گمنام

هود ٨٨: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۴۳٬۰۶۳ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱ دی ۱۳۹۹
افزودن جزییات آیه
(افزودن سال نزول)
(افزودن جزییات آیه)
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::قَال|قَالَ‌]] [[کلمه غیر ربط::قَال| ]] [[شامل این ریشه::قول‌| ]][[ریشه غیر ربط::قول‌| ]][[شامل این کلمه::يَا|يَا]] [[شامل این ریشه::يا| ]][[شامل این کلمه::قَوْم|قَوْمِ‌]] [[کلمه غیر ربط::قَوْم| ]] [[شامل این ریشه::قوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::قوم‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::أَ|أَ]] [[شامل این ریشه::ا| ]][[شامل این کلمه::رَأَيْتُم|رَأَيْتُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::رَأَيْتُم| ]] [[شامل این ریشه::رئى‌| ]][[ریشه غیر ربط::رئى‌| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::کُنْت|کُنْتُ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::بَيّنَة|بَيِّنَةٍ]] [[کلمه غیر ربط::بَيّنَة| ]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[ریشه غیر ربط::بين‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::رَبّي|رَبِّي‌]] [[کلمه غیر ربط::رَبّي| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::رَزَقَنِي|رَزَقَنِي‌]] [[کلمه غیر ربط::رَزَقَنِي| ]] [[شامل این ریشه::رزق‌| ]][[ریشه غیر ربط::رزق‌| ]][[شامل این ریشه::ن‌| ]][[ریشه غیر ربط::ن‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::مِنْه|مِنْهُ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::رِزْقا|رِزْقاً]] [[کلمه غیر ربط::رِزْقا| ]] [[شامل این ریشه::رزق‌| ]][[ریشه غیر ربط::رزق‌| ]][[شامل این کلمه::حَسَنا|حَسَناً]] [[کلمه غیر ربط::حَسَنا| ]] [[شامل این ریشه::حسن‌| ]][[ریشه غیر ربط::حسن‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::أُرِيد|أُرِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::أُرِيد| ]] [[شامل این ریشه::رود| ]][[ریشه غیر ربط::رود| ]][[شامل این کلمه::أَن|أَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::أُخَالِفَکُم|أُخَالِفَکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أُخَالِفَکُم| ]] [[شامل این ریشه::خلف‌| ]][[ریشه غیر ربط::خلف‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::إِلَى|إِلَى‌]] [[شامل این ریشه::الى‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::أَنْهَاکُم|أَنْهَاکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَنْهَاکُم| ]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::نهى‌| ]][[ریشه غیر ربط::نهى‌| ]][[شامل این کلمه::عَنْه|عَنْهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَنْه| ]] [[شامل این ریشه::عن‌| ]][[ریشه غیر ربط::عن‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::أُرِيد|أُرِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::أُرِيد| ]] [[شامل این ریشه::رود| ]][[ریشه غیر ربط::رود| ]][[شامل این کلمه::إِلاّ|إِلاَّ]] [[شامل این ریشه::الا| ]][[شامل این کلمه::الْإِصْلاَح|الْإِصْلاَحَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْإِصْلاَح| ]] [[شامل این ریشه::صلح‌| ]][[ریشه غیر ربط::صلح‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::اسْتَطَعْت|اسْتَطَعْتُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اسْتَطَعْت| ]] [[شامل این ریشه::طوع‌| ]][[ریشه غیر ربط::طوع‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::تَوْفِيقِي|تَوْفِيقِي‌]] [[کلمه غیر ربط::تَوْفِيقِي| ]] [[شامل این ریشه::وفق‌| ]][[ریشه غیر ربط::وفق‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::إِلاّ|إِلاَّ]] [[شامل این ریشه::الا| ]][[شامل این کلمه::بِاللّه|بِاللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::بِاللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::ب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ب‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْه|عَلَيْهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلَيْه| ]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[ریشه غیر ربط::على‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::تَوَکّلْت|تَوَکَّلْتُ‌]] [[کلمه غیر ربط::تَوَکّلْت| ]] [[شامل این ریشه::وکل‌| ]][[ریشه غیر ربط::وکل‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِلَيْه|إِلَيْهِ‌]] [[شامل این ریشه::الى‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::أُنِيب|أُنِيبُ‌]] [[کلمه غیر ربط::أُنِيب| ]] [[شامل این ریشه::نوب‌| ]][[ریشه غیر ربط::نوب‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::قَال|قَالَ‌]] [[کلمه غیر ربط::قَال| ]] [[شامل این ریشه::قول‌| ]][[ریشه غیر ربط::قول‌| ]][[شامل این کلمه::يَا|يَا]] [[شامل این ریشه::يا| ]][[شامل این کلمه::قَوْم|قَوْمِ‌]] [[کلمه غیر ربط::قَوْم| ]] [[شامل این ریشه::قوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::قوم‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::أَ|أَ]] [[شامل این ریشه::ا| ]][[شامل این کلمه::رَأَيْتُم|رَأَيْتُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::رَأَيْتُم| ]] [[شامل این ریشه::رئى‌| ]][[ریشه غیر ربط::رئى‌| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::کُنْت|کُنْتُ‌]] [[شامل این ریشه::کون‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::بَيّنَة|بَيِّنَةٍ]] [[کلمه غیر ربط::بَيّنَة| ]] [[شامل این ریشه::بين‌| ]][[ریشه غیر ربط::بين‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::رَبّي|رَبِّي‌]] [[کلمه غیر ربط::رَبّي| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::رَزَقَنِي|رَزَقَنِي‌]] [[کلمه غیر ربط::رَزَقَنِي| ]] [[شامل این ریشه::رزق‌| ]][[ریشه غیر ربط::رزق‌| ]][[شامل این ریشه::ن‌| ]][[ریشه غیر ربط::ن‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::مِنْه|مِنْهُ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::رِزْقا|رِزْقاً]] [[کلمه غیر ربط::رِزْقا| ]] [[شامل این ریشه::رزق‌| ]][[ریشه غیر ربط::رزق‌| ]][[شامل این کلمه::حَسَنا|حَسَناً]] [[کلمه غیر ربط::حَسَنا| ]] [[شامل این ریشه::حسن‌| ]][[ریشه غیر ربط::حسن‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::أُرِيد|أُرِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::أُرِيد| ]] [[شامل این ریشه::رود| ]][[ریشه غیر ربط::رود| ]][[شامل این کلمه::أَن|أَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::أُخَالِفَکُم|أُخَالِفَکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أُخَالِفَکُم| ]] [[شامل این ریشه::خلف‌| ]][[ریشه غیر ربط::خلف‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::إِلَى|إِلَى‌]] [[شامل این ریشه::الى‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::أَنْهَاکُم|أَنْهَاکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::أَنْهَاکُم| ]] [[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::نهى‌| ]][[ریشه غیر ربط::نهى‌| ]][[شامل این کلمه::عَنْه|عَنْهُ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَنْه| ]] [[شامل این ریشه::عن‌| ]][[ریشه غیر