روایت:الکافی جلد ۱ ش ۳۴۲
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ التَّوْحِيدِ
محمد بن يحيي عن احمد بن محمد عن محمد بن خالد عن القاسم بن عروه عن عبد الحميد الطايي عن محمد بن مسلم قال :
الکافی جلد ۱ ش ۳۴۱ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۳۴۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۱, ۳۸۵
محمد بن مسلم گويد: از امام صادق (ع) پرسيدم از قول خداى عز و جل (۳۸ سوره ۱۱): «چون او را درست كردم و در او از روح خود دميدم» آيا اين دميدن چگونه بوده است؟ فرمود: روح چون باد در جنبش است، و براى اين به نام روح ناميده شده كه از ريح اشتقاق يافته و بدين جهت از كلمه ريح اشتقاق يافته كه ارواح همجنس بادند و همانا خدا آن را به خود وابسته است چون كه او را بر ارواح ديگر برگزيده است چنان كه به يك خانه گفته است: خانه من و به يك فرستادهاى در ميان رسولان گفته است: خليل من، و مانند آن، و همه اينها آفريده و ساخته و پديد شده و پروريدهاند.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۱۸۱
محمد بن مسلم گويد از امام صادق (ع) راجع بقول خداى عز و جل «و از روح خود در او دميدم» پرسيدم كه آن دميدن چگونه بود؟ فرمود: روح مانند باد متحركست و براى آن روحش نامند كه نامش از ريح (باد) مشتق است و چون أرواح همجنس باد باشند روح را از لفظ ريح بيرون آورد و آن را بخود نسبت داد زيرا كه آن را بر ساير ارواح برگزيد چنان كه نسبت بيك خانه از ميان همه خانهها فرموده خانه من (و آن كعبه است) و نسبت بيك پيغمبر (ابراهيم) از ميان پيغمبران فرموده است خليل من و نظاير اينها (چنان كه گويد: دين من، بنده من، رسول من) و همه اينها مخلوق و ساخته شده و پديد آمده و پروريده و تحت تدبيرند.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۴۲۳
محمد بن يحيى، از احمد بن محمد، از محمد بن خالد، از قاسم بن عُروه، از عبدالحميد طائى، از محمد بن مسلم روايت كرده است كه گفت: از امام جعفر صادق عليه السلام سؤال كردم از قول خداى عزّوجلّ: «وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» «۲» كه اين دميدن به چه وضع بود؟ حضرت فرمود كه: «روح متحرك است؛ چون باد و آن را روح ناميدهاند؛ زيرا كه نام آن از ريح كه به معنى باد است، مشتق شده و از اين ماده بيرون آمده (چه وسط ريح نيز واو بوده و به جهت اعلال صرفى به يا مبدل شده) و اين روح را موافق لفظ ريح، يا از آن بيرون آورده؛ زيرا كه روحها با ريح مجانست دارند و هر دو، از يك جنساند (چه روح آدم در سرعت حركت در جميع بدن و جريان آثار آن در اندرون همه اعضا و اضلاع آن، چون جريان باد است در اجزاى عالم). و خدا روح آدم را به خويش نسبت داده؛ زيرا كه آن را بر سائر روحها برگزيده، چنانچه در باب خانهاى از خانهها كه خانه كعبه است، فرموده كه: خانه من «۳» و در باب رسولى از رسولان خود كه ابراهيم عليه السلام است فرموده كه: خليل من «۴» (و خليل كسى است كه او را به دوستى مخصوص ساخته باشى). و امثال اينها از آنچه خدا به خويش نسبت داده از مخلوقات، و همه اينها مخلوقاند كه خدا ايشان را آفريده و ساخته، و از سر نو پديد آورده، و ايشان را تربيت فرموده و مىفرمايد: و تدبير ايشان و امور ايشان را چنانچه بايد و شايد، به عمل آورده و مىآورد». __________________________________________________
(۲). حجر، ۲۹. (۳). بقره، ۱۲۵؛ حج، ۲۶. (۴). اشاره به آيه ۱۲۵ سوره نساء است «وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَ هِيمَ خَلِيلًا».