر صلح)
۵- نوح(ع) ، ناآگاه به تباهى و فساد بى حد فرزند ناخلف خویش (إنه عمل غیر صلح)
۶- نوح(ع) ناآگاه به گسستن پیوند فرزندى کنعان با او بر اثر اعمال ناشایستش (إن ابنى من أهلى ... إنه لیس من أهلک)
۷- نوح(ع) به حکیمانه نبودن نجات فرزند فسادپیشه اش ، از حادثه طوفان آگاه نبود. (فلاتسئلن ما لیس لک به علم)
۸- محدودیت علم و آگاهى نوح(ع) و معصوم نبودن او از خطا و اشتباه (إن ابنى من أهلى ... إنه لیس من أهلک ... فلاتسئلن ما لیس لک به علم)
۹- خداوند ، نوح(ع) را از درخواست نجات فرزندش ، برحذر داشت. (فلاتسئلن ما لیس لک به علم) چون مفعول دوم «فلاتسئلن» - یعنى، «ما لیس ...» - بدون حرف «عن» آمده است، مقصود از سؤال، درخواست و مطالبه است نه پرسش و جستوجو. بنابراین «فلاتسئلن»; یعنى، از من مخواه و درخواست نکن .... مصداق مورد نظر براى «مالیس ...» نجات فرزند نوح مى باشد.
۱۰- نجات فرزند فسادپیشه نوح از حادثه طوفان ، امرى خلاف حکمت و مصلحت در نزد خداوند (فلاتسئلن ما لیس لک به علم) «به» متعلق به «علم» است و مراد از آن «بمصلحته و حکمته و صوابه» مى باشد. بنابراین «فلاتسئلن ما لیس ...»; یعنى ، درخواستى را که نمى دانى درست است و یا مطابق مصلحت و حکمت است ، از من مخواه.
۱۱- سلب پیوندها و روابط خویشاوندى ، براثر اعمال ناشایست ، در مکاتب الهى (إنه لیس من أهلک إنه عمل غیر صلح)
۱۲- ایمان و اعمال صالح ، محور اساسى پیوند و ارتباط پیامبران با انسانهاست. (إنه لیس من أهلک إنه عمل غیر صلح)
۱۳- اعمال صالح خانواده نوح (پرستش خدا و ...) مایه نجات آنان از حادثه طوفان بود نه انتسابشان به حضرت نوح(ع). (إنه لیس من أهلک إنه عمل غیر صلح) تصریح خداوند به این که «هلاکت فرزند نوح به خاطر اعمال ناصالحش بوده است» ، اشاره به این معنا دارد که: نجات دیگر اعضاى خانواده نوح ، به خاطر انتسابشان به آن حضرت نبوده; بلکه منزه بودنشان از اعمال ناشایست ، مایه نجاتشان بوده است.
۱۴- خداوند ، مراقب پیامبران و توجه دهنده آنان به خطاها و لغزشهایشان (إن ابنى من أهلى ... إنه لیس من أهلک ... فلاتسئلن ما لیس لک به علم)
۱۵- پرهیز از عمل جاهلانه ، پند و موعظه خداوند به حضرت نوح(ع) (إنى أعظک أن تکون من الجهلین) «موعظة» به معناى پنددادن و نصیحت کردن است. چنان چه متعلق آن رفتار و اخلاق پسندیده باشد ، مفاد آن ترغیب به انجام دادن است و اگر متعلق آن رفتار و اخلاق ناپسند باشد ، مفاد آن توصیه به انجام ندادن است.
۱۶- تقاضاى امرى از خداوند ، بدون اطمینان به حکیمانه بودنش ، کارى است به دور از شأن پیامبران. (فلاتسئلن ما لیس لک به علم إنى أعظک أن تکون من الجهلین)
۱۷- دعا به درگاه خداوند و تقاضاى امرى که به حکیمانه بودنش اطمینان نیست ، کارى جاهلانه است. (فلاتسئلن ما لیس لک به علم إنى أعظک أن تکون من الجهلین)
۱۸- خداوند ، موعظه کننده پیامبران خویش (إنى أعظک أن تکون من الجهلین)
۱۹- جهل و نادانى ، صفتى ناپسند و نکوهیده در پیشگاه خداوند (إنى أعظک أن تکون من الجهلین)
روایات و احادیث
۲۰- «عن أبى عبدالله(ع): ان الله عزوجل قال لنوح: یا نوح إنه لیس من أهلک ... هو إبنه و لکن الله عزوجل نفاه عنه حین خالفه فى دینه;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده است که: خداى عزوجل به حضرت نوح فرمود: «اى نوح آن [پسر] از اهل تو نیست» ... او پسرش بود ولى خداى عزوجل او را از اهل نوح بودن نفى کرد; زیرا در دین پدرش با او مخالفت کرد».
موضوعات مرتبط
- امور: امور خلاف مصلحت ۱۰
- انبیا: انبیا و خطا ۱۴; انبیا و درخواست از خدا ۱۶; حافظ انبیا ۱۴; خویشاوندى با انبیا ۱۳; دعاى انبیا ۱۶; شؤون انبیا ۱۶; شرایط روابط انبیا ۱۲; واعظ انبیا ۱۸
- ایمان: آثار ایمان ۱۲
- تذکر: تذکر به انبیا ۱۴
- جهل: سرزنش جهل ۱۹; موارد جهل ۱۷
- خدا: افعال خدا ۱۴; خدا و انبیا ۱۴، ۱۸; سرزنشهاى خدا ۱۹; مواعظ خدا ۱۵، ۱۸; نواهى خدا ۹
- خویشاوندى: آثار خویشاوندى ۱۳; روابط خویشاوندى در ادیان ۱۱
- دعا: شرایط دعا ۱۷; دعاى بیجا ۱۷
- صفات: صفات ناپسند ۱۹
- صله رحم: عوامل قطع رحم ۱۱; قطع رحم در ادیان ۱۱
- عمل: آثار عمل ناپسند ۱۱; اجتناب از عمل ناپسند ۱۵
- عمل صالح: آثار عمل صالح ۱۲، ۱۳
- فساد: آثار فساد ۳، ۴، ۶
- کنعان بن نوح: کنعان بن نوح و نوح(ع) ۶
- مفسدان: ۱
- نوح(ع): افساد پسر نوح(ع) ۱، ۳، ۴، ۵، ۶; خانواده نوح(ع) ۲، ۳، ۶; طوفان نوح(ع) ۴; عصمت نوح(ع) ۸; عمل صالح خانواده نوح(ع) ۱۳; عوامل محرومیت پسر نوح(ع) ۳; عوامل نجات از طوفان نوح(ع) ۱۳;عوامل هلاکت پسر نوح(ع) ۴; قصه نوح(ع) ۴، ۵، ۶، ۷، ۱۳; محدوده علم نوح(ع) ۵، ۶، ۷، ۸; محرومیت پسر نوح(ع) ۲; مخالفت پسر نوح(ع) ۲۰; موعظه به نوح(ع) ۱۵; نجات از طوفان نوح(ع) ۱۰;نجات پسر نوح(ع) ۷، ۹، ۱۰; نجات خانواده نوح(ع) ۱۳; نوح(ع) و خطا ۸; نهى به نوح(ع) ۹
منابع
- ↑ عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۷۵، ح ۳; نور الثقلین، ج ۲، ص ۳۶۸، ح ۱۳۹.