افْتَرَاه: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added word proximity by QBot) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/افْتَرَاه | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/افْتَرَاه | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۹: | خط ۱۰: | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
يَقُولُون:100, أَم:90, قُل:82, وَ:75, بَل:73, هُو:55, إِن:53, مِن:53, فَأْتُوا:41, الْعَالَمِين:41, افْتَرَيْتُه:37, رَب:37, مِثْلِه:30, فِيه:28, إِفْک:26, إِلاّ:24, تُرْجَعُون:24, مُبِين:24, رَيْب:24, أَحْلاَم:24, أَعَانَه:24, وَکِيل:24, الْحَق:22, سِحْر:22, عَلَيْه:22, هَذَا:22, شَاعِر:22, أَضْغَاث:22, شَيْء:22, بِسُورَة:22, إِلَيْه:22, بِعَشْر:22, هٰذَا:20, فَلْيَأْتِنَا:20, لا:20, کُل:20, قَوْم:20, ادْعُوا:20, قَالُوا:20, اللّه:20, فَلا:20, فَعَلَي:20, سُوَر:20, إِجْرَامِي:18, رَبّکُم:18, کَفَرُوا:18, رَبّک:18, الْعَلِيم:18, عَلَى:18, بِآيَة:18, آخَرُون:18, جَاءَهُم:18, تَمْلِکُون:18, فَقَد:16, لِتُنْذِر:16, لَمّا:16, لِي:16, الّذِين:16, مَن:16, السّمِيع:16, کَمَا:16, مُفْتَرَيَات:16, أُرْسِل:14, لِلْحَق:14, يُغْوِيَکُم:14, أَنَا:14, قَوْما:14, قَال:14, جَاءُوا:14, بَرِيء:12, الْأَوّلُون:12, اسْتَطَعْتُم:12, مَا:12, ظُلْما:12, شَيْئا:10, مِمّا:10, أَتَاهُم:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::افْتَرَاه]] | {{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::افْتَرَاه]] | ||
|?نازل شده در سال | |?نازل شده در سال |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۳۴
ریشه کلمه
قاموس قرآن
[طه:61]. فرى در اصل به معنى قطع و شكافتن است در اقرب آمده: «فَرَى الشَّىْءَ فَرْياً: قَطَعَهُ وَ شَقَّهُ» بعد گويد خواه به جهت افساد باشد مثل بريدن و شكافتن درنده و خواه براى اصلاح باشد مثل قطع چرم به وسيله خياط. راغب گويد: فرى قطع براى دوختن و اصلاح و افراء قطع براى افساد است همچنين است قول طبرسى ذيل آيه 48 نساء فيومى در مصباح گفته: «فَرَيْتُ الْجِلْدَ: قَطَعْتُهُ لِلْاِصْلاحِ». افتراء: به معنى جعل دروغ و چيزى از خود درآوردن است مثل [انعام:21]. كيست ظالمتر از آنكه بر خدا دروغ ببندد. و مثل [يونس:38]. بلكه مىگويند قرآن را ساخته است بگو يك سوره به مانند آن بياوريد. در آيه [نساء:48]. طبرسى «اِثْماً» را مفعول مطلق و «اِفْتَرى» را به معنى اثم گرفته يعنى: حقا كه گناه كرده گناه بزرگى. و شايد مفعول فعل محذوف باشد يعنى «اِفْتَرى و اثم اثماً عظيماً». مُفْتَرى: (به صيغه مفعول) ساخته شده. [قصص:36]. گفتند: اين نيست مگر سحر ساخته. مفتر (به صيغه مفعول) جعل كننده دروغ [نحل:101]. گفتند تو فقط دروغگوئى. فرىّ: ساخته. نو درآورده [مريم:27]. چون مريم عيسى «عليهالسلام» را در آغوش خويش به ميان مردم آورد گفتند: اى مريم چيز نوظهورى آوردى زائيدن بدون شوهر؟!! آن را در آيه عظيم، قبيح و غيره گفتهاند ولى آنچه ما اختيار كرديم با معناى اولى مناسب است.