روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۵۷۰
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ أَحْكَامِ السَّهْوِ فِي الصَّلَاة
و في نوادر ابراهيم بن هاشم :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۵۶۹ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۵۷۱ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۵۴۹
در كتاب نوادر ابراهيم بن هاشم آمده است: «از امام صادق عليه السّلام پرسيدند در مورد امامى كه بر چهار نفر يا پنج نفر پيش نماز باشد؛ آنگاه شكّى بروز كند و دو تن از مأمومين بعنوان اشاره سه بار سبحان اللَّه بگويند يعنى امام سه ركعت خوانده است، و سه نفر ديگر چهار بار سبحان اللَّه بگويند كه يعنى امام چهار ركعت خوانده است، دو نفر أوّل با ذكر تسبيح و اشاره بگويند: برخيزيد (چون سه ركعت خواندهايد) و دسته ديگر باشاره بگويند: بنشينيد كه چهار ركعت تمام شده است، و پيشنماز نظرش موافق يكى از اين دو دسته باشد يا احتمال هر دو طرف نزد او مساوى باشد، در اين صورت ايشان چه بايد بكنند؟ امام عليه السّلام فرمود: اگر همه مأمومين يقين داشته باشند يا گمان آنان بر يكطرف باشد سهو امام اعتبار ندارد، و اگر امام خود يقين داشته باشد سهو مأمومين بىاعتبار است و بايد به اعتقاد امام عمل كنند، و سهو در سهو وجود ندارد و حكمى هم ندارد، و در نماز مغرب و نماز صبح شكّ يا سهو در ركعات موجب بطلان نماز است، و همچنين شكّ در دو ركعت اوّل از هر نمازى موجب بطلان نماز است، و هر گاه نظر امام و مأمومين مختلف باشد بر ايشانست كه رعايت احتياط كرده و نماز را اعاده كنند و عمل به جزم كنند».