نتایج جستجو
از الکتاب
- عَلَيْکُم إِلَى بِه اسْم أَجْرِي إِنّه دَخَلُوا فَإِن بِمَا عَلَيْه آبَاءَنَا آيَة تُتْلَى بَل أَطِيعُون إِلَيْه أَنْتُم الْأَرْض رَبّي هُم لِلّه شَيْء إِنّمَا۲۲ کیلوبایت (۱۱۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۶
- وَ عَذابٌ شَديدٌ». عذاب پس از اتمام حجت [اسراء:15]. [قصص:59]. گرچه هر دو آيه درباره تعذيب منكرين رسالت در اين دنيا است ولى روشن مىشود كه عذاب آخرت نيز۲۴ کیلوبایت (۵۸۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۴
- من هوان الدنيا و عذاب الاخرة 1- سوره بني اسرائيل آيه 72 303 اشاره (آیه 7)- این آیه اشاره به دلیل این تعصب و لجاجت میکند و میگوید: آنها چنان۱۲۸ کیلوبایت (۱۱٬۳۶۵ واژه) - ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۴۲
- كنند مسابقه كنندگان. نفس نفس (بروزن فلس) در اصل به معنى ذات است. طبرسى ذيل آيه [بقره:9]. فرموده: نفس سه معنى دارد يكى به معنى روح ديگرى به معنى تأكيد مثل۱۱ کیلوبایت (۵۸۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۴
- سوره آل عمران آيه 17 2- سوره زمر آيه 3 3- سوره الروم آيه 29 4- نقل از آلاء الرحمن ص 55 5- سوره و الذاريات آيه 9 6- (مردم باعمال۱۷۰ کیلوبایت (۱۵٬۱۹۰ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۹:۳۱
- يعنى تطبيق كلى بر مصداق بارز شأن نزول يك آيه ذيل بر اختصاص آن آيه نيست، بلكه حكم آيات قرآنى اطلاق دارد آيه ۶ آيه و ترجمه تفسير: پيمودن صراط مستقيم صراط مستقيم۱۸۴ کیلوبایت (۱۶٬۸۴۸ واژه) - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۹:۳۹
- اهل عربيّت كلامى اسن كه وزن و قافيه داشته باشد (اقرب الموارد). طبرسى ذيل آيه 154 بقره فرموده: شعور اول علم است از راه مشاعر و حواس... و به قولى شعور ادراك۱۴ کیلوبایت (۱٬۲۸۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۴
- الْمَثانِى» را کنایه از سوره «حمد» گرفته اند، زیرا سوره «حمد» بنا بر معروف، هفت آیه است و از این نظر که، به خاطر اهمیت این سوره و عظمت محتوایش، دو بار بر پیامبر(صلى۶ کیلوبایت (۴۳۳ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۳۰
- معنا به کار مى رود: «منع کردن» و «اعراض نمودن» و مناسب آیه مورد بحث، معناى دوم، و مناسب آیه گذشته (آیه دوم)، معناى اول است. صدد (۴۲ بار) وَ اللّه عَن سَبِيل۳ کیلوبایت (۱۲۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۵۲
- یک از این دو معنا به مفهوم آیه فوق نزدیک تر است، در میان مفسران گفتگو است: جمعى معتقدند که معناى دوم نزدیک تر به حقیقت آیه مى باشد; زیرا «ابراهیم»(علیه۳ کیلوبایت (۲۰۶ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۵۶
- یا سببیت، در صورت اول معناى آیه چنین مى شود: «خداوند آنها را نجاتى همراه با رستگارى و پیروزى مى دهد» و در صورت دوم معناى آیه این است: «خداوند آنها را به۲ کیلوبایت (۹۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۰۳
- معمولاً به معناى «آمدن» است، ولى، در سوره «فرقان» آیه 4، به معناى «آوردن» آمده است. همان گونه که در آیه 81 سوره «یونس» مى خوانیم که موسى به ساحران گفت: ما۳ کیلوبایت (۱۵۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۴۶
- جایگاه خود باز مى گردند، ولى، از قرائن بر مى آید که در آیه مورد بحث، «رَواح» نیم دوم روز است، و مفهوم آیه این است که سلیمان(علیه السلام) از صبح تا به ظهر، با۲ کیلوبایت (۹۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۵۲
- رفتن مردان به خارج از منزل، در منزل باقى مى مانند «خالفة» گفته مى شود، و در آیه مورد بحث، منظور از «خَوالِف»، تمام کسانى است که به نحوى از شرکت در میدان جنگ۲ کیلوبایت (۱۱۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۰
- اینجا به معناى اعم از گمان بد و خوب گرفته اند، ولى قرائن موجود در این آیه و آیه بعد نشان مى دهد که مراد گمان هاى بد است. ظنن (۶۹ بار) ال وَ هُنَالِک بِاللّه۲ کیلوبایت (۱۰۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۹
- آزاد كردن دشمن ضررى نداشته باشد. مضمون آيه چنين است:(شرف الدین عاملى این مطلب را انکار کرده و مىگوید: نزول آیه درباره آنهاست که مىخواستند رسول خدا به۴ کیلوبایت (۳۴۴ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۳:۴۶
- مى گویند. و این که در آیه فوق اشاره به هشت زوج شده منظور از آن چهار نوع حیوان نر و چهار نوع حیوان ماده است. این احتمال نیز در آیه داده شده است که منظور۶ کیلوبایت (۵۷۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۵
- آید و آیه مورد بحث ظاهراً از این قبیل است; یعنى «احسن» به معناى «حسن» است. اشاره به این که جمیع این دستورات حسن است و نیک. این احتمال نیز در آیه فوق وجود۳ کیلوبایت (۲۳۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۹
- افزودن قابلیت تغییر گزینههای پرش به آیه در صفحههای سوره و آیه کوتاهسازی آدرس سایت اشکالات متن منبع موضوعات آیه هنوز کامل برطرف نشده است. اولین نسخه۳ کیلوبایت (۲۷۰ واژه) - ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۲۰:۵۰
- معناى «شىء داغ» است. و در آیه 42 سوره «واقعه» به معناى آب سوزان است که، در آیات دیگر قرآن نیز به آن اشاره شده است. مانند آیه 19 «حج»: یُصَبُّ مِنْ فَوْقِ۳ کیلوبایت (۱۷۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۲۲