ربط::عن‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::أُرِيد|أُرِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::أُرِيد| ]] [[شامل این ریشه::رود| ]][[ریشه غیر ربط::رود| ]][[شامل این کلمه::إِلاّ|إِلاَّ]] [[شامل این ریشه::الا| ]][[شامل این کلمه::الْإِصْلاَح|الْإِصْلاَحَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْإِصْلاَح| ]] [[شامل این ریشه::صلح‌| ]][[ریشه غیر ربط::صلح‌| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::اسْتَطَعْت|اسْتَطَعْتُ‌]] [[کلمه غیر ربط::اسْتَطَعْت| ]] [[شامل این ریشه::طوع‌| ]][[ریشه غیر ربط::طوع‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::مَا|مَا]] [[شامل این ریشه::ما| ]][[شامل این کلمه::تَوْفِيقِي|تَوْفِيقِي‌]] [[کلمه غیر ربط::تَوْفِيقِي| ]] [[شامل این ریشه::وفق‌| ]][[ریشه غیر ربط::وفق‌| ]][[شامل این ریشه::ى‌| ]][[ریشه غیر ربط::ى‌| ]][[شامل این کلمه::إِلاّ|إِلاَّ]] [[شامل این ریشه::الا| ]][[شامل این کلمه::بِاللّه|بِاللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::بِاللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::ب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ب‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَيْه|عَلَيْهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَلَيْه| ]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[ریشه غیر ربط::على‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[ریشه غیر ربط::ه‌| ]][[شامل این کلمه::تَوَکّلْت|تَوَکَّلْتُ‌]] [[کلمه غیر ربط::تَوَکّلْت| ]] [[شامل این ریشه::وکل‌| ]][[ریشه غیر ربط::وکل‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِلَيْه|إِلَيْهِ‌]] [[شامل این ریشه::الى‌| ]][[شامل این ریشه::ه‌| ]][[شامل این کلمه::أُنِيب|أُنِيبُ‌]] [[کلمه غیر ربط::أُنِيب| ]] [[شامل این ریشه::نوب‌| ]][[ریشه غیر ربط::نوب‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|قَالَ‌ يَا قَوْمِ‌ أَ رَأَيْتُمْ‌ إِنْ‌ کُنْتُ‌ عَلَى‌ بَيِّنَةٍ مِنْ‌ رَبِّي‌ وَ رَزَقَنِي‌ مِنْهُ‌ رِزْقاً حَسَناً وَ مَا أُرِيدُ أَنْ‌ أُخَالِفَکُمْ‌ إِلَى‌ مَا أَنْهَاکُمْ‌ عَنْهُ‌ إِنْ‌ أُرِيدُ إِلاَّ الْإِصْلاَحَ‌ مَا اسْتَطَعْتُ‌ وَ مَا تَوْفِيقِي‌ إِلاَّ بِاللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ تَوَکَّلْتُ‌ وَ إِلَيْهِ‌ أُنِيبُ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=گفت: «ای قوم من! آیا دیدید [:اندیشیدید] اگر از جانب پروردگارم بر (دلیل) روشنی استوار باشم و او از سوی خود روزی (معنوی) نیکویی به من داده باشد (آیا باز هم از پرستش او دست‌بردارم‌)؟ و من نمی‌خواهم فراسوی آنچه شما را از آن باز می‌دارم با شما مخالفت کنم. من قصدی جز اصلاح (شما) - تا آنجا که توانستم - ندارم. و توفیق من جز به (یاری) خدا نیست. تنها بر او توکل کرده‌ام، و تنها سوی او پیاپی باز می‌گردم.»
|-|صادقی تهرانی=گفت: «ای قوم من! آیا دیدید [:اندیشیدید] اگر از جانب پروردگارم بر (دلیل) روشنی استوار باشم و او از سوی خود روزی (معنوی) نیکویی به من داده باشد (آیا باز هم از پرستش او دست‌بردارم‌)؟ و من نمی‌خواهم فراسوی آنچه شما را از آن باز می‌دارم با شما مخالفت کنم. من قصدی جز اصلاح (شما) - تا آنجا که توانستم - ندارم. و توفیق من جز به (یاری) خدا نیست. تنها بر او توکل کرده‌ام، و تنها سوی او پیاپی باز می‌گردم.»
|-|معزی=گفت ای قوم من آیا دیده‌اید که اگر باشم بر نشانه‌ای از پروردگارم و روزیم دهد از خویش روزئی نیکو و نخواهم مخالفت کنم شما را بسوی آنچه شما را از آن نهی می‌کنم نخواهم جز کارساختن (درست کردن) را هر چه توانم نیست موفق داشتم جز با خدا بر او تکیه نمودم و بسوی او زاری کنم‌
|-|معزی=گفت ای قوم من آیا دیده‌اید که اگر باشم بر نشانه‌ای از پروردگارم و روزیم دهد از خویش روزئی نیکو و نخواهم مخالفت کنم شما را بسوی آنچه شما را از آن نهی می‌کنم نخواهم جز کارساختن (درست کردن) را هر چه توانم نیست موفق داشتم جز با خدا بر او تکیه نمودم و بسوی او زاری کنم‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">He said, “O my people, have you considered? What if I have clear evidence from my Lord, and He has given me good livelihood from Himself? I have no desire to do what I forbid you from doing. I desire nothing but reform, as far as I can. My success lies only with Allah. In Him I trust, and to Him I turn.”</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/011088.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/011088.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره هود | نزول = [[نازل شده در سال::9|٩ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::88|٨٨]] | قبلی = هود ٨٧ | بعدی = هود ٨٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::41|٤١]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره هود | نزول = [[نازل شده در سال::9|٩ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::88|٨٨]] | قبلی = هود ٨٧ | بعدی = هود ٨٩  | کلمه = [[تعداد کلمات::41|٤١]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۳۲: خط ۴۰:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۴۴#link352 | آيات ۹۵ - ۸۴، سوره هود]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۴۴#link352 | آيات ۹۵ - ۸۴، سوره هود]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۴۴#link353 | مبعوث شدن شعيب (ع ) به سوى قوم خود، و رساندن پيام : خدا را پرستش كنيد و كمفروشى نكنيد!]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۴۴#link353 | مبعوث شدن شعيب (ع ) به سوى قوم خود، و رساندن پيام : خدا را پرستش كنيد و كمفروشى نكنيد!]]
خط ۵۱: خط ۶۰:
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۴۷#link369 | ۳- نظر تورات درباره آن حضرت]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۰_بخش۴۷#link369 | ۳- نظر تورات درباره آن حضرت]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۹_بخش۵۹#link125 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۹_بخش۵۹#link125 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
قالَ يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى‌ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ رَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَ ما أُرِيدُ أَنْ أُخالِفَكُمْ إِلى‌ ما أَنْهاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ «88»
(شعيب) گفت: اى قوم من! آيا انديشيده‌ايد كه اگر من دليل روشنى از طرف پروردگارم داشته باشم و او مرا رزق نيكويى (مثل نبوّت) از سوى خود عطا كرده باشد، (چگونه مى‌توانم مخالفت او كنم؟) و من نمى‌خواهم نسبت به آنچه شما را از آن نهى مى‌كنم، خود مخالفت كنم (ومرتكب آن شوم).
من به جز اصلاح به مقدار توانم، خواسته‌ى ديگرى ندارم و جز به لطف خداوند، توفيقى براى من نيست، (از اين روى) بر او توكّل كرده‌ام و به سوى او بازگشته‌ام.
===نکته ها===
در آيه‌ى قبل، كفّار اعتراض داشتند كه چرا ما از تصرّف در اموالمان آزاد نباشيم؟ حضرت شعيب عليه السلام در اين آيه جواب مى‌فرمايند كه اگر من شما را از تصرّفِ بى‌قيد و شرط محدود مى‌كنم، به جهت اصلاح زندگى و جامعه‌ى شماست، نه به خاطر دشمنى، حسادت، تنگ نظرى و يا امور ديگر، زيرا مصالح فردى نبايد موجب ضرر و زيان به مصالح عمومى شود.
