آل عمران ١٠٥: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
QRobot edit
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۳۱: | خط ۳۱: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۴۵#link406 | آيات ۱۱۰ - ۱۰۲، سوره آل عمران<br> ]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۴۵#link406 | آيات ۱۱۰ - ۱۰۲، سوره آل عمران<br> ]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۴۵#link407 | ((حق التقوى )) غرض و مقصد نهايى است و دستور ((فاتقوا اللّه ما استطعم )) راهرسيدن به آن هدف را نشان مى دهد<br> ]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۴۵#link407 | ((حق التقوى )) غرض و مقصد نهايى است و دستور ((فاتقوا اللّه ما استطعم )) راهرسيدن به آن هدف را نشان مى دهد<br> ]] | ||
خط ۵۱: | خط ۵۲: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۴۷#link424 | سه روايت درباره ((كنتم خير امة ...))<br> ]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۴۷#link424 | سه روايت درباره ((كنتم خير امة ...))<br> ]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۵۱#link39 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۵۱#link39 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
«105» وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ | |||
و مانند كسانى نباشيد كه بعد از آنكه دلايل روشن برايشان آمد، باز هم اختلاف كرده و پراكنده شدند و براى آنان عذابى بزرگ است. | |||
===پیام ها=== | |||
1- از تاريخِ تلخِ اختلافات پيشينيان، درس بگيريم. «وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ ...» | |||
2- هميشه ريشهى اختلافات جهل نيست، هوسها نيز اختلاف برانگيز است. | |||
«وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ» | |||
3- اختلاف و تفرقه، نه تنها قدرت شما را در دنيا مىشكند، بلكه در قيامت نيز گرفتار عذاب جهنّم مىسازد. «لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ» | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ (105) | |||
بعد از آن تحذير از تفرقه و اختلاف كلمه مىفرمايد: | |||
وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ: و مباشيد اى امت مانند كسانى كه، تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا: متفرق شدند مانند يهود و نصارى و اختلاف كردند در دين، مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ: بعد از آنكه آمد ايشان را حجتهاى روشن در كتب آنان كه موجب اتحاد و اتفاق باشد بر توحيد و نبوت و تصديق احوال آخرت. يا مراد، مبتدعين اين امتند، وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ: اين جماعت مختلفين در اصول دين، يا مبتدعين، براى ايشان است عذابى بزرگ كه به وصف در نيايد. | |||
تنبيه: آيه شريفه تهديد عظيمى است نسبت به متفرقين و مخترعين و مبتدعين در دين، و اشاره است به تفرقه يهود و نصارى. «زاذان» روايت نموده: | |||
روزى خدمت حضرت امير المؤمنين عليه السّلام در مسجد رفتم، ديدم رأس الجالوت حبر يهود و جاثليق راهب نصارى را به عنف آوردند. حضرت به رأس الجالوت فرمود: واى بر تو، مىدانى يهود بعد از حضرت موسى چند فرقه شدند؟ | |||
جواب داد در كتاب نظر كنم. حضرت فرمود: لعنت بر تو، چه نوع رياست مىكنى، هرگاه مسئله حلال و حرام از تو پرسند، گوئى در كتاب نظر كنم. | |||
اگر آن كتاب سوخته يا دزديده شود، چه خواهى كرد؟ پس به جاثليق فرمود: | |||
نصارى چند فرقه شدند؟ گفت چهل و پنج فرقه. فرمود: دروغ مىگوئى، به خدا من تورات و انجيل را بهتر از شما مىدانم. امت موسى هفتاد و يك فرقه شدند، هفتاد فرقه آنها هالك و يك فرقه ناجى است؛ و امت عيسى هفتاد و دو فرقه، تمام هالك و يك ناجى، و امت حضرت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم هفتاد و سه فرقه، تمام آنها هالك الا يك فرقه، و ايشان شيعيان من هستند كه خداوند در شأن آنها | |||
تفسير اثنا عشرى، ج2، ص: 203 | |||
فرموده: و ممّن خلقنا امّة يهدون بالحقّ و به يعدلون. «1» | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ (105) | |||
ترجمه | |||
و نبوده باشيد مانند آنانكه متفرق شدند و اختلاف كردند پس از آنكه آمد ايشان را حجتها و آنگروه هر آينه براى آنها است عذابى بزرگ. | |||
