الأنعام ٦١: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
QRobot edit
(افزودن سال نزول) |
(QRobot edit) |
||
خط ۳۲: | خط ۳۲: | ||
<tabber> | <tabber> | ||
المیزان= | المیزان= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۱۲#link77 | آيات ۷۳ - ۵۶، سوره انعام]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۱۲#link77 | آيات ۷۳ - ۵۶، سوره انعام]] | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۱۳#link78 | حكم تكوينى ، مختص به خدا و حكم تشريعى ، همانند امور ديگر، بالاصالة و مستقلا منتسب به خداى تعالى است .]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۱۳#link78 | حكم تكوينى ، مختص به خدا و حكم تشريعى ، همانند امور ديگر، بالاصالة و مستقلا منتسب به خداى تعالى است .]] | ||
خط ۶۲: | خط ۶۳: | ||
*[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۱۷#link105 | چند روايت در ذيل آيه نهى از نشستن با كسانى كه در آيات خدا خوض مى كنند.]] | *[[تفسیر:المیزان جلد۷_بخش۱۷#link105 | چند روايت در ذيل آيه نهى از نشستن با كسانى كه در آيات خدا خوض مى كنند.]] | ||
}} | |||
|-|نمونه= | |-|نمونه= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۴۰#link181 | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:نمونه جلد۵_بخش۴۰#link181 | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-| تفسیر نور= | |||
===تفسیر نور (محسن قرائتی)=== | |||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا يُفَرِّطُونَ «61» | |||
وتنها اوست كه قهر واقتدارش مافوق بندگان است و نگهبانانى بر شما مىفرستد، تا آنكه چون مرگ يكى از شما فرا رسد، فرستادگان ما (فرشتگان) جان او را بازگيرند و در كار خود، هيچ كوتاهى نكنند. | |||
===نکته ها=== | |||
گرفتن روح در شب وبرگرداندن آن در روز يكى از نمونههاى قاهربودن خدا برانسان است. | |||
مسألهى قبض روح، در قرآن هم به خداوند نسبت داده شده «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ» 39: 42، هم به ملك الموت و هم به فرشتگان. اين اختلاف تعبير شايد به خاطر آن باشد كه جان افراد عادى را فرشتگان مىگيرند و جان افراد برجسته را ملك الموت كه فرشته برترى است و جان اولياى خدا را ذات مقدّس او مىگيرد. | |||
و شايد به اين دليل باشد كه ابتدا فرشتگان، روح مردم را مىگيرند و سپس تحويل ملكالموت مىدهند و آنگاه ملكالموت (عزرائيل) روحهاى گرفته شده را به خداوند تحويل مىدهد و به همين دليل گرفتن روح مردم هم كار فرشتگان و هم كار ملك الموت و هم كار خداوند به شمار مىرود. آرى، خداوند مسبب است و فرشتگان مباشر و فعل گاهى به مسبب و گاهى به مباشر نسبت داده مىشود. | |||
ممكن است مراد از فرشتگان محافظ، آنانى باشند كه مراقب و نگهدار انسان از حوادثند، «1» «لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ» «2» و ممكن است مراد از حفظه، فرشتگانى باشند كه مأمور ثبت و ضبط اعمال انسانند. «رُسُلُنا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ» «3» | |||
---- | |||
«1». تفسير الميزان. | |||
«2». رعد، 11. | |||
«3». زخرف، 80. | |||
جلد 2 - صفحه 477 | |||
ايمان به مراقبت فرشتگان از انسان، عامل شكر از خداست، همان گونه كه ايمان به ثبت اعمال توسّط فرشتگان عامل حيا و تقواست. | |||
===پیام ها=== | |||
1- خداوند، قدرت و سلطهى كامل دارد و اگر ما را آزاد گذاشته، به خاطر مهلتى است كه از روى لطف اوست. وَ هُوَ الْقاهِرُ ... | |||
2- تسلّط خدا بر بندگان چنان است كه كسى را تاب مقاومت نيست. «وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ» | |||
3- در دستگاه آفرينش، انواع مراقبتها وجود دارد. «حَفَظَةً» 6: 61 | |||
4- فرستادن فرشتگان محافظ، دائمى است. «يُرْسِلُ» | |||
5- هر دسته از فرشتگان، مأموريّت خاصّى دارند. «حَفَظَةً- تَوَفَّتْهُ» 6: 61 | |||
6- براى قبض روح يك نفر چند فرشته حاضر مىشوند. «إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا» 6: 61 | |||