جلد 4 - صفحه 110
===پیام ها===
1- نبوّت بر اساس معجزه وبيّنه است. «كُنْتُ عَلى‌ بَيِّنَةٍ» (قوانين بر پايه دليل است)
2- انبيا عليهم السلام همه چيز را از خدا مى‌دانند. «رَبِّي، رَزَقَنِي»
3- گمان نكنيم زندگىِ خوب، با كم‌فروشى وحرام‌خوارى بدست مى‌آيد، زيرا انبيا و اولياى الهى بدون آلودگى به اين گناهان، روزىِ نيكو داشته‌اند. «رَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً» (روزى نيكو آن است كه بر اساس كم‌فروشى وظلم نباشد)
4- روزى انسان از خدا وبه لطف اوست، نه به زرنگى. «رَزَقَنِي مِنْهُ»
5- در مقابل كفّار كه مى‌گفتند: «أَمْوالِنا» حضرت شعيب عليه السلام فرمود: «رَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً» يعنى گمان نكنيد كه من مشكل مالى دارم.
6- آمر به معروف و ناهى از منكر بايد قبل از ديگران، خودش اهل عمل باشد.
انبيا فقط طرّاح و فرمانده نبودند، بلكه خودشان از بهترين مصاديق اهل عمل بشمار مى‌رفتند. «وَ ما أُرِيدُ أَنْ أُخالِفَكُمْ إِلى‌ ما أَنْهاكُمْ عَنْهُ»
7- انبيا عليهم السلام نه تنها برخلاف دستورهاى الهى عمل نمى‌كردند، بلكه حتّى به فكر خلاف هم نبودند. وَ ما أُرِيدُ أَنْ‌ ...
8- هدف انبيا عليهم السلام اصلاح انسان‌ها و جوامع بشرى است. «إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلاحَ»
9- مرز كار انبيا توان وقدرت آنهاست، نه ساعت، روز، ماه وسال. «مَا اسْتَطَعْتُ»
10- اراده‌ى كارها از ما، ولى ميزان توفيق از خداست. «إِنْ أُرِيدُ، ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ»
11- در كارها آخرين تلاش را به كار ببريم، ولى بدانيم كه موفّقيّت به دست خداوند است. مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِيقِي‌ ...
12- توكّل زمانى نتيجه‌بخش است كه در كنارِ تلاش باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ، تَوَكَّلْتُ»
13- مصلح بايد خود صالح و اهل ايمان، توكّل، انابه و سوز باشد. «مَا اسْتَطَعْتُ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ»
14- در اين آيه براى آمر به معروف و ناهى از منكر اين سفارها شده است:
الف: شخصاً اهل عمل باشد. «ما أُرِيدُ أَنْ أُخالِفَكُمْ إِلى‌ ما أَنْهاكُمْ عَنْهُ»
جلد 4 - صفحه 111
ب: هدف او اصلاح جامعه باشد. «إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلاحَ»
ج: توفيق كارش را از خداوند بداند. «وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ»
د: هميشه بر او توكّل نمايد. «عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ»
ه: در مشكلات به او پناه ببرد. «إِلَيْهِ أُنِيبُ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
قالَ يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى‌ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ رَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَ ما أُرِيدُ أَنْ أُخالِفَكُمْ إِلى‌ ما أَنْهاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ (88)
قالَ يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ‌: گفت شعيب اى قوم من، خبر دهيد مرا. إِنْ كُنْتُ عَلى‌ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي‌: اگر باشم بر حجت و بصيرت و برهانى از جانب پروردگار خود.
وَ رَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً: و روزى داده باشد مرا از جانب خود روزى نيكو، يعنى نبوت و رسالت، يا مال حلال بى‌خيانت. چه مروى است‌ «1» كه شعيب متمول و صاحب جمعيت و داراى مال و منال بود. يا مرا دولت كمال و تكميل ارزانى داشته و سعادت روحانى عطا فرموده، روا باشد كه من در وحى الهى خيانت ورزم؟ البته عقل رخصت اين معنى نخواهد داد. حاصل آنكه آيه شريفه استفهام به داعى تنبيه و تقرير است، يعنى اگر من داراى برهان و حجّت و بيّنه و نصرت باشم از خداى خود و مرا روزى حلال و پاكيزه يا علم و معرفت يا نبوت مرحمت نموده باشد، شايسته خواهد بود كه من ناحق و خلاف رضاى خداوند به حقّ رفتار كنم.
وَ ما أُرِيدُ أَنْ أُخالِفَكُمْ‌: و من نمى‌خواهم اينكه خلاف كنم شما را. إِلى‌ ما أَنْهاكُمْ عَنْهُ‌: به آن چيزى كه شما را نهى مى‌كنم از آن، يعنى من نمى‌خواهم تا شما را چيزى فرمايم و آن نكنم. يا شما را از چيزى نهى كنم و خود مرتكب آن شوم، بلكه از هرچه شما را نهى كنم خود نيز از آن باز مى‌ايستم، چه حق واعظ و ناصح آنست كه اول خود اقدام نمايد به آنچه مردمان را امر يا نهى‌
----
«1» تفسير مجمع البيان ج 3 ص 188.
جلد 6 - صفحه 124
فرمايد. إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلاحَ‌: اراده ندارم مگر به صلاح آوردن كارهاى شما.
مَا اسْتَطَعْتُ‌: مادامى كه توانم اصلاح كنم، يعنى من هر قدر بتوانم هميشه خير و صلاح شما را خواهم تا زنده باشم، و عادات انبياى عظام همين روش پسنديده بود كه هميشه خير امّت را مى‌خواستند.
تنبيه: در اين اجوبه ثلاثه بر نسق مذكور، آگاهى است بر آنكه عامل را واجب است در هرچه بجا آورد يا ترك مى‌كند، مراعات حقوق ثلاثه را بنمايد كه اهم و اعلاى آن حق اللّه و دوم حق نفس و سوم حق مردم.
وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ‌: و نيست توفيق من در اصلاح امور يا رسيدن بسر منزل صواب و صلاح مگر به هدايت و معاونت و لطف الهى.
تبصره: توفيق عبارت است از هر لطفى كه مكلف نزد آن اختيار طاعت را نمايد به عبارت اخرى: مهيّا ساختن اسباب و رفع موانع نسبت به مطلوب. بنابر اين تمسك كاهلان در طاعات و سستى كنندگان در خيرات به اينكه توفيق رفيق نيست يا نعمتى است كه به هركس ندهند، هر آينه تماما بى‌وجه خواهد بود؛ زيرا سلامتى و توانائى و تمكين و فراهم بودن اسباب و نبودن مانع شرعى، اينها توفيق به جانب خير است، غفلت و سستى موجب شود كه سعادات ابديه از شخص فوت شود.
عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ‌: بر ذات احديت الهى توكل نمايم كه قادر است بر همه چيز و غير او عاجزند. واگذاشتم امر خود را به او و تمسك نمايم به طاعت او و راضى هستم به تدبير او. وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ‌: و بدرگاه سبحانى بازگردم در هر چه قصد كنم.
تذكره: قوله‌ «وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ» اشاره است به آنكه اهتدا بدون توفيق و لطف الهى كه آن اقدار و تمكين و نصب ادلّه و ازاحه علّت و ارسال رسل و انزال كتب است، حاصل نمى‌شود.
