روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۸۶
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ الْقِبْلَة
و سال المفضل بن عمر ابا عبد الله ع :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۸۵ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۸۷ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۴۱۵
مفضّل بن عمر كوفى از امام صادق عليه السّلام پرسيد: در باره انحرافى كه شيعيان ما از قبله به جانب چپ پيدا مىكنند چه جهت دارد؟ و سبب آن چيست؟ آن حضرت فرمود: همانا وقتى حجر الأسود از بهشت بزمين فرود آورده شد و در محلّ خود جاى داده شد، آنگاه أعلام و حدود و علامات حرم را در آنجائى كه نور به آنجا رسيده بود- يعنى نور حجر الأسود- نصب كردند، و نور از سمت راست كعبه به چهار ميل، و از جانب چپ آن به هشت ميل رسيده بود، كه جمع آن رويهم دوازده ميل باشد (كه عبارت از مقدار حرم است يعنى حدود آن: چهار فرسخ در طول و چهار فرسخ در عرض) پس چون انسان اندك انحرافى (در بلاد دور) به جانب دست راست پيدا كند از حدّ قبله كه همان حرم است بيرون ميرود بخاطر كم بودن حدّ و نصاب حرم در سمت راست، و هر گاه انسان به جانب چپ اندكى منحرف شود از حدّ قبله خارج نميشود. و كسى كه در مسجد الحرام باشد رو بسوى كعبه نماز ميگزارد بهر طرف آن كه خود بخواهد (يعنى آن طور كه اهل سنّت عمل مىكنند نيست كه هر طرف از كعبه را به يكى از ائمّه اربعه خود منسوب و نامزد كردهاند كه حنفى رو به ناودان طلا يا ميزاب، حنبلى محاذى آنان، شافعى رو به باب، و مالكى در برابر آنان قرار ميگيرند اين كار بدعت است، بل در مسجد بهر جانب كه شخص رو كند و نماز بخواند صحيح است) و كسى كه در كعبه نماز ميگزارد نيز بهر جانب كه بخواهد رو ميكند و نماز ميخواند، و برترين محلّ اينست كه در فاصله دو ستون بر سنگ سرخ بايستد و نماز كند (اين سنگ سرخ بنا بر مشهور حتّى نزد عامّه همان محلّ ولادت امير مؤمنان عليه السّلام است) و رو كند به ركنى كه حجر الأسود بر آن ركن واقع شده، و كسى كه بر بام كعبه باشد و وقت نماز فرا رسد (يعنى وقت آخر كه بيم از دست رفتن نماز است يا شايد وقت اوّل) بر پهلو روى زمين دراز بكشد و با سر خود به جانب بيت المعمور اشاره كند (كه محاذى كعبه در آسمان چهارم است) و كسى كه بر فراز كوه ابو قبيس باشد رو به سوى كعبه كند و نماز گزارد كه همانا كعبه از بالاى خود تا آسمان قبله است (يا آنچه بالاى كعبه است تا به آسمان قبله محسوب مىشود).