روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۵۶: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۵۶ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۵۶ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۰:۵۳
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۴، كِتَابُ الْحُدُود
ما رواه الحسن بن محبوب عن العلا عن محمد بن مسلم عن ابي جعفر ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۵۵ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۴ ش ۵۷ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۵ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۶۳
حسن بن محبوب از علاء بن رزين از محمّد بن مسلم از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: بر كسى كه با كنيز همسرش بدون إذن او همبستر شده است همان كيفر است كه بر زانى است و آن يك صد تازيانه باشد، فرمود: اگر با يهوديّه يا نصرانيّه يا كنيزى زنا كند رجم نميشود، ولى اگر با زنى آزاد عمل فحشاء بجا آورد و خود زوجهاى آزاده در حباله نكاح داشته باشد، بر او حدّ رجم است،و گفت: و همچنان كه كنيز و يهوديّه و نصرانيّه او را به زناى با زنى آزاده محصن نمىكنند، همين طور حدّ محصن بر او نيست چنانچه با يكى از اين سه زنا كند و همسرش آزاد باشد. شرح: «شيخ طوسى- رحمه اللَّه- گويد: احتمال دارد كه مراد از اين سه كه او را محصن نمىكنند اين باشد كه آنان را بعقد انقطاع صيغه خوانده باشد نه عقد دوام، زيرا عقد دوام با يهوديّه و نصرانيّه جايز نيست، ولى متعه جائز است و متعه احصان نمىآورد- انتهى، و منكوحهاى كه با او احصان متحقّق مىشود اگر حرّ باشد يا كنيز بايد بعقد دوام باشد، اگر كنيز هم بعقد دوام در حباله نكاح او باشد در حكم حرّ است».