و قوله‌ «عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ» اشاره به محض توحيد است كه اقصى مراتب علم باشد به سبب اعتماد و اتّكال به حضرت احديت و فوز به مقام رضا و تسليم و انتفاء حيثيت.
جلد 6 - صفحه 125
و كريمه‌ «إِلَيْهِ أُنِيبُ» اشاره است به معرفت معاد و بازگشت به عطا و ثواب نامتناهى خالق العباد.
و نيز در اين كلمات ثلاثه طلب توفيق است از خداى تعالى براى اصابه در آنچه بجا آورد و ترك كند و استعانت در مجامع امور و اقبال به او از جميع وجوه و قطع اطماع كفار و اظهار فراغ از ايشان و عدم مبالات به عداوت ايشان و تهديد به رجوع به خداى متعال براى جزاى اعمال.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
وَ إِلى‌ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ وَ لا تَنْقُصُوا الْمِكْيالَ وَ الْمِيزانَ إِنِّي أَراكُمْ بِخَيْرٍ وَ إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ مُحِيطٍ (84) وَ يا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيالَ وَ الْمِيزانَ بِالْقِسْطِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ (85) بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ وَ ما أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ (86) قالُوا يا شُعَيْبُ أَ صَلاتُكَ تَأْمُرُكَ أَنْ نَتْرُكَ ما يَعْبُدُ آباؤُنا أَوْ أَنْ نَفْعَلَ فِي أَمْوالِنا ما نَشؤُا إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ (87) قالَ يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى‌ بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ رَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَ ما أُرِيدُ أَنْ أُخالِفَكُمْ إِلى‌ ما أَنْهاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ (88)
وَ يا قَوْمِ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شِقاقِي أَنْ يُصِيبَكُمْ مِثْلُ ما أَصابَ قَوْمَ نُوحٍ أَوْ قَوْمَ هُودٍ أَوْ قَوْمَ صالِحٍ وَ ما قَوْمُ لُوطٍ مِنْكُمْ بِبَعِيدٍ (89) وَ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي رَحِيمٌ وَدُودٌ (90) قالُوا يا شُعَيْبُ ما نَفْقَهُ كَثِيراً مِمَّا تَقُولُ وَ إِنَّا لَنَراكَ فِينا ضَعِيفاً وَ لَوْ لا رَهْطُكَ لَرَجَمْناكَ وَ ما أَنْتَ عَلَيْنا بِعَزِيزٍ (91) قالَ يا قَوْمِ أَ رَهْطِي أَعَزُّ عَلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ اتَّخَذْتُمُوهُ وَراءَكُمْ ظِهْرِيًّا إِنَّ رَبِّي بِما تَعْمَلُونَ مُحِيطٌ (92) وَ يا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلى‌ مَكانَتِكُمْ إِنِّي عامِلٌ سَوْفَ تَعْلَمُونَ مَنْ يَأْتِيهِ عَذابٌ يُخْزِيهِ وَ مَنْ هُوَ كاذِبٌ وَ ارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ (93)
وَ لَمَّا جاءَ أَمْرُنا نَجَّيْنا شُعَيْباً وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَ أَخَذَتِ الَّذِينَ ظَلَمُوا الصَّيْحَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دِيارِهِمْ جاثِمِينَ (94) كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيها أَلا بُعْداً لِمَدْيَنَ كَما بَعِدَتْ ثَمُودُ (95)
ترجمه‌
و فرستاديم بسوى اهل مدين برادرشان شعيب را گفت اى قوم من بپرستيد خدا را نيست مر شما را هيچ خدائى جز او و كم مكنيد پيمانه و ترازو را
----
جلد 3 صفحه 102
همانا من مى‌بينم شما را با ثروت و همانا من ميترسم بر شما عذاب روزى را فرا گيرنده‌
و اى قوم من تمام كنيد پيمانه و ترازو را بعدالت و كم مكنيد از مردم چيزهاى آنها را و فساد مكنيد در زمين كه از فساد كنندگان باشيد
باقى گذارده خدا بهتر است از براى شما اگر باشيد گروندگان و نيستم من بر شما نگهبان‌
گفتند اى شعيب آيا نماز تو امر ميكند تو را كه ترك كنيم آنچه را مى‌پرستيدند پدران ما يا آنكه بجا آوريم در مالهامان آنچه را ميخواهيم همانا تو هر آينه توئى بردبار راه يافته‌
گفت اى قوم من خبر دهيد مرا كه اگر بوده باشم داراى دليل واضحى از پروردگارم و روزى داده باشد مرا از خود روزى خوب و نميخواهم كه مخالفت كنم با شما در آنچه نهى ميكنم شما را از آن نميخواهم مگر بصلاح آوردن را بقدريكه بتوانم و نيست توفيق من مگر بكمك خدا بر او توكّل كردم و بسوى او بازگشت مينمايم‌
و اى قوم من بر آن ندارد شما را مخالفت با من كه برسد شما را مانند آنچه رسيد قوم نوح يا قوم هود يا قوم صالح را و نباشد قوم لوط از شما دور
و طلب آمرزش كنيد از پروردگارتان پس بازگشت كنيد بسوى او همانا پروردگار من مهربان و دوست دار است‌
گفتند اى شعيب نميفهميم بسيارى را از آنچه ميگوئى و همانا ما هر آينه مى‌بينيم تو را در ميان خودمان ناتوان و اگر نبودند قبيله تو هر آينه سنگسار ميكرديم تو را و نيستى تو بر ما غالب‌
گفت اى قوم من آيا قبيله من عزيزترند نزد شما از خدا و قرار داديد او را پشت سر خودتان همانا پروردگار من بآنچه ميكنيد احاطه دارنده است‌
و اى قوم من كار كنيد بر حدّ توانائى خودتان همانا من كار كننده‌ام زود باشد كه بدانيد كيست كه مى‌آيد او را عذابى كه رسوا كند او را و كيست او دروغگو و منتظر باشيد كه من با شما منتظرم‌
و چون آمد فرمان ما نجات داديم شعيب و آنانرا كه گرويدند با او برحمتى از خودمان و گرفت آنانرا كه ستم كردند فرياد آسمانى پس صبح نمودند در خانه‌هاشان بر جاى ماندگان‌
كه گويا اقامت نداشتند در آنها آگاه باشيد دورى از رحمت خدا است براى قوم مدين چنانچه دور شدند قوم ثمود.