تفسير | |||
و نبوده باشيد مانند يهود و نصارى كه اختلاف نمودند در توحيد و تنزيه ذات احديت از صفات خلق و در احوال آخرت بعد از آنكه رسيد بشما آيات بينات و ادله واضحه كاشفه از حق كه موجب اتفاق و مزيل اختلاف است اين آيه هم بنظر حقير تأييد تحقيق سابق را مينمايد كه ميخواهد بفرمايد دعوت باسلام با تفرق انجام نميشود بايد متفق شويد و از هواى نفس صرف نظر كنيد و از تعصب و عناد دست بكشيد و بكلمه جامعه متابعت امام عادل و مبلغ و داعى حقيقى اسلام را نمائيد كه يد اللّه مع الجماعة تا باين توفيق موفق و باين مقصود نائل شويد و در صورتى كه متفرق شويد و از اماميكه منصوب از طرف خداوند است اعراض نمائيد بعذاب عظيم گرفتار خواهيد شد. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَ اختَلَفُوا مِن بَعدِ ما جاءَهُمُ البَيِّناتُ وَ أُولئِكَ لَهُم عَذابٌ عَظِيمٌ (105) | |||
و نباشيد مثل كساني که متفرق شدند و اختلاف (مخالفت يك ديگر) نمودند تا اينكه آمد آنها را ادلّه واضحه و آيات بيّنه و اينها كساني هستند که اختصاص داده شدند بعذاب عظيمي. | |||
بعض مفسرين گفتند تفرقه و اختلاف بيك معني است و تكرارش تأكيد است و بعضي گفتند تفرقه در عداوت است و اختلاف در دين است. | |||
و تحقيق كلام اينست که تفرقه بمعني جدايي است مقابل وصل که اتصال بيك ديگر است و اجتماع با هم که بشر بالذات احتياج بيكديگر دارند چه در امور دنيوي و نظام عالم و لذا گفتند (الانسان مدني بالطبع) بخلاف حيوانات که زندگي آنها انفراديست فقط در جماع و حفظ بچهها يك احتياج موقت محدودي دارند. | |||
و چه در امور دين و مسلك که احتياج بتعليم و تعلّم و تربيت و ارشاد و هدايت دارند و بامر بمعروف و نهي از منكر چون شهوت و غضب و حبّ مال و منال در كمون بسياري رسوخ دارد و اگر خود سر باشند و بجان يكديگر بيفتند نظام دنيا و دين برهم ميخورد و فساد سر تا سر دنيا را پر ميكند. | |||
و اختلاف اختلاف در رأي و سليقه و دين و مسلك که باعث عداوت و قتل و غارت و بالاخره منجر باضمحلال و فناء ميشود و همين تفرقه و اختلاف منشأ ضعف كفار شد در صدر اسلام چنانچه ميفرمايد تَحسَبُهُم جَمِيعاً وَ قُلُوبُهُم شَتّي حشر آيه 14، و نيز ميفرمايد فَأَغرَينا بَينَهُمُ العَداوَةَ وَ البَغضاءَ إِلي يَومِ القِيامَةِ مائده آيه 14، و همين منشأ ضعف مسلمين شد از اختلاف بين مسلمين در امر خلافت و منجرّ باختلاف بني اميّه و بني عباس و رفته رفته بين شيعه و سني و تفرقه بين ممالك | |||
جلد 4 - صفحه 309 | |||
اسلامي الي زماننا هذا و لذا ميفرمايد: | |||
وَ لا تَكُونُوا اي جماعت مسلمين كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا از مشركين و يهود و نصاري و اختلفوا در امر پيغمبر اسلام صلّي اللّه عليه و آله و سلّم و دين حقه اسلامي. | |||
مِن بَعدِ ما جاءَهُمُ البَيِّناتُ از ادله روشن اسلام و معجزات باهرات و جامعيت صفات انبياء در وجود مبارك محمّد صلّي اللّه عليه و آله و سلّم از روي عناد و عصبيت و هوي و هوس و حبّ جاه و مال. | |||
وَ أُولئِكَ لَهُم عَذابٌ عَظِيمٌ تهديد مسلمين است که اگر شما هم تفرقه و اختلاف در ميانتان حكم فرما شد همان عذاب عظيم در دنيا و آخرت بشما متوجه خواهد شد. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
] | |||
(آیه 105)- در این آیه مجددا پیرامون مسأله اتحاد و پرهیز از تفرقه و نفاق بحث میکند، میفرماید: «و مانند کسانی نباشید که پراکنده شدند و اختلاف کردند» (وَ لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا). | |||
اصرار قرآن در این آیات در باره اجتناب از تفرقه و نفاق، اشاره به این است که این حادثه در آینده در اجتماع آنها وقوع خواهد یافت زیرا هر کجا قرآن در ترساندن از چیزی زیاد اصرار نموده اشاره به وقوع و پیدایش آن میباشد. | |||
لذا در پایان آیه میفرماید: «کسانی که با بودن ادله روشن در دین چنان اختلاف کنند به عذاب عظیم و دردناکی گرفتار میگردند» (مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ). | |||
جامعهای که اساس قدرت و ارکان همبستگیهای آنان با تیشههای تفرقه در هم کوبیده شود، سرزمین آنان برای همیشه جولانگاه بیگانگان و قلمرو حکومت استعمارگران خواهد بود، راستی چه عذاب بزرگی است! | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||