7- فرشتگان در انجام مأموريّت، سهلانگارى ندارند و معصومند. «لا يُفَرِّطُونَ» 6: 61 چنانكه در آيه ديگر آمده است: «لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ» «1» | |||
}} | |||
|-| | |||
اثنی عشری= | |||
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا يُفَرِّطُونَ (61) | |||
بعد از آن در كمال قدرت خود افزوده مىفرمايد: | |||
وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ: و ذات الهى است قادر و غالب بر بندگان خود نه به جهت و مكان، بلكه به قوت و قهر و غلبه، يعنى فرمان او فوق همه فرامين و تمام ايشان مغلوب و مقهور اويند وَ يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً: و نازل مىفرمايد بر شما ملائكهاى كه حافظ و نگهبان اعمال شمايند، و ايشان كرام الكاتبين، مىنويسند اعمال شما را تا روز قيامت به رؤوس الاشهاد بخوانند. پس حكمت در ارسال حفظه آنكه، بنده از فضيحت روز تبلى السرائر انديشه نموده و از ارتكاب معاصى اجتناب و از هيبت خطاب «اقْرَأْ كِتابَكَ» «1» در طاعات اهتمام نمايد تا در آن روز شرمسار نگردد و اين عين لطف است. و ملائكه حفظه مشرف حال | |||
---- | |||
«1» اسراء، 14. | |||
تفسير اثنا عشرى، ج3، ص: 293 | |||
بندگان باشند. حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ: تا وقتى كه بيايد يكى از شما را مرگ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا: بگيرند جان او را ملائكه ما يعنى ملك الموت و اعوان او كه چهارده ملكند: هفت ملك رحمت و هفت ملك عذاب. پس چون ملك الموت، روح مؤمن قبض كند مىسپارد به ملائكه رحمت، و چون جان كافر بگيرد به ملائكه عذاب واگذارد وَ هُمْ لا يُفَرِّطُونَ: و ملائكه قابض ارواح تقصير نمىكنند و در قبض تأخير نكنند از وقت خود. | |||
در منهج «1»- از رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله: در شب معراج ملكى ديدم بر كرسى نشسته، ترش روى و دلتنگ، و همه ملائكه به ملاقات من متبسم بودند مگر او، لوحى به دست و در آن نظر مىكرد. از جبرئيل پرسيدم: كيست؟ گفت: | |||
ملك الموت، از آن وقت كه حق تعالى او را آفريده، كسى وى را خندان نديده. | |||
حضرت فرمود: نزد او رفتم. گفتم: يا ملك الموت، قبض ارواح خلقان چگونه نمائى و اين لوح چيست و در آنچه نوشته؟ گفت: اين لوح آجال خلقان است كه خداوند از شب قدر تا شب قدر ديگر آنان را كه اجلشان در آن سال مقدر نموده در آن ثبت، و حق سبحانه آن را در پيش من مانند خوانى قرار داده، هر جا خواهم دست به آن رسانده و آنچه خواهم بردارم. | |||
}} | |||
|-| | |||
روان جاوید= | |||
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا يُفَرِّطُونَ (61) | |||
ترجمه | |||
و او است غالب و قادر فوق بندگانش و ميفرستد بر شما نگهبانانى تا چون بيايد يكى از شما را مرگ بميرانند او را فرستادگان ما و ايشان تقصير نمىكنند. | |||
تفسير | |||
خداوند اقتدار و استيلا و استعلاء دارد بر بندگان و ملائكه را موكلّ آنها فرموده كه حفظ مىكنند آنان و اعمالشان را و دور مينمايند از آنها متمرّدان شياطين و گزندگان زمين را و مينويسند هر چه را بجا ميآورند از حسنات و سيّئات و گفته شده است حكمت نوشتن اعمال آنستكه وقتى بنده بداند كه هر كارى بكند نوشته ميشود و روز قيامت آشكار مىگردد و همه ميشناسند او و اعمالش را تا ميتواند خود را از كار بد نگهدارى ميكند و چون بلطف مولى اعتماد دارد بقدريكه از ملائكه ملاحظه دارد از مولى ندارد و وقتى كه اجل موعود برسد ملك الموت و ملائكه زير دست او كه به فرمان اويند قبض روح او را مىنمايند و كوتاهى نمىكنند در قبض آنى از آن مقرر .. | |||
}} | |||
|-| | |||
اطیب البیان= | |||
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
وَ هُوَ القاهِرُ فَوقَ عِبادِهِ وَ يُرسِلُ عَلَيكُم حَفَظَةً حَتّي إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ المَوتُ تَوَفَّتهُ رُسُلُنا وَ هُم لا يُفَرِّطُونَ (61) | |||
