روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۵۲
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ مَا يُصَلَّى فِيهِ وَ مَا لَا يُصَلَّى فِيهِ مِنَ الثِّيَابِ وَ جَمِيعِ الْأَنْوَاع
و كتب اليه :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۵۱ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۵۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۳۹۸
و باز در عريضهاى به آن حضرت نوشت: هر گاه شخصى در جبّه خود به جاى پنبه پيله را بكار برد، آيا به اين ترتيب مىتواند در آن جبّه نماز بخواند؟ امام عليه السّلام در پاسخ نوشت: آرى، اشكال ندارد. مصنّف رحمه اللَّه- مىافزايد منظور از آن پيله، پيله بز است نه پيله ابريشم. مترجم گويد: «بكار بردن لفظ پيله در مورد ابريشم و كرك بز در فارسى نيز معمول است، چنان كه در عرف عاميانه نيز آن را مترادف با پشم بكار ميبرند و ميگويند: پشم و پيله يا پشم و پيل كه مراد از هر دو يكى است». و اخبارى در نهى پوشيدن جامه ديبا و حرير از ابريشم محض و خواندن نماز در آنها براى مردان وارد شده، و از طرفى در پوشيدن اين جامهها براى زنان اخبارى مبنى بر رخصت وارد شده است و يا زنان را رخصت پوشيدن اين لباسهاى دادهاند، ولى خبرى كه نماز زنان را در اين جامهها جايز شمرد بما نرسيده است و نهى از نماز در ابريشم محض براى مردان و زنان بر عموم خود باقى است تا آنگاه كه خبرى مختصّ زنان در مورد جواز نماز در آن جامه برسد همان گونه كه پوشيدن آن را براى زنان جايز شمرده يا همان طور كه در جواز پوشيدن لباس ابريشمين براى زنان اخبارى رسيده، اخبارى نيز در جواز نماز زنان در آن جامه بما رسد در غير اين صورت به استناد عموم جايز نيست.