گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۲۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۷۹: خط ۷۹:
<span id='link186'><span>
<span id='link186'><span>


==بيان مطلب مورد نزاع در پيشگاه داود«ع» ==
«'''إِنَّ هَذَا أَخِى...'''»:
إِنَّ هَذَا أَخِى ...


اين جمله مطلب مورد نزاع را بيان مى كند، مى گويد: ((اين برادر من است ...(( و اين جمله كلام يكى از دو طايفه است كه به يك نفر از طايفه ديگر اشاره نموده مى گويد: ((اين شخص كه مى بينى برادر من است ...((.
اين جمله، مطلب مورد نزاع را بيان مى كند، مى گويد: «اين برادر من است...»، و اين جمله، كلام يكى از دو طايفه است، كه به يك نفر از طايفۀ ديگر اشاره نموده، مى گويد: «اين شخص كه مى بينى، برادر من است...».


و با اين بيان فساد استدلالى كه بعضى به اين آيه كرده اند كه كمترين عدد جمع ، دو است ، روشن مى شود، چون با بيان ما روشن گرديد كه كلمه ((خصمان (( و جمله ((هذا اخى (( هيچ دلالتى ندارد بر اين كه مراجعه كنندگان به داوود دو نفر بوده اند، تا بگويى پس جمع ((اذ تسوروا(( و نيز ((اذ دخلوا(( در مورد دو نفر استعمال شده در نتيجه صيغه جمع بر دو نفر نيز اطلاق مى شود.
و با اين بيان، فساد استدلالى كه بعضى به اين آيه كرده اند، كه «كمترين عدد جمع، دو است»، روشن مى شود. چون با بيان ما، روشن گرديد كه كلمۀ «خَصمَان»، و جملۀ «هَذَا أخِى»، هيچ دلالتى ندارد بر اين كه مراجعه كنندگان به داوود، دو نفر بوده اند، تا بگويى پس جمع «إذ تَسَوّرُوا» و نيز «إذ دَخَلُوا»، در مورد دو نفر استعمال شده، در نتيجه، صيغۀ جمع بر دو نفر نيز اطلاق مى شود.


براى اينكه گفتيم : ممكن است اين دو متخاصم دو طايفه بوده اند و هر يك از دو طرف بيشتر از يك نفر بوده اند همچنان كه مى بينم صيغه تثنيه در آيه ((هذان خصمان اختصموا فى ربهم فالّذين كفروا...(( در دو نفر به كار نرفته ، بلكه در دو جمعيت استعمال شده ، به شهادت اينكه هم فرموده ((اختصموا(( و هم درباره يكى از آن دو خصم فرموده : ((فالّذين كفروا(( البته ممكن هم هست اصل خصومت در بين دو فرد از دو طايفه واقع شده باشد، ولى پاى بقيه افراد نيز به ميان كشيده شده باشد، تا آن دو را در ادعايشان كمك كنند.
براى اين كه گفتيم: ممكن است اين دو متخاصم، دو طايفه بوده اند و هر يك از دو طرف، بيشتر از يك نفر بوده اند. همچنان كه مى بينم صيغۀ تثنيه در آيه «هَذَانِ خَصمَانِ اختَصَمُوا فِى رَبّهِم فَالّذِينَ كَفَرُوا...»، در دو نفر به كار نرفته، بلكه در دو جمعيت استعمال شده. به شهادت اين كه هم فرموده «اختَصَمُوا»، و هم درباره يكى از آن دو خصم فرموده: «فَالّذِينَ كَفَرُوا». البته ممكن هم هست اصل خصومت در بين دو فرد، از دو طايفه واقع شده باشد، ولى پاى بقيه افراد نيز، به ميان كشيده شده باشد، تا آن دو را در ادّعايشان كمك كنند.


((له تسع و تسعون نعجة ولى نعجة واحدة فقال اكفلنيها و عزنى فى الخطاب (( - كلمه ((نعجة (( به معناى گوسفند ماده است (كه به فارسى آن را ميش مى نامند).
«'''لَهُ تِسعٌ وَ تِسعُونَ نَعجَةً وَ لِىَ نَعجَةً وَاحُدَةٌ فَقَالَ أكفِلنِيهَا وَ عَزّنِى فِى الخِطَاب'''» - كلمۀ «نَعجَة»، به معناى گوسفند ماده است (كه به فارسى، آن را ميش مى نامند).
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۲۹۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۲۹۳ </center>
و معناى ((اكفلنيها(( اين است كه آن را در كفالت من و در تحت سلطنت من قرار بده . و معناى ((و عزنى فى الخطاب (( اين است كه : در خطاب بر من غلبه كرد. و بقيه الفاظ آيه روشن است .
و معناى «أكفِلنِيهَا»، اين است كه آن را در كفالت من و در تحت سلطنت من قرار بده. و معناى «وَ عَزّنِى فِى الخِطَاب»، اين است كه: در خطاب بر من غلبه كرد. و بقيه الفاظ آيه روشن است.
<span id='link187'><span>
<span id='link187'><span>
==قضاوت و حكم داوود «ع» و سپس استغفار و انابه او ==
==قضاوت و حكم داوود «ع» و سپس استغفار و انابه او ==
قَالَ لَقَدْ ظلَمَك بِسؤَالِ نَعْجَتِك إِلى نِعَاجِهِ ... وَ قَلِيلٌ مَّا هُمْ
قَالَ لَقَدْ ظلَمَك بِسؤَالِ نَعْجَتِك إِلى نِعَاجِهِ ... وَ قَلِيلٌ مَّا هُمْ
۱۶٬۲۸۸

ویرایش