روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۰۹۵
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، بَابُ التَّعْزِيَةِ وَ الْجَزَعِ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ زِيَارَةِ الْقُبُورِ وَ النَّوْحِ وَ الْمَأْتَمِ
و قال عمر بن يزيد :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۰۹۴ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۰۹۶ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۲۶۶
عمر بن يزيد گويد: بامام صادق عليه السّلام عرض كردم: آيا بجاى ميّت يا براى ميّت ميتوان نماز خواند؟ آن حضرت فرمود: آرى، تا جايى كه بسا آن مرده در تنگى و سختى باشد و خداوند آن فشار و تنگى را بر او گشاده سازد، سپس فرشتگان بنزد او روند يا آن نماز را برايش برند و به او گويند: اين تنگى و فشار از تو تخفيف داده شد بسبب نمازى كه فلان برادر مؤمنت بجاى تو يا به نيابت از جانب تو بجا آورد، عمر گويد: به آن حضرت عرضكردم: آيا ميتوانم دو نفر ميّت را در دو ركعت نمازى كه ميخوانم شريك گردانم؟ فرمود: آرى ميتوانى، پس آن حضرت افزود: همانا مرده خوشحال مىشود بسبب ترحّم و استغفار كه جهت او ميكنند آنچنان كه شخص زنده با هديهاى كه باو تقديم مىشود شادمان ميگردد. و جايز است كه شخص حجّ خود يا عمرهاش يا بعضى از نمازش يا قسمتى از طوافش را براى پارهاى يا يكى از اهل خود كه مرده است قرار دهد و او از آن بهرهمند مىشود تا آنكه بسا باشد كه آن مرده مورد غضب الهى واقع شده باشد و بخشيده شود و يا اينكه در تنگى و فشار قبر باشد و بخاطر اين عبادات، بر او گشاده گردد و به ميّت نيز سبب اين فرج را اعلام كنند و هر گاه شخص اين عبادات را براى دشمن اهل بيت انجام دهد در عذاب او تخفيف داده مىشود و نيز خيرات و احسان و ثواب صله رحم و حجّ را براى مردگان و زندگان هر دو ميتوان قرار داد، و اما نماز جايز نيست بجاى شخص زنده خوانده شود.