أَخْدَان: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(Added word proximity by QBot)
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/أَخْدَان | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/أَخْدَان | آیات شامل این کلمه ]]'''
«أَخْدان» جمع «خدن» (بر وزن اذن) در اصل، به معناى دوست و رفیق است، اما معمولاً به افرادى گفته مى شود که با جنس مخالف خود، ارتباط نامشروع پنهانى برقرار مى سازند. و نیز باید توجّه داشت که «خدن»، هم بر «مرد» و هم بر «زن» در قرآن مجید، اطلاق شده است.


=== ریشه کلمه ===
=== ریشه کلمه ===
*[[ریشه خدن‌ | خدن‌]] (۲ بار) [[کلمه با ریشه:: خدن‌| ]]
*[[ریشه خدن‌ | خدن‌]] (۲ بار) [[کلمه با ریشه:: خدن‌| ]]


=== قاموس قرآن ===
(بر وزن حبر) رفيق. (قاموس) جمع اخدان است به مذكّر و مؤنث هر دو اطلاق مى‏شود راغب گويد: آن به معنى رفيق است و اكثر در كسى استعمال مى‏شود كه از روى شهوت رفيق مى شود. [نساء:25] اجرت آنها را به طور متعارف بدهيد در حاليكه عفيف اند و زنا كار و رفيقگير نيستند. مقصود زنانى هستند كه براى خود رفيقى اتّخاذ كرده و با او زنا مى‏كردند. بعضى‏ها گفته‏اند: مراد از سفاح زناى آشكار و از اتّخاذ رقيق زناى مخفى است. و چون سفاح با اتّخاذ خدن مقابل است اين قول قريب به نظر مى‏رسد. در مجمع از ابن عباس نقل كرده كه عدّه‏اى از اهل جاهليّت زناى آشكار را حرام مى‏دانستند ولى زناى سرّى را جايز مى‏شمردند. خدا از هر دو نهى فرمود. نا گفته نماند: اخدان دوبار در قرآن مجيد آمده يكى آيه فوق كه درباره زنان است و ديگر آيه 5 مائده كه درباره مردان رفيقه گير است. و نيز نا گفته نماند: خدين بر وزن امير از اين مادّه به معنى رفيق آمده است در نهج البلاغه خطبه 124 درباره بعضى از آشنايان فرموده: «فَشَرَّ خُدينٍ وَ اَلْأَمُ خَليلٍ» يعنى بدترين رفيق و پست‏ترين دوست است.
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, لا:66, غَيْر:44, مُتّخِذَات:40, مُتّخِذِي:40, فَإِذَا:40, أُحْصِن:36, مَن:36, فَإِن:33, يَکْفُر:33, مُسَافِحَات:29, أَتَيْن:29, بِالْإِيمَان:29, مُسَافِحِين:29, أُجُورَهُن:25, بِفَاحِشَة:25, فَقَد:25, مُحْصِنِين:21, حَبِط:21, فَعَلَيْهِن:21, مُحْصَنَات:21, عَمَلُه:18, بِالْمَعْرُوف:18, نِصْف:18, آتَيْتُمُوهُن:14, مَا:14, هُو:10, آتُوهُن:10, إِذَا:10, عَلَى:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::أَخْدَان]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۵۰

آیات شامل این کلمه

«أَخْدان» جمع «خدن» (بر وزن اذن) در اصل، به معناى دوست و رفیق است، اما معمولاً به افرادى گفته مى شود که با جنس مخالف خود، ارتباط نامشروع پنهانى برقرار مى سازند. و نیز باید توجّه داشت که «خدن»، هم بر «مرد» و هم بر «زن» در قرآن مجید، اطلاق شده است.

ریشه کلمه

قاموس قرآن

(بر وزن حبر) رفيق. (قاموس) جمع اخدان است به مذكّر و مؤنث هر دو اطلاق مى‏شود راغب گويد: آن به معنى رفيق است و اكثر در كسى استعمال مى‏شود كه از روى شهوت رفيق مى شود. [نساء:25] اجرت آنها را به طور متعارف بدهيد در حاليكه عفيف اند و زنا كار و رفيقگير نيستند. مقصود زنانى هستند كه براى خود رفيقى اتّخاذ كرده و با او زنا مى‏كردند. بعضى‏ها گفته‏اند: مراد از سفاح زناى آشكار و از اتّخاذ رقيق زناى مخفى است. و چون سفاح با اتّخاذ خدن مقابل است اين قول قريب به نظر مى‏رسد. در مجمع از ابن عباس نقل كرده كه عدّه‏اى از اهل جاهليّت زناى آشكار را حرام مى‏دانستند ولى زناى سرّى را جايز مى‏شمردند. خدا از هر دو نهى فرمود. نا گفته نماند: اخدان دوبار در قرآن مجيد آمده يكى آيه فوق كه درباره زنان است و ديگر آيه 5 مائده كه درباره مردان رفيقه گير است. و نيز نا گفته نماند: خدين بر وزن امير از اين مادّه به معنى رفيق آمده است در نهج البلاغه خطبه 124 درباره بعضى از آشنايان فرموده: «فَشَرَّ خُدينٍ وَ اَلْأَمُ خَليلٍ» يعنى بدترين رفيق و پست‏ترين دوست است.


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...