روایت:الکافی جلد ۱ ش ۲۶۰
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ التَّوْحِيدِ
علي بن ابراهيم عن ابيه عن علي بن معبد عن عبد الله بن سنان عن ابيه قال :
الکافی جلد ۱ ش ۲۵۹ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۲۶۱ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۱, ۲۸۳
عبد الله بن سنان از پدرش روايت كرده كه گفت: در خدمت امام باقر (ع) بودم كه مردى از خوارج شرفياب محضرش شد و به او گفت: اى ابو جعفر، چه چيز را مىپرستى؟ فرمود: خداى تعالى را، گفت: او را ديدى؟ فرمود: بلكه چشمها به ديدار او را نبينند ولى دلها به ايمان درستش در يابند به سنجش شناخته نشود، به حواس درك نگردد، به مردم نماند، به آيات و نشانه وصف شود و به نشانهها شناخته گردد، به خلاف و ستم حكم نكند، آن است خدا، نيست شايسته پرستشى جز او. راوى گويد: آن مرد بيرون مىرفت و مىگفت: خدا داناتر است كه رسالت خود را كجا مقرر كند.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۱۳۱
مردى از خوارج خدمت امام باقر (ع) رسيد و عرض كرد: اى ابا جعفر چه چيز را ميپرستى؟ فرمود: خداى تعالى را، گفت او را ديدهئى؟ فرمود: ديدگان او را ببينائى چشم نبينند ولى دلها او را بحقيقت ايمان ديدهاند، با سنجش شناخته نشود و با حواس درك نشود و بمردم مانند نيست، با آياتش توصيف شده و با علامات شناخته شده، در داوريش ستم نكند، اوست خدا سزاوار پرستشى جز او نيست، مرد خارجى بيرون رفت و ميگفت: خدا داناتر است كه رسالت خويش را كجا قرار دهد.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۳۱۷
على بن ابراهيم، از پدرش، از على بن معبد، از عبداللَّه بن سِنان، از پدرش روايت كرده است كه در نزد حضرت امام محمد باقر عليه السلام حضور داشتم كه مردى از خوارج بر آن حضرت داخل شد و عرض كرد كه: يا ابا جعفر، چه چيز را عبادت مىكنى؟ فرمود كه: «خدا را عبادت مىكنم». عرض كرد كه: او را ديدهاى؟ فرمود كه: «بلكه چشمها او را نديده به وضعى كه ديدهها او را مشاهده نمايد، يا مشاهدهاى كه ديدن باشد، وليكن دلها او را به حقايق و اركان ايمان ديده، و خدا، به قياس، شناخته نمىشود و به حواس، درك او نمىتوان نمود، و به مردم شباهت ندارد، بلكه وصف او را با آيات مىكنند، و او را به علامات مىشناسند، و در حكم خويش ستم نمىكنند. اين است خدا، كه خدايى نيست مگر او». سِنان گفت كه: آن مرد خارجى بيرون رفت و مىگفت كه: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ» «۱»، يعنى: «خدا داناتر است به موضعى كه پيغامها يا پيغام خويش را در آن قرار مىدهد» (يعنى آن جناب از همه كس بهتر مىداند كه كى قابليت و صلاحيت دارد كه محل رسالت و شاهد نبوت باشد. پس او را بر مىگزيند، و مخصوص به آن مىسازد). __________________________________________________
(۱). انعام، ۱۲۴.