روایت:الکافی جلد ۲ ش ۲۳۰
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
محمد بن يحيي عن احمد بن محمد بن عيسي عن ابن محبوب عن الاحول عن سلام بن المستنير عن ابي جعفر ع قال قال رسول الله ص :
الکافی جلد ۲ ش ۲۲۹ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۲۳۱ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۴, ۲۶۱
از امام صادق (ع) فرمود: همانا دوزخيان در دوزخ جاويدند زيرا در دنيا نيت دارند كه اگر جاويد بمانند در آن هميشه نافرمانى خدا كنند و همانا اهل بهشت در آن جاويدند براى آنكه نيت آنها در دنيا اين است كه اگر هميشه در آن بمانند از خدا اطاعت كنند پس آنان و اينان به وسيله نيت، جاويد بمانند، سپس قول خدا تعالى را خواند (۸۴ سوره اسراء): «بگو هر كس عمل مىكند بر طبع و منش خود» فرمود: يعنى بر نيت خود.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۱۳۶
رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: همانا براى هر عبادتى شور و جنبشى است و سپس بسستى و آرامش گرايد، پس هر كه شور و جنبش عبادتش بسوى سنت من باشد هدايت شده و هر كه مخالفت سنت مىكند، گمراه گشته و عملش بهلاكت كشد، همانا من نماز ميگزارم و ميخوابم و روزه ميگيرم و افطار ميكنم و ميخندم و ميگريم و هر كه از طريقه و روش من روبگرداند، از من نيست. و فرمود: براى موعظه و پند مرگ كافى است و براى بىنيازى يقين كافى است و براى مشغول بودن عبادت بس است.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۲۳۵
محمد بن يحيى، از احمد بن محمد بن عيسى، از ابنمحبوب، از احول، از سلام بن مستنير، از امام محمد باقر عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: «رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه: بدانيد و آگاه باشيد! كه از براى هر عبادتى حرص و تيزى و نشاطى است، بعد از آن به كندى و شكستگى و سستى باز مىگردد؛ پس هر كه تيزى و حرص عبادتش به سوى سنّت من باشد، راه راست يافته، و هر كه با سنّت من مخالفت كند، گمراه شده است و عملش در زيانكارى و تباهى باشد. «۱» بدانيد كه من نماز مىكنم و مىخوابم و روزه مىگيرم و افطار مىنمايم و مىخندم و گريه مىكنم؛ پس هر كه از راهها و سنّتى كه من قرار دادهام رو گردان باشد، از من نيست. و فرمود كه: مرگ از براى پند بس است، و يقين از براى بىنيازى كافى است، و عبادت كفايت مىكند كه شغل و كار كسى باشد». __________________________________________________
(۱). و نظير اين كلام در باب فرا گرفتن سنّت پيغمبر و گواهان كتاب خدا، به سندى ديگر با اختلاف در متنِ حديث مذكور شد. (مترجم)