روایت:الکافی جلد ۱ ش ۱۱۱۷

از الکتاب


آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة

علي بن محمد عن سهل بن زياد عن اسماعيل بن مهران عن الحسن القمي عن ادريس بن عبد الله عن ابي عبد الله ع قال :


الکافی جلد ۱ ش ۱۱۱۶ حدیث الکافی جلد ۱ ش ۱۱۱۸
روایت شده از : امام جعفر صادق عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۱
بخش : كتاب الحجة
عنوان : حدیث امام جعفر صادق (ع) در کتاب الكافي جلد ۱ كِتَابُ الْحُجَّة‏ بَابٌ فِيهِ نُكَتٌ وَ نُتَفٌ مِنَ التَّنْزِيلِ فِي الْوَلَايَة
موضوعات :

ترجمه

کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۳, ۱۸۵

از ادريس بن عبد الله، گويد: از امام صادق (ع) تفسير اين آيه را پرسيدم (۴۲ سوره مدثر): «چه چيز شما را به دوزخ برد؟» (۴۳) «گفتند: نبوديم ما از نمازگزاران». فرمود: مقصود اين است كه از پيروان آن امامانى نبوديم كه خدا در باره آنها گفته (۱۰- ۱۱ سوره واقعه): «و پيشروان پيشرو، آنانند مقربان» تو نبينى مردم را كه در مسابقه، آن كه دنبال اسبى است كه مسابقه را برده مصلّى مى‏نامند. در اينجا هم از مصلّى همان معنى مقصود است كه فرموده: «نبوديم از مصلّين» يعنى نبوديم دنبال‏ پيش روان از ائمه (ع).

مصطفوى‏, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۲, ۲۸۷

ادريس بن عبد اللَّه گويد: از امام صادق عليه السلام تفسير اين آيه را پرسيدم: «چه چيز شما را بدوزخ كشانيد؟ گويند: ما نمازگزار نبوديم- ۴۲ سوره ۷۴-» فرمود: مقصود اينست كه: پيروى نكرديم از امامانى كه خداى تبارك و تعالى در باره ايشان فرموده است. «و پيشروان پيشرو، آنهايند مقربان- ۱۱ سوره ۵۶-» مگر نمى‏بينى كه مردم اسبى را كه در مسابقه پشت سر سابق است مصلّى نامند؟ همين معنى مقصود است در آنجا كه فرمايد «ما از مصلين نبوديم» يعنى پيرو پيشروان نبوديم.

محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۲, ۴۳۳

على بن محمد، از سهل بن زياد، از اسماعيل بن مهران، از حسن قمى، از ادريس بن عبداللَّه، از امام جعفر صادق عليه السلام روايت كرده است كه گفت: سؤال كردم از آن حضرت از تفسير اين آيه كه: «ما سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ* قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ» «۵»، و ترجمه آن چنانچه مفسران گفته‏اند، اين است كه: «چه چيز در آورد شما را در دوزخ؟ (يعنى: چه باعث‏ شد كه شما دوزخيان شديد؟) گفتند كه: نبوديم از جمله نماز گزارندگان». و حضرت فرمود كه: «مقصود از اين آيه، آن است كه نبوديم از جمله پيروان امامانى كه خداى تبارك و تعالى در شأن ايشان فرموده كه: «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ* أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ» «۱». آيا مردمان را نمى‏بينى كه آن اسبى را كه در پهلو و عقب اسب پيش در مى‏آيد در ميان اسبان جمع شده براى دوانيدن، مصلّى مى‏نامند؟» (چنانچه اول را مجلّى و سيّم را مسلّى به سين و چهارم را تالى مى‏گويند تا آخر نام‏هاى ده‏گانه كه در كتب لغت مسطور است). و حضرت فرمود: «پس اين است آنچه خدا قصد فرموده، از آنجا كه فرموده: «لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ» «۲»، يعنى: نبوديم از پيروان پيشى گيرندگان». __________________________________________________

(۵). مدّثّر، ۴۲- ۴۳.                                                                                                                                                     (۱). واقعه، ۱۰- ۱۱.
(۲). مدّثّر، ۴۳؛ جن، ۱۶.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)