و او است قاهر و مقتدر قهر و قدرتش فوق تمام بندهگان است و ميفرستد حفظه براي شما و اعمال شما تا موقعي که فرستادگان ما شما را قبض روح كنند زماني که مرگ شما را دررسد و آنها از حدّ مأموريت خود تجاوز نميكنند و كوتاهي نمينمايند. | |||
وَ هُوَ القاهِرُ فَوقَ عِبادِهِ يكي از صفات خداوند قهر و غلبه است که تمام مخلوقات در تحت اراده و مشيت او هستند و در مقابل او عرض اندامي ندارند که بتوانند بر خلاف اراده و مشيئة او قدمي بردارند و امري انجام دهند | |||
همه مقهور تحت قدرت او || همه محكوم تحت حكمت او | |||
و همين است معناي فوقيت نه فوقيت مكانيه و جسمانيه چنانچه مجسمه توهّم كردند مثل يَدُ اللّهِ فَوقَ أَيدِيهِم فتح آيه 10، و مثل الرَّحمنُ عَلَي العَرشِ استَوي | |||
جلد 7 - صفحه 95 | |||
اشكال- افعال صادره از عباد اگر تحت اراده حق باشد مذهب جبريه ثابت ميشود و مؤاخذه بر آنها ظلم است. | |||
جواب- مكرر مسئله جبر و تفويض و اختيار در اينکه كتاب ذكر شده و افعال اختياريه عباد باختيار و اراده آنها واقع ميشود و آنها و اختيار آنها و اراده آنها تحت اراده و مشيت حق است و منافات با اختيار ندارد و مؤاخذه بر آنها قبيح نيست توضيحا فعل باختيار عبد صادر ميشود که اگر بخواهد بكند بتواند و اگر نخواهد بتواند و همين مصحح ثواب و عقاب است و مشيت حق هم تعلق گرفته بهمين نحو که عبد باختيار خود انجام دهد يا ندهد و اينكه انجام ميدهد يا نميدهد متعلق بعلم الهيست که ميداند ميكند يا نميكند و او سلب اختيار نميكند و جبر لازم نميآيد. | |||
وَ يُرسِلُ عَلَيكُم حَفَظَةً حفظه ملائكه هستند و آنها چند قسم هستند يك قسم حفظه عباد هستند از آفات و بليات و يك قسم موكل ارزاق آنها هستند در تحت رياست ميكائيل يا موكل افاضه علم و كمالات يا موكل الهامات قلبيه در مقابل وساوس شيطانيه يا موكل قواي طبيعيه ظاهريه و باطنيه و نزول باران و اخراج حبوبات و نباتات و امثال اينها و يك قسم موكل اعمال عباد از عبادات و معاصي که رقيب و عتيد و كرام الكاتبين هستند. | |||
حَتّي إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ المَوتُ اينکه ملائكه حفظه حدّ مأمورية آنها تا زمانيست که مرگ انسان را دريابد و عمر بآخر رسد و اجل دررسد و مدت منقضي گردد تَوَفَّتهُ رُسُلُنا يك دسته ديگر که اعوان حضرت ملك الموت هستند آنها مأمور ميشوند بقبض ارواح که معني توفّي است چنانچه ذكر شد و همين قبض ارواح دليل بر بقاء روح است زيرا اگر روح فاني شود قبض و توفّي معني ندارد و در آيات شريفه نسبت توفّي را تارة بخداوند داده اللّهُ يَتَوَفَّي الأَنفُسَ حِينَ مَوتِها | |||
جلد 7 - صفحه 96 | |||
زمر آيه 43، و تارة بملك الموت داده قُل يَتَوَفّاكُم مَلَكُ المَوتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُم سجده آيه 11، و در اينکه آيه نسبت بملائكه داده و تمام مفادا يكي است تا مشيئة الهيه تعلق نگيرد ملك الموت قدرت ندارد و تا امريه ملك الموت نرسد ملائكه كوچكترين اقدامي نميكنند و بمجرد مشيئة حق امريه ملك الموت ميرسد و ملائكه قبض ميكنند و استناد بهرسه درست است، و از اينکه آيه استفاده ميشود که اولا موت ميرسد سپس ملائكه قبض روح ميكنند نه اينكه بقبض روح موت حاصل شود و لذا اطلاق توفّي بر هر سه صحيح است ولي اماته اختصاص بحق دارد يُحيِي وَ يُمِيتُ در هفت موضع قرآن. | |||
وَ هُم لا يُفَرِّطُونَ تفريط بمعني كوتاهي است مقابل افراط که بمعني زيادهرويست يعني كوتاهي نميكنند و مسامحه بردار نيست و يك چشم بهمزدن مهلت نيست فَإِذا جاءَ أَجَلُهُم لا يَستَأخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَستَقدِمُونَ اعراف آيه 32. | |||
}} | |||
|-| | |||
برگزیده تفسیر نمونه= | |||
===برگزیده تفسیر نمونه=== | |||
{{نمایش فشرده تفسیر| | |||
}} | |||
|-|تسنیم= | |-|تسنیم= | ||
{{ نمایش فشرده تفسیر| | |||
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | *[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]] | ||
}} | |||
|-|</tabber> | |-|</tabber> | ||