يونس ٧: تفاوت میان نسخهها
(QRobot edit) |
(افزودن جزییات آیه) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::إِن|إِنَ]] [[شامل این ریشه::انن| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ]] [[شامل این ریشه::الذين| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::يَرْجُون|يَرْجُونَ]] [[کلمه غیر ربط::يَرْجُون| ]] [[شامل این ریشه::رجو| ]][[ریشه غیر ربط::رجو| ]][[شامل این کلمه::لِقَاءَنَا|لِقَاءَنَا]] [[کلمه غیر ربط::لِقَاءَنَا| ]] [[شامل این ریشه::لقى| ]][[ریشه غیر ربط::لقى| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[ریشه غیر ربط::نا| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::رَضُوا|رَضُوا]] [[کلمه غیر ربط::رَضُوا| ]] [[شامل این ریشه::رضو| ]][[ریشه غیر ربط::رضو| ]][[شامل این کلمه::بِالْحَيَاة|بِالْحَيَاةِ]] [[کلمه غیر ربط::بِالْحَيَاة| ]] [[شامل این ریشه::ب| ]][[ریشه غیر ربط::ب| ]][[شامل این ریشه::حيى| ]][[ریشه غیر ربط::حيى| ]][[شامل این کلمه::الدّنْيَا|الدُّنْيَا]] [[کلمه غیر ربط::الدّنْيَا| ]] [[شامل این ریشه::دنو| ]][[ریشه غیر ربط::دنو| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اطْمَأَنّوا|اطْمَأَنُّوا]] [[کلمه غیر ربط::اطْمَأَنّوا| ]] [[شامل این ریشه::طمن| ]][[ریشه غیر ربط::طمن| ]][[شامل این ریشه::طمئن| ]][[ریشه غیر ربط::طمئن| ]][[شامل این کلمه::بِهَا|بِهَا]] [[شامل این ریشه::ب| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ]] [[شامل این ریشه::الذين| ]][[شامل این کلمه::هُم|هُمْ]] [[شامل این ریشه::هم| ]][[شامل این کلمه::عَن|عَنْ]] [[شامل این ریشه::عن| ]][[شامل این کلمه::آيَاتِنَا|آيَاتِنَا]] [[کلمه غیر ربط::آيَاتِنَا| ]] [[شامل این ریشه::اوى| ]][[ریشه غیر ربط::اوى| ]][[شامل این ریشه::ائى| ]][[ریشه غیر ربط::ائى| ]][[شامل این ریشه::ايى| ]][[ریشه غیر ربط::ايى| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[ریشه غیر ربط::نا| ]][[شامل این کلمه::غَافِلُون|غَافِلُونَ]] [[کلمه غیر ربط::غَافِلُون| ]] [[شامل این ریشه::غفل| ]][[ریشه غیر ربط::غفل| ]]'''}} | {{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::إِن|إِنَ]] [[شامل این ریشه::انن| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ]] [[شامل این ریشه::الذين| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::يَرْجُون|يَرْجُونَ]] [[کلمه غیر ربط::يَرْجُون| ]] [[شامل این ریشه::رجو| ]][[ریشه غیر ربط::رجو| ]][[شامل این کلمه::لِقَاءَنَا|لِقَاءَنَا]] [[کلمه غیر ربط::لِقَاءَنَا| ]] [[شامل این ریشه::لقى| ]][[ریشه غیر ربط::لقى| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[ریشه غیر ربط::نا| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::رَضُوا|رَضُوا]] [[کلمه غیر ربط::رَضُوا| ]] [[شامل این ریشه::رضو| ]][[ریشه غیر ربط::رضو| ]][[شامل این کلمه::بِالْحَيَاة|بِالْحَيَاةِ]] [[کلمه غیر ربط::بِالْحَيَاة| ]] [[شامل این ریشه::ب| ]][[ریشه غیر ربط::ب| ]][[شامل این ریشه::حيى| ]][[ریشه غیر ربط::حيى| ]][[شامل این کلمه::الدّنْيَا|الدُّنْيَا]] [[کلمه غیر ربط::الدّنْيَا| ]] [[شامل این ریشه::دنو| ]][[ریشه غیر ربط::دنو| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اطْمَأَنّوا|اطْمَأَنُّوا]] [[کلمه غیر ربط::اطْمَأَنّوا| ]] [[شامل این ریشه::طمن| ]][[ریشه غیر ربط::طمن| ]][[شامل این ریشه::طمئن| ]][[ریشه غیر ربط::طمئن| ]][[شامل این کلمه::بِهَا|بِهَا]] [[شامل این ریشه::ب| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ]] [[شامل این ریشه::الذين| ]][[شامل این کلمه::هُم|هُمْ]] [[شامل این ریشه::هم| ]][[شامل این کلمه::عَن|عَنْ]] [[شامل این ریشه::عن| ]][[شامل این کلمه::آيَاتِنَا|آيَاتِنَا]] [[کلمه غیر ربط::آيَاتِنَا| ]] [[شامل این ریشه::اوى| ]][[ریشه غیر ربط::اوى| ]][[شامل این ریشه::ائى| ]][[ریشه غیر ربط::ائى| ]][[شامل این ریشه::ايى| ]][[ریشه غیر ربط::ايى| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[ریشه غیر ربط::نا| ]][[شامل این کلمه::غَافِلُون|غَافِلُونَ]] [[کلمه غیر ربط::غَافِلُون| ]] [[شامل این ریشه::غفل| ]][[ریشه غیر ربط::غفل| ]]'''}} | ||