تفسير
خداوند حضرت شعيب را مبعوث فرمود بر قوم خود كه اهل بلد مدين بودند و اطلاق برادر بمناسبت قوميّت است و شمه‌اى از حالات و نسب آنحضرت در سوره اعراف گذشت و مأموريّت او مانند ساير أنبياء عظام اوّلا دعوت بتوحيد بود و ثانيا نهى از كم فروشى چون قوم او با آنكه داراى مكنت و وسعت بودند عادت باين عمل قبيح‌
----
جلد 3 صفحه 103
نموده بودند لذا آنحضرت در مقام ارشاد آنها اشاره باين نكته فرموده است كه مى‌بينم شما را مقرون بخير و بركت و نعمت الهى و اين مقتضى شكر و استغناء از كم فروشى است و ميترسم بر شما عذاب روزى را كه احاطه دارد آنروز بعذابش بر شما بطوريكه احدى از شما از دائره آن خارج نيست و بنابراين محيط در معنى صفت عذاب است اگر چه در لفظ صفت يوم باشد و محتمل است محيط بمعناى مهلك باشد كه گاهى استعمال ميشود و بنابراين محتمل است در معنى هم صفت يوم باشد چنانچه ظاهر است و اينكه ثانيا امر فرموده است بتمام فروشى علاوه بر تأكيد شايد براى اشاره بآن باشد كه در مقام ايفاء حقّ مشترى بايد يقين باداء تمام مقدار نمود و يقين نداشتن بكم بودن كافى نيست بلكه در مورد لزوم بايد قدرى زيادتر تسليم نمود تا يقين بوفاء حاصل شود و شايد براى تقييد بقسط باشد كه مراد عدل و مساوات در ميزان و مكيال است و در كافى از امام باقر عليه السّلام نقل نموده كه وقتى قومى كم فروشى كنند خداوند آنها را بسنوات قحطى و كمى ارزاق گرفتار ميفرمايد و در روايت ديگر شدّت مؤنه و جور سلطان اضافه شده است و چون كم فروشى اختصاص بكيل و وزن ندارد اخيرا نهى صريح از مطلق اين عمل شده تا شامل شود مكيل و موزون و معدود و غير آنها را با اشاره بآنكه اين عمل از اقسام فساد در زمين است كه آن بهر عنوان باشد از سرقت و غارت و راهزنى و غيرها ممنوع و قبيح عقلى است و بايد پيرامون اين امور نگشت و خود را در زمره اهل فساد نياورد كه آنها مبغوض خدا و منفور خلقند و بايد دانست كه آنچه خداوند باقى بدارد براى بنده از مال حلال بعد از اجتناب از حرام بهتر است از آنچه در نتيجه كم فروشى و ساير تعدّيات بحقوق و اموال مردم اشخاص براى خودشان جمع آورى نمايند چون بركت و عزّت در مال حلال و ذلّت و خسران دنيا و آخرت در حرام است و اگر كسى مؤمن باشد بايد باين امر معتقد باشد و بر خلاف اين عمل ننمايد و وظيفه پيغمبر ارشاد و هدايت است نه مراقبت و حفظ بلكه مردم بايد خودشان حفظ نمايند خود را از ارتكاب قبايح عقليّه و منهيّات شرعيّه تا در دنيا و آخرت رستگار شوند خصوصا پيغمبرى مانند حضرت شعيب كه روايت شده مأمور بجهاد نبوده روزها مردم را موعظه ميفرمود و شبها نماز ميگذارد لذا قوم بطور استهزاء در جواب مواعظ حسنه او گفتند مفاد آيه سوم را كه مشعر است‌
----
جلد 3 صفحه 104
بحقارت نماز در نظر آنها و صلاحيّت نداشتن آن براى آنكه ناهى از فحشاء و منكر باشد و رسوخ آنها در تقليد آباء و حرص بجمع مال گويا ميخواهند بگويند اين عمل تو موجب مزيّتى براى تو نيست كه ما اختيار اعمال و اموال خودمان را بتو واگذار نمائيم و عبادات و معاملات خودمان را بدستور تو انجام دهيم و بطور طعنه گفتند تو مردى بردبار و داراى رشد و صلاحى خوب است چندى صبر كنى تا امور اصلاح شود و قمّى ره فرموده آنها گفتند انّك لانت السّفيه الجاهل و خداوند حكايت فرمود قول ايشانرا پس فرمود انّك لانت الحليم الرّشيد و شايد مراد آن باشد كه آنها اراده نمودند سفيه و جاهل را و خداوند نقل نمود لفظ آنها را و اعراض فرمود از بيان مراد براى ستّاريّت خود و احترام مقام نبوّت و حضرت شعيب در جواب فرمود اى قوم من اگر خداوند مرا بزيور علم و حلم و رشد و صلاح آراسته باشد و بمنصب نبوّت فائز نموده باشد و از مال حلال روزى وافر عطا فرموده باشد آيا سزاوار است ابلاغ رسالت او را ننمايم با آنكه شكر منعم واجب است و بنابراين جواب شرط براى وضوح حذف شده پس از آن فرمود شما ميدانيد كه من نميخواهم شما را منع نمايم از اموريكه خودم مرتكب ميشوم تا موعظه‌ام در شما مؤثر نشود بلكه ميخواهم حتّى الامكان امور دنيا و آخرت شما را اصلاح نمايم و از خداوند توفيق ميطلبم كه باين مرام نائل شوم و از كسى باك ندارم چون توكّلم بر خدا است كه قدرتش فوق تمام قدرتها است و بازگشت من و شما باو است و هر كس را بجزاى عملش خواهد رسانيد ولى شما متوجّه باشيد كه وادار نكند و مستحقّ ننمايد شما را مخالفت با من كه برسد بر شما عذابى مانند عذاب قوم نوح كه غرق بود يا قوم هود كه باد سام بود يا قوم صالح كه زلزله بود و از همه نزديكتر قوم لوط كه مجاور يا قريب العهد با شما بودند و ديديد كه خداوند با آنها چه معامله‌اى فرمود و بهتر آنستكه هر چه زودتر طلب مغفرت كنيد از گناهان گذشته پس نادم شويد و عازم بترك معاصى در آينده و مطمئن باشيد كه رحمت و مودّت الهى نسبت به بندگان مقتضى قبول توبه آنها است و آنها در جواب گفتند ما بيشتر از سخنان تو را نمى‌فهميم يعنى قابل فهم نيست و تو شخص ناتوانى هستى كه قدرت معارضه با ما را ندارى و ما هر آسيبى بخواهيم ميتوانيم بر تو وارد نمائيم ولى ملاحظه احترام اقارب نزديكت را مينمائيم كه با ما همكيش و هم مسلكند
----
جلد 3 صفحه 105
و الا سنگسارت مينموديم و ميكشتيم و تو براى آنها عزيز و محترمى براى ما عزيز و محترم نيستى چون گفته‌اند آنحضرت از اشراف و اعزّه قوم بود و قمّى ره فرموده چشم او كم نور شده بود و بعضى گفته‌اند نابينا بوده در هر حال حضرت در جواب آنها فرمود آيا كسان من عزيزترند نزد شما از خدا چون رهط بر قبيله كوچك و اقارب نزديك شخص اطلاق ميشود و ملامت فرمود آنها را بر اين رويّه كه تقديم جانب خلق باشد بر حقّ و آنكه شما خدا و فرمان او را كه اطاعت انبياء و ترك معاصى است فراموش كرديد و پشت سر انداختيد و بى‌اعتنائى نموديد و خلق را مورد اعتناء و ملاحظه قرار داديد و خدا بر اعمال شما احاطه دارد و چيزى بر او مخفى نيست و بمجازات خواهيد رسيد و ظهرى منسوب بظهر است و در مقام نسبت فتحه ظاء بدل بكسره شده است و در خاتمه آنحضرت حجّت را بر آنها تمام فرمود باين تقريب كه شما بر بت پرستى و كم فروشى و ساير اعمال قبيحه خود ثابت باشيد و هر چه از دستتان بر آيد در باره من كوتاهى نكنيد منهم بتكليف خود عمل ميكنم تا معلوم شود كدام دسته از ما و شما مستحقّ عقوبتيم و كه دروغگو است و منتظر باشيد كه منهم با شما منتظرم و چون عذاب نازل شد خداوند آنحضرت و اهل ايمان باو را نجات داد و سايرين از صيحه مهيب جبرئيل جان دادند و بجاى خود باقى ماندند و اثرى از آنها باقى نماند گويا آنكه هرگز در آن ديار اقامت نداشتند و مانند قوم ثمود بلعنت الهى و بعد از رحمت او گرفتار شدند و گفته‌اند عذاب آندو قبيله صيحه بود نهايت اينها آسمانى و آنها زمينى و باين مناسبت تشبيه شده است حال اينها بآنها و در اكمال از امام باقر عليه السّلام نقل نموده كه اوّل سخن حضرت حجت عليه السّلام در وقت ظهورش آيه شريفه بقيّه اللّه خير لكم ان كنتم مؤمنين است پس از آن ميفرمايد منم بقية اللّه و حجّت و خليفه او بر شما و مسلمانان باين لقب بر او سلام ميكنند و از امام رضا عليه السّلام نقل نموده كه چه قدر خوب است انتظار فرج آيا نشنيدى قول خداوند را فارتقبوا انّى معكم رقيب و در مجمع از پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت نموده كه شعيب خطيب انبياء بوده است و مراجعه بنظائر اين آيات در قصص سابقه انبياء موجب مزيد بصيرت است.
