تفسیر:المیزان جلد۵ بخش۲۲
از الکتاب
→ صفحه قبل | صفحه بعد ← |
- آيات ۳۲ - ۲۷ سوره مائده
- رد اين قول كه مراد از « آدم » در جمله « نباء ابنى آدم » آدم ابوالبشر نيست
- جواب به اين اشكال كه چرا قرآن كريم قصههابيل و قابيل را منشاء كتابت حكم قاتل در خصوص بنىاسرائيل قرار داده است ؟
- معناى « قربان » و بيان چگونگى علم دو برادر بهقبول شدن قربانى يكى و رد شدن قربانى ديگرى
- « حسد » انگيزه اقدام قابيل به قتل برادرش بوده است
- ترس از خدا از ارتكاب ظلم جلوگيرى مى كند
- آن پسر آدم (ع ) كه كشته شد از افراد متقى و عالم بالله بوده است
- پاسخ به دو اشكال كه بر قصه هابيل و قابيل در قرآن وارد شده است
- جواب اين اشكال كه جمله « ان تبوء باثمى و اثمك » با جمله « و لا تزر وازرة و زراخرى » نمى سازد
- معانى ديگرى كه براى جمله « ان تبوء باثمى و اثمك :متحمل شدن گناه من و خودت بشوى » گفته شده است
- معناى جمله : « فطوعت له نفسه قتل اخيه »
- جريان قابيل بعد از كشتن برادرش (جنايت و مكافات )
- ظلم ظالم ، بالاخره گريبان او را خواهد گرفت
- علم ، هدايت است و هر هدايتى از ناحيه خدا است ، پس تمام علوم به تعاليم الهى است
- خداى سبحان خالق حواس و ناظم عالم است ، پس معلم بشر خود خداى تعالى است
- همه اسباب ظاهرى مستند و منتهى به خدا است و با انكار ضرورت و اثر اسباب ، توحيدكمال نمى يابد
- منشاء علوم عملى (علم به بايد و نبايدها) الهام الهى است
- الهام الهى متوقف است بر درستى و راستى علوم عقليه كليه (بديهيات ) و آن نيز متوقفاست بر سلامت عقل و فطرت (با تمسك به تقواى دينى )
- سه قسم معلومات بشرى و سه طريقه حصول علم براى انسان ، در آيات قرآنى
- تخطئه حسيون (كسانى كه فقط به طريقه حسى معتقدند) در قرآن كريم
- پاسخ به دو دليل كه براى نادرستى قياسات عقلى محض و درستى صد در صد طريقهحس و تجربه اقامه شده است
- قرآن به مردم اجازه نمى دهد كه بدون رعايت دائمى تقوا و ترس از خدا به تفكربپردازند
- معناى (اجل ) و بررسى مشاراليه در جمله (و مناجل ذلك ...)
- قتل بدون حق ، منازعه با ربوبيت رب العالمين است
- اشكالى كه به آيه شده است و گفته اند با جمله : « منقتل نفسا... فكانما قتل الناس جميعا » نقض غرض شده است
- بيان مراد از اينكه « كشتن يك نفر همانند كشتن همه انسانها است » و جواب بهاشكال فوق
- معناى جمله : « هر كس يك نفر را زنده كند مانند اينست كه همه مردم را زنده كرده است »
- رواياتى درباره كشته شدن هابيل و قابيل و كشته شدنهابيل به دست قابيل
- روايات عجيب و بى اعتبارى كه در مورد داستان پسران آدم (ع )نقل شده است
- رواياتى در بيان مراد از اينكه كشتن يك نفر همانند كشتن همه مردم است
- بحث علمى (يك تطبيق بين داستان هابيل و قابيل در تورات و در قرآن )
→ صفحه قبل | صفحه بعد ← |