الحجر ٤٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آگهی ده بندگانم را که منم آمرزنده مهربان | |-|معزی=آگهی ده بندگانم را که منم آمرزنده مهربان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الحجر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الحجر | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::49|٤٩]] | قبلی = الحجر ٤٨ | بعدی = الحجر ٥٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«نَبِّئْ»: باخبر کن. | «نَبِّئْ»: باخبر کن. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۵۶
ترجمه
الحجر ٤٨ | آیه ٤٩ | الحجر ٥٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نَبِّئْ»: باخبر کن.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
فَإِنْ کَذَّبُوکَ فَقُلْ رَبُّکُمْ... (۱) وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَکُمْ خَلاَئِفَ... (۲) وَ يَسْتَعْجِلُونَکَ بِالسَّيِّئَةِ... (۱) غَافِرِ الذَّنْبِ وَ قَابِلِ... (۱)
تفسیر
- آيات ۴۹ - ۸۴،سوره حجر
- بشارت و انذار در يك داستان و ارتباط آن با داستانهاىقبل
- از مغفرت خدا ماءيوس و از رحمت او نااميد نباشيد
- بيان آيات مربوط به ورود مهمانان ابراهيم (ع )
- تعجب ابراهيم از بشارت داده شدن به فرزند، بر اساس استبعاد عادى بوده است
- معناى ((غابر)) و مراد از اينكه همسر لوط از ((غابرين )) بوده است
- وارد شدن ملائكه بر ((لوط)) عليه السلام و گفتگوى بين ايشان و آن حضرت
- قضاى الهى به قطع نسل و انقراض قوم لوط
- معناى آيه ((لعمرك انهم لفى سكرتهم يعمهون ...))
- توضيحى در مورد ((اصحاب ايكه )) و ((اصحاب حجر))
- (چند روايت در ذيل برخى از آيات گذشته )
نکات آیه
۱- پیامبر(ص) وظیفه دار باخبر ساختن بندگان از غفران، آمرزش، رحمت و مهربانى خداوند (نبّىء عبادى أنى أنا الغفور الرحیم)
۲- پیامبر(ص) عهده دار امیدوار ساختن بندگان خطاکار و گنهکار به غفران و رحمت خداوند (نبّىء عبادى أنى أنا الغفور الرحیم) «غفران» و «آمرزش» اصولاً در جایى به کار مى روند که در کنار آن، خطا و لغزشى وجود داشته باشد. از این رو ممکن است مراد از «عبادى» آن دسته از بندگانى باشند که لغزش و گناهى مرتکب شده اند.
۳- خداوند، غفور (آمرزنده) و رحیم (مهربان) است. (أنا الغفور الرحیم)
۴- غفران خداوند، آمیخته با رحمت و مهربانى اوست. (أنا الغفور الرحیم) برداشت فوق بنابراین نکته است که «الرحیم» صفت براى «الغفور» باشد.
۵- آگاه ساختن بندگان از آمرزندگى و رحمت خداوند و آگاهى از آن، امرى داراى اهمیت (نبّىء عبادى أنى أنا الغفور الرحیم) طبق آنچه در کتابهاى لغت آمده است «نبأ» اسم مصدر فعل «نبى» و به معناى خبر است و در خبرهایى استعمال مى شود که داراى اهمیت و فایده عظیمى باشد.
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: رحیم ۳; غفور ۳
- امیدوارى: اهمیت امیدوارى به آمرزشهاى خدا ۲; اهمیت امیدوارى به رحمت خدا ۲
- خدا: اعلام آمرزشهاى خدا ۱; اعلام رحمت خدا ۱; اعلام مهربانى خدا ۱; اهمیت اعلام آمرزشهاى خدا ۱، ۵; اهمیت اعلام رحمت خدا ۱، ۵; رحمت خدا ۴; ویژگیهاى آمرزشهاى خدا ۴
- گناهکاران: اهمیت امیدوارى به گناهکاران ۲، ۵
- محمد(ص): مسؤولیت محمد(ص) ۱، ۲