الصافات ١٠٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۵۹
ترجمه
الصافات ١٠٥ | آیه ١٠٦ | الصافات ١٠٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْبَلآءُ»: امتحان. آزمون. «الْمُبِینُ»: روشن و آشکار. روشنگر و بیانگر.
تفسیر
- آيات ۷۱ - ۱۱۳ سوره صافات
- بيان آيات مربوط به منزلت نوح عليه السلام و اجابت دعاى او
- نكته اى درباره اينكه فرمود: سلام على نوح فى العالمين
- بيان آيات مربوط به ابراهيم عليه السلام و دعوت آن جناب
- مراد از قلب سليم داشتن ابراهيم عليه السلام عدم تعلق او به غير خدا است
- وجه اينكه ابراهيم عليه السلام به ستارگان نظر افكند و سپس از بيمارى خود خبر دادفنظر نظرة فى النجوم فقال انى سقيم
- سخنان ابراهيم عليه السلام با بت ها!
- و احتجاج او با بت پرستان
- معنى و وجه اينكه فرمود خدا اعمال شما را خلق كرده والله خلقكم و ما تعملون
- فصلى ديگر از داستان ابراهيم ع
- مراد ابراهيم عليه السلام از اينكه فرمود: انى ذاهب الى ربى سيهدين
- گفتگوى ابراهيم و اسمعيل عليهماالسلام درباره رؤ ياى ذبح و...
- ابراهيم و اسماعيل عليهماالسلام سربلند از آزمايش بزرگ الهى و...
- رواياتى درباره مراد از قلب سليم و اينكه ابراهيم عليه السلام فرمود: انى سقيم
- حديثى از امام رضاع كه مى فرمايد خدا را دو اراده و مشيت است .
- چند روايت درباره داستان ذبح اسمعيل و اينكه ذبيحاسمعيل بوده نه اسحق
نکات آیه
۱ - تکلیف ابراهیم(ع) به ذبح فرزندش اسماعیل(ع)، یک آزمایش الهى بود. (إنّ هذا لهو البلؤا المبین)
۲ - آشکار شدن درجه ایمان و خلوص ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) در جریان قربانى (إنّ هذا لهو البلؤا المبین) برداشت یاد شده از آن جا است که آزمایش مؤمنان براى نمایاندن درجه ایمان و اخلاص آنان است و ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) با سربلند بیرون آمدن از این آزمایش بزرگ الهى، خلوص خود را در بلندترین مرتبه نشان دادند.
۳ - تکلیف ابراهیم(ع) به ذبح فرزندش اسماعیل، محنت و رنجى آشکار براى ایشان بود. (إنّ هذا لهو البلؤا المبین) یکى از معانى و کاربرهاى «بلاء»، محنت و رنج است و برداشت یاد شده با توجه به همین معنا و کاربرد مى باشد.
۴ - برخوردارى ابراهیم(ع) از پاداش محسنان، پس از سربلند بیرون آمدن آن حضرت از آزمایش قربانى فرزندش (قد صدّقت الرءیا إنّا کذلک نجزى المحسنین . إنّ هذا لهو البلؤا المبین) برداشت یاد شده از آن جا است که جمله «إنّ هذا لهو البلاء المبین» در مقام تعلیل براى جمله پیشین (إنّا کذلک نجزى المحسنین) است; یعنى، ابراهیم(ع) از پاداش محسنان برخوردار شد; زیرا به آزمایش الهى گرفتار شد و پیروز گردید.
۵ - آزمایش الهى، عرصه ظهور و بروز شخصیت انسان و ارزش هاى نهفته در وجود او (إنّ هذا لهو البلؤا المبین)
۶ - محسنان، پیروزمندان در میدان آزمایش هاى الهى اند. (إنّا کذلک نجزى المحسنین . إنّ هذا لهو البلؤا المبین)
۷ - همه انسان ها - هر چند در اوج کمال و ایمان باشند - در معرض آزمایش الهى اند. (إنّ هذا لهو البلؤا المبین) آزمایش شدن حضرت ابراهیم(ع) که از پیامبران اولواالعزم بود گویاى حقیقت فوق است.
۸ - از دست دادن نزدیک ترین و محبوب ترین خویشان (همچون فرزند نوجوان) در راه خدا، سخت ترین محنت و بزرگ ترین آزمایش الهى (قال یبنىّ إنّى أرى فى المنام أنّى أذبحک ... إنّ هذا لهو البلؤا المبین)
موضوعات مرتبط
- ابراهیم(ع): اخلاص ابراهیم(ع) ۲; امتحان ابراهیم(ع) ۱، ۴; پاداش ابراهیم(ع) ۴; تکلیف ابراهیم(ع) ۱، ۳; زمینه ظهور ایمان ابراهیم(ع) ۲; عمل به تکلیف ابراهیم(ع) ۲; عوامل رنج ابراهیم(ع) ۳; فضایل ابراهیم(ع) ۲
- اسماعیل(ع): آثار قصه ذبح اسماعیل(ع) ۲; زمینه ظهور ایمان اسماعیل(ع) ۲; سختى ذبح اسماعیل(ع) ۳; فلسفه ذبح اسماعیل(ع) ۱
- امتحان: ابزار امتحان ۱; امتحان با مرگ فرزند ۸; بزرگترین امتحان ۸; موفقیت در امتحان ۶
- بلا: سخت ترین بلا ۸
- خدا: آثار امتحانهاى خدا ۵; امتحانهاى خدا ۶; عمومیت امتحانهاى خدا ۷
- شخصیت: زمینه بروز شخصیت ۵
- محسنان: امتحان محسنان ۶; پاداش محسنان ۴; پیروزى محسنان ۶