گمنام

النساء ٥٥: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
۶٬۷۸۶ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۳ مرداد ۱۳۹۶
QRobot edit
(افزودن سال نزول)
(QRobot edit)
خط ۳۱: خط ۳۱:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۴_بخش۲۵#link1 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۴_بخش۲۵#link1 | تفسیر آیات]]
}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۷۲#link328 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۳_بخش۷۲#link328 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَ كَفى‌ بِجَهَنَّمَ سَعِيراً «55»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَ كَفى‌ بِجَهَنَّمَ سَعِيراً (55)
فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ‌: پس بعضى از يهودان كسى است كه ايمان آورده به حضرت ختمى مرتبت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم يا به حديث آل ابراهيم، وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ‌: و از ايشان كسى است كه اعراض كرده از آن حضرت و تصديق ننموده به نبوت او، يا خبر انبياء سابق در باب نساء، يا ضمير «منهم» راجع به آل ابراهيم است، يعنى امت ابراهيم عليه السّلام، بعضى به او ايمان آوردند و برخى تصديق نكردند، مانند امت تو. پس همچنانكه كفر امت ابراهيم، وهن بر ابراهيم نشد، كفر امت تو موجب وهن تو نمى‌شود. وَ كَفى‌ بِجَهَنَّمَ سَعِيراً: و كافى است جهنم در حالتى كه افروخته است براى عذاب كافران، يعنى اگر به طريق عجله اثر عقوبت در دنيا به ايشان نرسد، آتش سوزان جهنم براى آنها كافى است كه مخلد خواهند بود در آن.
تبصره: آيه شريفه عموميت دارد نسبت به تمام مكلفين تا قيامت، و شامل است به هر كه تصديد كند و منع نمايد مردم را از طريق حق يا معرض شود و
----
«1» مدرك ياد شده، صفحات 46- 47.
تفسير اثنا عشرى، ج‌2، ص: 470
اعراض دهد مسلمين را از شريعت غرّاى محمدى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، يا تأسيس مجلس يا امرى كند كه بدان سبب، سدّ اجراء احكام الهى گردد. و براى اين جماعت، مهيا و آماده شده است عذاب آتش كه خلاصى و نجات نيابند از آن.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَ كَفى‌ بِجَهَنَّمَ سَعِيراً (55)
ترجمه‌
پس بعضى از آنها كسانى هستند كه ايمان آوردند بآن و بعضى از آنها كسانى هستند كه باز ايستادند از آن و كافى است دوزخ براى آتش افروخته.
تفسير
اگر امرى مورد اتفاق طائفه باشد بعضى از آنها ممكن است مخالفت ننمايند از باب عصبيّت اگر چه خلاف حق باشد ولى بعد از آنكه بعضى از بنى اسرائيل‌
----
جلد 2 صفحه 68
قبول اسلام نمودند و دست از دين يهوديت برداشتند باز اگر بعض ديگر باقى باشند با وضوح حق و تقبّل بعضى معلوم ميشود منشأ صرف لجاج و عناد و حسد است خلاصه آنكه بعد از اسلام جمعى از علماء و دانايان يهود امر قبول بر سايرين سهل‌تر ميشود و ديگر عذر عقلى و عرفى براى كسى باقى نمى‌ماند لذا اگر كسى زير بار نرود و اعراض كند استحقاق عقلى و عرفى براى عقوبت دارين پيدا ميكند و اگر خداوند نخواسته باشد تعجيل در عذاب آنها نمايد جهنم كه آتش افروخته است و جاى عذاب حتمى الهى است كافى است براى آنها.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
فَمِنهُم‌ مَن‌ آمَن‌َ بِه‌ِ وَ مِنهُم‌ مَن‌ صَدَّ عَنه‌ُ وَ كَفي‌ بِجَهَنَّم‌َ سَعِيراً (55)
‌پس‌ بعضي‌ ايمان‌ آوردند و بعضي‌ امتناع‌ كردند و مانع‌ شدند و ‌براي‌ اينها كفايت‌ ميكند بجهنمي‌ ‌که‌ آتش‌ افروز ‌است‌.
مراد ‌از‌ فَمِنهُم‌ مَن‌ آمَن‌َ گروندگان‌ بانبياء و ائمه‌ طاهرين‌ هستند ‌که‌ امروز منحصر بشيعه‌ اثني‌ عشريست‌ بشرطي‌ ‌که‌ اهل‌ ضلالت‌ نباشند ‌که‌ بتمام‌ انبياء و اوصياء ‌آنها‌ ايمان‌ آورده‌اند و بصداي‌ رسا ميگويند لا نُفَرِّق‌ُ بَين‌َ أَحَدٍ مِن‌ رُسُلِه‌ِ شرحش‌ بيايد.
وَ مِنهُم‌ مَن‌ صَدَّ عَنه‌ُ مجرد عدم‌ ايمان‌ نيست‌ بلكه‌ كساني‌ ‌که‌ مانع‌ شدند ‌از‌ ايمان‌ ديگران‌ مثل‌ رؤساء مشركين‌ و يهود و نصاري‌ ‌که‌ مانع‌ شدند ‌که‌ ساير مشركين‌ و يهود ايمان‌ بياورند ‌به‌ پيغمبر اسلام‌ صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ و مثل‌ خلفاي‌ جور و بني‌ اميه‌ و بني‌ عباس‌ ‌که‌ مانع‌ شدند ‌از‌ مسلمين‌ ‌که‌ ايمان‌ بائمه‌ طاهرين‌ بياورند و مثل‌ كساني‌ ‌که‌ امروز مانع‌ ميشوند ‌از‌ پيروي‌ فرمايشات‌ علماء و نواب‌ عام‌ ائمه‌ اطهار و مرجع‌ ضمير عنه‌ ايمان‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌از‌ (‌من‌ آمن‌) استفاده‌ ميشود.
وَ كَفي‌ بِجَهَنَّم‌َ همين‌ عذاب‌ ‌آنها‌ ‌را‌ كفايت‌ ميكند (سعيرا) افروختگي‌ آتش‌ ‌است‌ وَ إِذَا الجَحِيم‌ُ سُعِّرَت‌ التكوير ‌آيه‌ 12.
107
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


کاربر ناشناس