روایت:الکافی جلد ۲ ش ۸۶۲
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
علي بن محمد بن بندار عن ابراهيم بن اسحاق عن سهل بن الحارث عن الدلهاث مولي الرضا ع قال سمعت الرضا ع يقول :
الکافی جلد ۲ ش ۸۶۱ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۸۶۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۵۵
امام رضا (ع) مىفرمود: مؤمن، مؤمن نباشد تا سه خصلت داشته باشد: يك خصلت از پروردگارِ خودش، و يك خصلت از پيغمبرش، و يك خصلت از امامش، امّا خصلتى كه از پروردگارِ او است: راز نگهدارى است، خدا عزّوجل فرمايد (۲۵- ۲۶ سوره جنّ): «غيبت دانست و بر غيبِ خود احدى را مطّلع نسازد جز رسولى را كه بپسندد» و امّا سنّت و روش پيغمبرش: مدارا و سازگارى با مردم است، زيرا خدا عزّوجل به پيغمبرِ خود دستور داده كه با مردم مدارا كند و فرموده است (۱۹۹ سوره اعراف): «گذشت را پيش گير و به خوبى فرمان دِه» و امّا سنّت امامش صبر است و شكيبائى در حال تنگدستى و سخت حالى.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۳۳۹
امام رضا عليه السّلام ميفرمود: مؤمن، مؤمن حقيقى نباشد مگر زمانى كه سه خصلت و روش در او بوده باشد: روشى از پروردگارش و روشى از پيغمبرش و روشى از ولى و امامش، اما روش پروردگارش نگهدارى راز خود است، خداى عز و جل فرمايد: «خدا عالم بغيب است و كسى را برغيب خود آگاه نكند جز رسولى را كه بپسندد، ۲۶ سوره ۷۲» و امام روش پيغمبرش خوشرفتارى با مردم است زيرا خداى عز و جل پيغمبرش صلى اللَّه عليه و آله را بخوشرفتارى با مردم دستور داده و فرموده است «گذشت را پيش گير و به نيكى دستور ده، ۱۹۹ سوره ۷» و اما روش امامش صبر كردن در زمان تنگدستى و پريشان حالى است.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۵۹۵
على بن محمد بن بندار، از ابراهيم بن اسحاق، از سهل بن حارث، از دلهاث، غلام امام رضا عليه السلام روايت كرده است كه گفت: شنيدم از امام رضا عليه السلام كه مىفرمود: «مؤمن، مؤمن نباشد، تا آنكه سه خصلت در او باشد: يك سنّت و روش از پروردگارش، و يك طريقه از پيغمبر او، و يك طريقه از ولىّ او. امّا آن سنّت و طريقهاى كه از پروردگار او است، آن است كه راز خود را بپوشاند و به كسى نگويد. خداى عز و جل فرموده است كه: «عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً* إِلَّا مَنِ ارْتَضى مِنْ رَسُولٍ» «۲»- كه ترجمه آن گذشت-. و امّا سنّتى كه از پيغمبر آن جناب است، مدارا كردن است با مردمان؛ زيرا كه خداى عز و جل پيغمبر صلى الله عليه و آله خويش را به مدارا و نرمى كردن با مردم امر فرموده و فرموده كه: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ» «۳»؛ يعنى: «فراگير صفت عفو را، و امر كن مردم را به نيكويى گفتار و كردار، كه در نظر شرع و عقل مستحسن باشد». و امّا سنّتى كه از ولىّ او است، صبر كردن و شكيبايى ورزيدن است در سختىها و آفتها» (از تنگى و درويشى و بيمارى و غير آن). __________________________________________________
(۲). جن، ۲۶ و ۲۷. داناى نهان كه كسى را بر نهان خود آگاه نمىكند، مگر فرستادگان پسنديده را. (۳). اعراف، ۱۹۹.