روایت:الکافی جلد ۲ ش ۱۰۴۰
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
ابو علي الاشعري عن محمد بن عبد الجبار عن صفوان عن فضل ابي العباس عن ابي عبد الله ع قال :
الکافی جلد ۲ ش ۱۰۳۹ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۱۰۴۱ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۱۸۱
امام صادق (ع) فرمود: چه كار مىكند آنكه را از شماها كار خويش را فاش مىكند و كردار بدش را نهان مىسازد، آيا به خود بر نمىگردد و حساب خود را نمىكند تا بداند كه نبايد چنين باشد با اينكه خدا عز و جل مىفرمايد (۱۴ سوره قيامه): «بلكه انسان به خود بينا است» راستى هر گاه نهان درست شد، آشكار و عيان نيرومند است.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۴۰۳
امام صادق عليه السّلام فرمود: چه ميكند آنكه از شما خوبى را ظاهر و بدى را در باطن ميدارد مگر بباطن خود مراجعه نميكند تا بداند موضوع چنان نيست، در صورتى كه خداى عز و جل ميفرمايد:
«بلكه انسان بخود بيناست، اگر چه عذرها براى خود تراشد ۱۴- سوره ۷۵» باطن هر گاه درست شد ظاهر هم نيرومند مىشود (اعضاء و جوارحش بعبادت توانا و محكم مىشود بر خلاف ريا كار كه در عبادت براى خدا سست و كسل است).
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۷۰۷
ابو على اشعرى، از محمد بن عبد الجبّار، از صفوان، از فضيل- يعنى ابو العبّاس-، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمود: «يكى از شما نمىتواند كه چيز خوبى را ظاهر سازد و چيز بدى را پنهان گرداند. آيا چنان نيست كه به خود رجوع كند تا بداند كه آن همچنان نيست؟ و خداى عز و جل مىفرمايد: «بَلِ الْإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ» «۱». به درستى كه چون نهان، صحيح و درست باشد، آشكار، قوى باشد». حسين بن محمد، از معلّى بن محمد، از محمد بن جمهور، از فضاله، از معاويه، از فضل، از امام جعفر صادق عليه السلام مثل اين را روايت كرده است. __________________________________________________
(۱). قيامت، ۱۴. انسان بر جان خود بينا است.