گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۱ بخش۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
 
خط ۲۴۶: خط ۲۴۶:
<span id='link10'><span>
<span id='link10'><span>


==وجه جمع بين آيات اثبات تكلم و عدم آن، در روز قيامت==
==وجه جمع بين آيات اثبات «تكلم» و عدم آن، در روز قيامت==
و اگر بگويى:  
و اگر بگويى:  


خط ۲۶۸: خط ۲۶۸:
آرى، اگر اين داورى در دنيا و حكومت به دست حكام مجازى بود كه هرچه مى كردند، به رأى و اراده خود مى كردند، ممكن بود يك عمل، به ضميمه تعلل و عذرخواهى از آنچه بود، تغيير بپذيرد.
آرى، اگر اين داورى در دنيا و حكومت به دست حكام مجازى بود كه هرچه مى كردند، به رأى و اراده خود مى كردند، ممكن بود يك عمل، به ضميمه تعلل و عذرخواهى از آنچه بود، تغيير بپذيرد.


و كوتاه سخن: اگر درباره درخواستى تكلم كند، تكلمش اضطرارى و بى اختيار است، و مطابق با عملى است كه در برابرش مجسم شده و با اين وضعريال اگر به دروغ تكلم كندريال معناى دروغشريال همان بروز و هويدا شدن ملكات است و خود، عملى است از اعمالش كه ظهور مى كند، نه اين كه كلامى باشد جواب از سؤال. پس خدا بر دهانش مُهر زده، گوش و چشم و پوست و دست و پايش را به زبان در مى آورد و عملى را كه كرده، حاضر مى سازد و گواهان را مى آورد، و خدا خودش، بر هر چيز گواه است.
و كوتاه سخن: اگر درباره درخواستى تكلم كند، تكلمش اضطرارى و بى اختيار است، و مطابق با عملى است كه در برابرش مجسم شده و با اين وضع، اگر به دروغ تكلم كند، معناى دروغش، همان بروز و هويدا شدن ملكات است و خود، عملى است از اعمالش كه ظهور مى كند، نه اين كه كلامى باشد جواب از سؤال. پس خدا بر دهانش مُهر زده، گوش و چشم و پوست و دست و پايش را به زبان در مى آورد و عملى را كه كرده، حاضر مى سازد و گواهان را مى آورد، و خدا خودش، بر هر چيز گواه است.


پس خلاصه همه حرف هايى كه زده شد، اين شد:  
پس خلاصه همه حرف هايى كه زده شد، اين شد:  
۱۶٬۲۸۸

ویرایش