روایت:الکافی جلد ۲ ش ۸۸۱
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
عده من اصحابنا عن سهل بن زياد عن محمد بن عبد الله عن خالد العمي عن خضر بن عمرو عن ابي عبد الله ع قال سمعته يقول :
الکافی جلد ۲ ش ۸۸۰ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۸۸۲ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۷۱
از خضر بن عمرو كه شنيدم امام صادق (ع) مىفرمود: مؤمن دو مؤمن است، يك مؤمنى كه به هر شرط و قرارى كه خدا با او داده عمل كرده است پس آن است كه با پيمبران و صديقان و شهيدان و نيكان است و چه خوب رفيقهائى هستند، اينها اين است كه شفاعت كند و نيازى به شفاعت ندارد و اين از كسانى است كه هراسهاى دنيا و هراسهاى آخرت به او نرسد و مؤمنى كه لغزش كرده چون زراعت تازه و لطيف است و هر جور كه باد او را سرازير كند سرازير مىشود و اين است كه هراسهاى دنيا و آخرت به او مىرسد و براى او شفاعت مىشود و عاقبتش به خير است.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۳۴۷
امام صادق عليه السّلام ميفرمود: مؤمن بر دو گونه است: ۱- مؤمنى كه بشروطى كه خدا با او نموده وفا كرده است، و او همراه پيغمبران و صديقان و شهيدان و شايستهكارانست، و اينها چه رفقاء خوبى باشند، و اين مؤمنى است كه شفاعت كند نه آنكه شفاعت شود، و او از كسانيست كه هراسهاى دنيا و آخرت باو نرسد. ۲- مؤمنى كه گاهى او را لغزانيده (گناهى مرتكب شده) او مانند ساقه نازك گياه است كه باد بهر جانبش كج كند كج شود، و او از كسانيست كه هراسهاى دنيا و آخرت باو رسد و برايش شفاعت شود و عاقبتش بخير است.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۶۰۷
چند نفر از اصحاب ما روايت كردهاند، از سهل بن زياد، از محمد بن عبداللَّه، از خالد قمّى، از خضر بن عمرو، از امام جعفر صادق عليه السلام كه گفت: شنيدم از آن حضرت كه مىفرمود: «مؤمن دو قسم است: يكى مؤمنى است كه از براى خدا وفا نموده به شروط خويش كه خدا آنها را بر او شرط فرموده؛ پس اين مؤمن، با پيغمبران و راستگويان و شهيدان و شايستگان باشد، و اين گروه، خوشرفيقانى هستند، و اينك از آنها است كه شفاعت مىكنند و كسى ايشان را شفاعت نمىكند، و اين مؤمن از كسانى است كه هولهاى دنيا و هولهاى آخرت به ايشان نمىرسد، و ديگر، مؤمنى است كه پايش او را مىلغزاند؛ پس اين مؤمن مانند دستهاى از كشت و گياه تر و تازه است كه به هر وضع كه باد آن را ميل دهد و بگرداند، ميل كند و بگردد، و اينك از آنها است كه هولهاى دنيا و هولهاى آخرت به ايشان مىرسد، و از براى ايشان شفاعت مىشود و عاقبت كارش به خير خواهد بود».