----
جلد 3 صفحه 106
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
قال‌َ يا قَوم‌ِ أَ رَأَيتُم‌ إِن‌ كُنت‌ُ عَلي‌ بَيِّنَةٍ مِن‌ رَبِّي‌ وَ رَزَقَنِي‌ مِنه‌ُ رِزقاً حَسَناً وَ ما أُرِيدُ أَن‌ أُخالِفَكُم‌ إِلي‌ ما أَنهاكُم‌ عَنه‌ُ إِن‌ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصلاح‌َ مَا استَطَعت‌ُ وَ ما تَوفِيقِي‌ إِلاّ بِاللّه‌ِ عَلَيه‌ِ تَوَكَّلت‌ُ وَ إِلَيه‌ِ أُنِيب‌ُ (88)
فرمود شعيب‌ اي‌ قوم‌ ‌من‌ آيا رؤيت‌ ميكنيد ‌که‌ ‌اگر‌ ‌من‌ ‌از‌ روي‌ دليل‌ قطعي‌ و برهان‌ علمي‌ ‌از‌ جانب‌ پروردگارم‌ باشم‌ و روزي‌ داده‌ مرا ‌از‌ جانب‌ ‌خود‌ روزي‌ خوبي‌ و ‌من‌ اراده‌ نكردم‌ ‌با‌ ‌شما‌ مخالفت‌ و ستيزگي‌ كنم‌ بآنچه‌ ‌که‌ ‌شما‌ ‌را‌ نهي‌ ميكنم‌ ‌از‌ ‌آن‌ غرضي‌ ندارم‌ جز اصلاح‌ بقدري‌ ‌که‌ توانايي‌ دارم‌ و نيست‌ توفيق‌ ‌من‌ مگر بخداوند ‌بر‌ ‌او‌ توكل‌ كردم‌ و بسوي‌ ‌او‌ انابه‌ ميكنم‌.
‌اينکه‌ ‌آيه‌ شريفه‌ شاهد قوي‌ ‌است‌ ‌بر‌ آنچه‌ ‌در‌ ‌آيه‌ قبل‌ بيان‌ كرديم‌ ‌بر‌ خلاف‌ آنچه‌ مفسرين‌ گفتند ‌که‌ اعراض‌ ‌از‌ نقل‌ ‌آنها‌ كرديم‌ چون‌ تفسير برأي‌ بوده‌ ‌که‌ گفتيم‌ قوم‌ شعيب‌ نظرشان‌ ‌اينکه‌ ‌بود‌ ‌که‌ تو ‌از‌ جانب‌ ‌خدا‌ نيامده‌اي‌ فقط ميخواهي‌ ‌ما ‌هم‌ مثل‌ تو باشيم‌ نماز كنيم‌ و بتها ‌را‌ كنار گذاريم‌ و آنچه‌ ميخواهيم‌ ‌در‌ اموال‌ ‌خود‌
جلد 11 - صفحه 108
تصرف‌ نكنيم‌ و ‌اينکه‌ گفتار ‌با‌ حلم‌ و رشد مناسبت‌ ندارد و ‌از‌ روي‌ هوي‌ و پيش‌ ‌خود‌ ‌است‌ لذا ‌در‌ جواب‌ ‌آنها‌ قال‌َ يا قَوم‌ِ أَ رَأَيتُم‌ إِن‌ كُنت‌ُ عَلي‌ بَيِّنَةٍ مِن‌ رَبِّي‌ ‌من‌ بدون‌ دليل‌ و مدرك‌ ‌با‌ ‌شما‌ نميگويم‌ و نيامده‌ام‌ بيّنه‌ و معجزه‌ دارم‌ ‌که‌ فعل‌ الهي‌ ‌است‌ بمن‌ داده‌ ‌شده‌ ‌که‌ دليل‌ قطعي‌ و حجت‌ بالغه‌ ‌باشد‌ ‌بر‌ صدق‌ دعواي‌ ‌من‌، ‌در‌ اخبار ‌بما‌ نرسيده‌ ‌که‌ معجزه‌ شعيب‌ چه‌ بوده‌ ولي‌ ‌اينکه‌ جمله‌ دلالت‌ صريح‌ دارد ‌که‌ بدون‌ معجزه‌ نبوده‌.
وَ رَزَقَنِي‌ مِنه‌ُ رِزقاً حَسَناً اشاره‌ ‌به‌ اينكه‌ طمع‌ بمال‌ ‌شما‌ ندارم‌ ‌آن‌ قدر خداوند بمن‌ عطا فرموده‌ ‌که‌ احتياج‌ بمال‌ ‌شما‌ ندارم‌.
وَ ما أُرِيدُ أَن‌ أُخالِفَكُم‌ نه‌ بجنگ‌ ‌شما‌ آمده‌ام‌ و نه‌ ميخواهم‌ ‌شما‌ ‌را‌ ‌در‌ زحمت‌ بيندازم‌ و نه‌ ‌با‌ ‌شما‌ دشمني‌ دارم‌ إِلي‌ ما أَنهاكُم‌ عَنه‌ُ اينكه‌ ميگويم‌ پرستش‌ نكنيد جز خداي‌ يكتاي‌ بي‌همتا ‌را‌ و ‌در‌ معاملات‌ ‌خود‌ كم‌ فروشي‌ نكنيد.
إِن‌ أُرِيدُ إِلَّا الإِصلاح‌َ مقصدي‌ ندارم‌ جز سعادت‌ دنيا و آخرت‌ ‌شما‌ و اينكه‌ ‌با‌ ‌هم‌ موافقت‌ و مساوات‌ داشته‌ باشيد بهم‌ ظلم‌ نكنيد ‌به‌ عدالت‌ رفتار كنيد نه‌ ‌از‌ كسي‌ زياد بگيريد و نه‌ بكسي‌ كم‌ دهيد ‌که‌ توليد عداوت‌ و عناد ميكند ‌بين‌ ‌شما‌ مَا استَطَعت‌ُ ‌هر‌ قدر ‌که‌ بتوانم‌ اصلاح‌ كنم‌.
وَ ما تَوفِيقِي‌ إِلّا بِاللّه‌ِ ‌از‌ ‌خدا‌ ميطلبم‌ ‌که‌ بمن‌ توفيق‌ دهد ‌که‌ بتوانم‌ ‌شما‌ ‌را‌ سعادت‌مند كنم‌ و هدايت‌ نمايم‌ و دنيا و آخرت‌ ‌شما‌ ‌را‌ تأمين‌ كنم‌.
