روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۱۱
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، بَابُ الْعِلَّةِ الَّتِي مِنْ أَجْلِهَا وَجَبَ الْغُسْلُ مِنَ الْجَنَابَةِ وَ لَمْ يَجِبْ مِنَ الْبَوْلِ وَ الْغَائِط
:
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۱۰ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۱۷۱۲ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۱۰۶
عدّهاى از يهود خدمت رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله رسيدند و داناترين آنان از آن حضرت پرسشهائى كرد و در ميان آن سؤالها يكى اين بود كه: به چه سبب خداوند تعالى به غسل از جنابت امر فرموده ولى به غسل از بول و غائط امر نفرموده است؟ رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله پاسخ فرمود: همانا آدم ابو البشر هنگامى كه از ميوه آن درخت خورد، نوش و لذّت آن در رگها و موى و پوستش جريان يافت، پس هنگامى كه مرد با همسرش نزديكى كند آب منى از هر رگ و موئى كه در بدن اوست خارج ميگردد، پس خداوند عزّ و جلّ بر ذرّيّه و نسل او غسل از جنابت را تا روز قيامت واجب ساخته است، ولى بول ما زاد و سموم آنچه كه انسان مينوشد، ميباشد كه از بدن خارج مىشود، و غائط ما زاد خوراكى است كه آدمى خورده و به آن شكل خارج ميگردد. پس به سبب آن وضو بر او لازم مىآيد. آن مرد يهودى گفت: اى محمّد راست گفتى.