روایت:الکافی جلد ۲ ش ۹۲۳
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
علي بن ابراهيم عن ابيه عن ابن ابي عمير عمن رواه عن الحلبي عن ابي عبد الله ع قال :
الکافی جلد ۲ ش ۹۲۲ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۹۲۴ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۹۵
امام صادق (ع) فرمود: راستى مؤمن نزد خدا ارجمند و گرامى شود تا به جايى كه اگر بهشت را از خدا خواهد به وى ارزانى دارد بىآنكه از ملكش چيزى كاسته شود، و راستى كافر نزد خدا خوار و بىمقدار مىشود تا آنجا كه اگر همه دنيا را خواهد با آنچه در آن است به وى بدهد بىآنكه از ملكش چيزى كاسته شود، راستى كه خدا بنده مؤمن خود را با بلا و گرفتارى، احوال پرسى مىكند چنانچه مرد غايب و مسافر با فرستادن طرفهها و چيزهاى خوب و تازه از خاندانِ خود احوال پرسى مىكند و راستش اين است كه او را از دنيا پرهيز مىدهد چنانچه پزشك، بيمار را.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۳۵۷
امام صادق عليه السّلام فرمود: مؤمن نزد خدا ارجمند است، تا آنجا كه اگر بهشت را با هر چه در آنست از خدا بخواهد، باو عطا كند، بدون آنكه از ملك او چيزى كم شود، و كافر نزد خدا خوار و پست است، تا آنجا كه اگر دنيا را با هر چه در آنست از خدا خواهد باو دهد، بىآنكه از ملكش چيزى كم شود، و خدا بوسيله بلا از بنده مؤمنش دلجوئى كند، چنان كه مسافر با سوغاتيهاى نو ظهور از خانوادهاش دلجوئى كند، خدا مؤمن را از دنيا پرهيز دهد، چنان كه پزشك بيمار را پرهيز دهد.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۶۲۷
على بن ابراهيم، از پدرش، از ابنابىعمير، از آنكه او را روايت كرده، از حلبى، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: «به درستى كه مؤمن بر خدا گرامى و عزيز است، به مرتبه [اى] كه اگر بهشت را با آنچه در آن است از او بخواهد، خدا آن را به او عطا فرمايد، بىآنكه اين عطا، از ملكش چيزى را كم كند. و به درستى كه كافر بر خدا آن قدر خوار و بىمقدار است، كه اگر دنيا را به آنچه در آن است از او بخواهد، خدا آن را به او بدهد، بىآنكه آن بخشش، از ملكش چيزى را كم كند. و به درستى كه خدا بنده مؤمن خود را به بلا بازجويى و رعايت مىكند، چنان كه غائب و مسافر، اهل خود را به تحفهها و چيزهايى كه قطعه باشد تعهّد و رعايت مىكند، و به درستى كه خدا او را از دنيا پرهيز مىفرمايد، چنان كه طبيب، بيمار را پرهيز مىفرمايد» (يعنى از آنچه مناسب مزاجش نباشد).