عَلَيه‌ِ تَوَكَّلت‌ُ بشما نظر ندارم‌ ‌که‌ بيائيد بمن‌ كمك‌ دهيد و همراهي‌ كنيد اعتمادم‌ و توكّلم‌ باو ‌است‌ و بس‌ وَ إِلَيه‌ِ أُنِيب‌ُ ‌هر‌ چه‌ بخواهم‌ ‌در‌ خانه‌ ‌او‌ ميروم‌ و ‌از‌ ‌او‌ ميطلبم‌.
109
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
]
(آیه 88)- اما شعیب در پاسخ آنها که سخنانش را حمل بر سفاهت و دلیل بر بی‌خردی گرفته بودند «گفت: ای قوم من! (ای گروهی که شما از منید و من هم از شما، و آنچه را برای خود دوست می‌دارم برای شما هم می‌خواهم) هرگاه من دلیل
ج2، ص371
آشکاری از پروردگارم داشته باشم و رزق و موهبت خوبی به من داده باشد» آیا می‌توانم بر خلاف فرمان او رفتار کنم؟ (قالَ یا قَوْمِ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کُنْتُ عَلی بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی وَ رَزَقَنِی مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً).
سپس این پیامبر بزرگ اضافه می‌کند: «من هرگز نمی‌خواهم چیزی که شما را از آن باز می‌دارم، خودم مرتکب شوم»! (وَ ما أُرِیدُ أَنْ أُخالِفَکُمْ إِلی ما أَنْهاکُمْ عَنْهُ).
به شما بگویم کم فروشی نکنید و تقلب و غش در معامله روا مدارید، اما خودم با انجام این اعمال ثروتی بیندوزم و یا شما را از پرستش بتها منع کنم اما خود در برابر آنها سر تعظیم فرود آورم، نه هرگز چنین نیست.
سر انجام به آنها می‌گوید: «من یک هدف بیشتر ندارم و آن اصلاح شما و جامعه شماست تا آنجا که در قدرت دارم» (إِنْ أُرِیدُ إِلَّا الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ).
اصلاح عقیده، اصلاح اخلاق، اصلاح عمل و اصلاح روابط و نظامات اجتماعی.
و برای رسیدن به این هدف «تنها از خدا توفیق می‌طلبم» (وَ ما تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللَّهِ).
و به همین دلیل برای انجام رسالت خود، و رسیدن به این هدف بزرگ «تنها بر او تکیه می‌کنم و در همه چیز به او باز می‌گردم» (عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنِیبُ).
برای حل مشکلات، با تکیه بر یاری او تلاش می‌کنم، و برای تحمل شداید این راه، به او باز می‌گردم.
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۱۷۶: خط ۴۱۹:
[[رده:تعیین محدوده آزادى]][[رده:ملاک محدودیت آزادى]][[رده:آثار اطاعت از خدا]][[رده:آثار عدالت اقتصادى]][[رده:دعوت به عدالت اقتصادى]][[رده:تفویض امور]][[رده:اصلاحگرى انبیا]][[رده:اهمیت رسالت انبیا]][[رده:بینات انبیا]][[رده:دلایل نبوت انبیا]][[رده:رسالت انبیا]][[رده:روزى خاص انبیا]][[رده:زمینه تحقق اهداف انبیا]][[رده:فلسفه بینات انبیا]][[رده:فلسفه معجزه انبیا]][[رده:مدبر انبیا]][[رده:مربى انبیا]][[رده:مقامات انبیا]][[رده:نبوت انبیا]][[رده:اصلاح عقیده انسان ها]][[رده:اصلاح عمل انسان ها]][[رده:عوامل انگیزش]][[رده:حرامخوارى اهل مدین]][[رده:آثار توحید عبادى]][[رده:دعوت به توحید]][[رده:اهمیت توکل بر خدا]][[رده:فلسفه توکل]][[رده:اصلاح جامعه]][[رده:زمینه اصلاح جامعه]][[رده:آثار امدادهاى خدا]][[رده:افعال خدا]][[رده:توفیقات خدا]][[رده:ربوبیت خدا]][[رده:روزیهاى خاص خدا]][[رده:روزیهاى خدا]][[رده:عطایاى خدا]][[رده:نعمتهاى خدا]][[رده:اهمیت دین]][[رده:اهمیت ذکر خدا]][[رده:روش مبارزه با رسوم باطل]][[رده:روزى پسندیده]][[رده:روزى حلال در ادیان]][[رده:ملاکهاى روزى حلال]][[رده:منشأ روزى پسندیده]][[رده:منشأ روزى حلال]][[رده:رهبران دینى و اصلاح جامعه]][[رده:رهبران دینى و دین]][[رده:مسؤولیت رهبران دینى]][[رده:آثار نبوت شعیب]][[رده:اصلاح گرى شعیب]][[رده:ایمان شعیب]][[رده:بینات شعیب]][[رده:تجارت شعیب]][[رده:تعالیم شعیب]][[رده:توحید شعیب]][[رده:ثروتمندى شعیب]][[رده:دلایل نبوت شعیب]][[رده:روزى حلال شعیب]][[رده:روزى شعیب]][[رده:روش برخورد شعیب]][[رده:زمینه دعوتهاى شعیب]][[رده:شعیب و تخلفات اقتصادى]][[رده:شعیب و رسوم اهل مدین]][[رده:شعیب و کافران]][[رده:شعیب و مبارزه با فساد]][[رده:شعیب و مشرکان]][[رده:شعیب و معبودان باطل]][[رده:شغل شعیب]][[رده:عقیده شعیب]][[رده:عمل به تکلیف شعیب]][[رده:قصه شعیب]][[رده:مبارزه شعیب]][[رده:معجزه شعیب]][[رده:مقامات شعیب]][[رده:موفقیت شعیب]][[رده:مهربانى شعیب]][[رده:نبوت شعیب]][[رده:اهمیت برهان در عقیده]][[رده:برهان در تصحیح عقیده]][[رده:روش مبارزه با عقیده باطل]][[رده:موفقیت در عمل خیر]][[رده:آثار گناه]][[رده:مبلغان و اصلاح جامعه]][[رده:مبلغان و دین]][[رده:مسؤولیت مبلغان]][[رده:مسؤولیت مصلحان]][[رده:منشأ معجزه]][[رده:عجز موجودات]][[رده:عوامل موفقیت]][[رده:منشأ موفقیت]][[رده:نشانه هاى موفقیت]][[رده:اهمیت نبوت]][[رده:مشمولان نعمت هاى خاص]]
