روایت:الکافی جلد ۱ ش ۹۷۶
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة
الحسين بن محمد عن معلي بن محمد عن الحسن بن راشد قال حدثنا علي بن اسماعيل الميثمي قال حدثنا ربعي بن عبد الله قال قال لي عبد الرحمن بن ابي عبد الله :
الکافی جلد ۱ ش ۹۷۵ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۹۷۷ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۳, ۴۳
عبد الرحمن بن ابى عبد الله گويد: به امام صادق (ع) گفتم: منكر امر امامت از خاندان بنى هاشم و ديگران با هم برابرند؟ به من فرمود: مگو منكر ولى بگو جاحد از بنى هاشم و ديگران، ابو الحسن گويد: من در آن انديشه كردم و به ياد قول خدا عز و جل افتادم كه در باره برادران يوسف (ع) فرمايد (۵۸ سوره يوسف): «پس شناخت آنها را و آنان براى او منكر و ناشناس بودند».
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۲, ۲۱۰
عبد الرحمن بن ابى عبد اللَّه گويد: بامام صادق عليه السلام عرضكردم: منكر امر امامت از خاندان بنى هاشم و ديگران برابرند؟ فرمود: مگو منكر، بلكه بگو جاحد از خاندان بنى هاشم و ديگران. ابو الحسن (على بن اسماعيل ميثمى) گويد: من در اين باره فكر كردم، و قول خداى عز و جل در باره برادران يوسف بيادم افتاد فَعَرَفَهُمْ وَ هُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ- ۵۸ سوره ۱۲» يوسف آنها را شناخت و آنها يوسف را منكر بودند (نشناختند).
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۲, ۳۰۱
حسين بن محمد، از معلّى بن محمد، از حسن بن راشد روايت كرده است كه گفت: حديث كرد ما را على بن اسماعيل ميثمى و گفت كه: حديث كرد مرا رِبعى بن عبداللَّه و گفت كه: عبدالرحمان بن ابى عبداللَّه به من گفت كه: به خدمت امام جعفر صادق عليه السلام عرض كردم كه: منكر امامت از بنىهاشم با غير ايشان برابرند؟ به من فرمود كه: «مگو منكر، وليكن بگو: جاحد از بنىهاشم و غير ايشان». عبدالرحمان- كه مكنّى است به ابوالحسن- مىگويد كه: پس من در فرق ميان منكر و جاحد فكر كردم، بعد از آن به خاطر آوردم قول خداى عزّوجلّ را كه در باب برادران يوسف مىفرمايد: «فَعَرَفَهُمْ وَ هُمْ لَهُ مُنْكِرُونَ» «۱»، يعنى: «پس يوسف برادران خود را شناخت و ايشان او را ناشناسندگان بودند و نمىشناختند» (چه، از آيه استنباط مىشود كه برادران يوسف، يوسف را نشناختند؛ چنانچه يوسف ايشان را شناخت، نه آنكه آن حضرت را شناختند و با وجود آن، انكار كردند تا جاحد بر ايشان صدق كند. حاصل فرق، آنكه: منكر آن است كه نمىشناسد، و جاحد آن است كه مىشناسد، و با وجود شناختن، قبول نمىكند. و مراد حضرت صادق عليه السلام، يا اين است كه امر امامت در ظهور به مرتبهاى رسيده كه بر كسى پوشيده نيست، پس در انكار خويش، جاحد است؛ زيرا كه امر دانسته را انكار نموده، و يا مراد اين است كه: منكر از بنىهاشم و غير ايشان، فرقى ندارند، بلكه فرق در جاحد ايشان و غير ايشان است. و ذكر اين حديث در اين باب خالى از ناخوشى و بحثى نيست). __________________________________________________
(۱). يوسف، ۵۸.