[[رده:تعیین محدوده آزادى]][[رده:ملاک محدودیت آزادى]][[رده:آثار اطاعت از خدا]][[رده:آثار عدالت اقتصادى]][[رده:دعوت به عدالت اقتصادى]][[رده:تفویض امور]][[رده:اصلاحگرى انبیا]][[رده:اهمیت رسالت انبیا]][[رده:بینات انبیا]][[رده:دلایل نبوت انبیا]][[رده:رسالت انبیا]][[رده:روزى خاص انبیا]][[رده:زمینه تحقق اهداف انبیا]][[رده:فلسفه بینات انبیا]][[رده:فلسفه معجزه انبیا]][[رده:مدبر انبیا]][[رده:مربى انبیا]][[رده:مقامات انبیا]][[رده:نبوت انبیا]][[رده:اصلاح عقیده انسان ها]][[رده:اصلاح عمل انسان ها]][[رده:عوامل انگیزش]][[رده:حرامخوارى اهل مدین]][[رده:آثار توحید عبادى]][[رده:دعوت به توحید]][[رده:اهمیت توکل بر خدا]][[رده:فلسفه توکل]][[رده:اصلاح جامعه]][[رده:زمینه اصلاح جامعه]][[رده:آثار امدادهاى خدا]][[رده:افعال خدا]][[رده:توفیقات خدا]][[رده:ربوبیت خدا]][[رده:روزیهاى خاص خدا]][[رده:روزیهاى خدا]][[رده:عطایاى خدا]][[رده:نعمتهاى خدا]][[رده:اهمیت دین]][[رده:اهمیت ذکر خدا]][[رده:روش مبارزه با رسوم باطل]][[رده:روزى پسندیده]][[رده:روزى حلال در ادیان]][[رده:ملاکهاى روزى حلال]][[رده:منشأ روزى پسندیده]][[رده:منشأ روزى حلال]][[رده:رهبران دینى و اصلاح جامعه]][[رده:رهبران دینى و دین]][[رده:مسؤولیت رهبران دینى]][[رده:آثار نبوت شعیب]][[رده:اصلاح گرى شعیب]][[رده:ایمان شعیب]][[رده:بینات شعیب]][[رده:تجارت شعیب]][[رده:تعالیم شعیب]][[رده:توحید شعیب]][[رده:ثروتمندى شعیب]][[رده:دلایل نبوت شعیب]][[رده:روزى حلال شعیب]][[رده:روزى شعیب]][[رده:روش برخورد شعیب]][[رده:زمینه دعوتهاى شعیب]][[رده:شعیب و تخلفات اقتصادى]][[رده:شعیب و رسوم اهل مدین]][[رده:شعیب و کافران]][[رده:شعیب و مبارزه با فساد]][[رده:شعیب و مشرکان]][[رده:شعیب و معبودان باطل]][[رده:شغل شعیب]][[رده:عقیده شعیب]][[رده:عمل به تکلیف شعیب]][[رده:قصه شعیب]][[رده:مبارزه شعیب]][[رده:معجزه شعیب]][[رده:مقامات شعیب]][[رده:موفقیت شعیب]][[رده:مهربانى شعیب]][[رده:نبوت شعیب]][[رده:اهمیت برهان در عقیده]][[رده:برهان در تصحیح عقیده]][[رده:روش مبارزه با عقیده باطل]][[رده:موفقیت در عمل خیر]][[رده:آثار گناه]][[رده:مبلغان و اصلاح جامعه]][[رده:مبلغان و دین]][[رده:مسؤولیت مبلغان]][[رده:مسؤولیت مصلحان]][[رده:منشأ معجزه]][[رده:عجز موجودات]][[رده:عوامل موفقیت]][[رده:منشأ موفقیت]][[رده:نشانه هاى موفقیت]][[رده:اهمیت نبوت]][[رده:مشمولان نعمت هاى خاص]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره هود ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره هود ]]
{{#seo:
|title=آیه 88 سوره هود
|title_mode=replace
|keywords=آیه 88 سوره هود,هود 88,قَالَ‌ يَا قَوْمِ‌ أَ رَأَيْتُمْ‌ إِنْ‌ کُنْتُ‌ عَلَى‌ بَيِّنَةٍ مِنْ‌ رَبِّي‌ وَ رَزَقَنِي‌ مِنْهُ‌ رِزْقاً حَسَناً وَ مَا أُرِيدُ أَنْ‌ أُخَالِفَکُمْ‌ إِلَى‌ مَا أَنْهَاکُمْ‌ عَنْهُ‌ إِنْ‌ أُرِيدُ إِلاَّ الْإِصْلاَحَ‌ مَا اسْتَطَعْتُ‌ وَ مَا تَوْفِيقِي‌ إِلاَّ بِاللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ تَوَکَّلْتُ‌ وَ إِلَيْهِ‌ أُنِيبُ‌,تعیین محدوده آزادى,ملاک محدودیت آزادى,آثار اطاعت از خدا,آثار عدالت اقتصادى,دعوت به عدالت اقتصادى,تفویض امور,اصلاحگرى انبیا,اهمیت رسالت انبیا,بینات انبیا,دلایل نبوت انبیا,رسالت انبیا,روزى خاص انبیا,زمینه تحقق اهداف انبیا,فلسفه بینات انبیا,فلسفه معجزه انبیا,مدبر انبیا,مربى انبیا,مقامات انبیا,نبوت انبیا,اصلاح عقیده انسان ها,اصلاح عمل انسان ها,عوامل انگیزش,حرامخوارى اهل مدین,آثار توحید عبادى,دعوت به توحید,اهمیت توکل بر خدا,فلسفه توکل,اصلاح جامعه,زمینه اصلاح جامعه,آثار امدادهاى خدا,افعال خدا,توفیقات خدا,ربوبیت خدا,روزیهاى خاص خدا,روزیهاى خدا,عطایاى خدا,نعمتهاى خدا,اهمیت دین,اهمیت ذکر خدا,روش مبارزه با رسوم باطل,روزى پسندیده,روزى حلال در ادیان,ملاکهاى روزى حلال,منشأ روزى پسندیده,منشأ روزى حلال,رهبران دینى و اصلاح جامعه,رهبران دینى و دین,مسؤولیت رهبران دینى,آثار نبوت شعیب,اصلاح گرى شعیب,ایمان شعیب,بینات شعیب,تجارت شعیب,تعالیم شعیب,توحید شعیب,ثروتمندى شعیب,دلایل نبوت شعیب,روزى حلال شعیب,روزى شعیب,روش برخورد شعیب,زمینه دعوتهاى شعیب,شعیب و تخلفات اقتصادى,شعیب و رسوم اهل مدین,شعیب و کافران,شعیب و مبارزه با فساد,شعیب و مشرکان,شعیب و معبودان باطل,شغل شعیب,عقیده شعیب,عمل به تکلیف شعیب,قصه شعیب,مبارزه شعیب,معجزه شعیب,مقامات شعیب,موفقیت شعیب,مهربانى شعیب,نبوت شعیب,اهمیت برهان در عقیده,برهان در تصحیح عقیده,روش مبارزه با عقیده باطل,موفقیت در عمل خیر,آثار گناه,مبلغان و اصلاح جامعه,مبلغان و دین,مسؤولیت مبلغان,مسؤولیت مصلحان,منشأ معجزه,عجز موجودات,عوامل موفقیت,منشأ موفقیت,نشانه هاى موفقیت,اهمیت نبوت,مشمولان نعمت هاى خاص,آیات قرآن سوره هود
|description=قَالَ‌ يَا قَوْمِ‌ أَ رَأَيْتُمْ‌ إِنْ‌ کُنْتُ‌ عَلَى‌ بَيِّنَةٍ مِنْ‌ رَبِّي‌ وَ رَزَقَنِي‌ مِنْهُ‌ رِزْقاً حَسَناً وَ مَا أُرِيدُ أَنْ‌ أُخَالِفَکُمْ‌ إِلَى‌ مَا أَنْهَاکُمْ‌ عَنْهُ‌ إِنْ‌ أُرِيدُ إِلاَّ الْإِصْلاَحَ‌ مَا اسْتَطَعْتُ‌ وَ مَا تَوْفِيقِي‌ إِلاَّ بِاللَّهِ‌ عَلَيْهِ‌ تَوَکَّلْتُ‌ وَ إِلَيْهِ‌ أُنِيبُ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}
کاربر ناشناس