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed" | |||
!کپی متن آیه | |||
|- | |||
|إِنَ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَ رَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ اطْمَأَنُّوا بِهَا وَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ | |||
|} | |||
'''ترجمه ''' | '''ترجمه ''' | ||
<tabber> | <tabber> | ||
خط ۱۵: | خط ۱۸: | ||
|-|صادقی تهرانی=بیگمان کسانی که امید (به) لقای [:شناخت و جزای] ما ندارند و به زندگی دنیا دل خوش کرده و بدان اطمینان یافتهاند، و کسانی هم که ایشان از آیات ما غافلانند، | |-|صادقی تهرانی=بیگمان کسانی که امید (به) لقای [:شناخت و جزای] ما ندارند و به زندگی دنیا دل خوش کرده و بدان اطمینان یافتهاند، و کسانی هم که ایشان از آیات ما غافلانند، | ||
|-|معزی=همانا آنان که امید ندارند ملاقات ما را و خوشنود شدند به زندگانی دنیا و دل بدان بستند و آنان که از آیتهای ما غفلت دارند | |-|معزی=همانا آنان که امید ندارند ملاقات ما را و خوشنود شدند به زندگانی دنیا و دل بدان بستند و آنان که از آیتهای ما غفلت دارند | ||
|-|</tabber>< | |-|english=<div id="qenag">Those who do not hope to meet Us, and are content with the worldly life, and are at ease in it, and those who pay no heed to Our signs.</div> | ||
|-|</tabber> | |||
<div class="audiotable"> | |||
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/010007.mp3"></sound></div> | |||
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/010007.mp3"></sound></div> | |||
</div> | |||
{{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = [[نازل شده در سال::16|٤ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::7|٧]] | قبلی = يونس ٦ | بعدی = يونس ٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف = }} | {{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = [[نازل شده در سال::16|٤ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::7|٧]] | قبلی = يونس ٦ | بعدی = يونس ٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
خط ۱۹۰: | خط ۱۹۸: | ||
[[رده:آیات آفاقى]][[رده:غافلان از آیات خدا]][[رده:امور ناپسند]][[رده:آثار امیدوارى به لقاء الله]][[رده:آثار ایمان به قیامت]][[رده:دلایل توحید ربوبى]][[رده:آثار جهل]][[رده:عوامل تکذیب ربوبیت خدا]][[رده:دنیاطلبان]][[رده:زمینه دنیاطلبى]][[رده:سرزنش دنیاطلبى]][[رده:ناپسندى دنیاطلبى]][[رده:زمینه زهد]][[رده:عوامل شرک]][[رده:آثار غفلت]][[رده:ناپسندى غفلت از آیات خدا]][[رده:آثار تکذیب قیامت]][[رده:لقاءالله در قیامت]][[رده:مکذبان قیامت]][[رده:ویژگیهاى قیامت]][[رده:دنیاطلبى کافران]][[رده:صفات کافران]][[رده:غفلت کافران]][[رده:وقت لقاء الله]][[رده:کفر مشرکان صدر اسلام]] | [[رده:آیات آفاقى]][[رده:غافلان از آیات خدا]][[رده:امور ناپسند]][[رده:آثار امیدوارى به لقاء الله]][[رده:آثار ایمان به قیامت]][[رده:دلایل توحید ربوبى]][[رده:آثار جهل]][[رده:عوامل تکذیب ربوبیت خدا]][[رده:دنیاطلبان]][[رده:زمینه دنیاطلبى]][[رده:سرزنش دنیاطلبى]][[رده:ناپسندى دنیاطلبى]][[رده:زمینه زهد]][[رده:عوامل شرک]][[رده:آثار غفلت]][[رده:ناپسندى غفلت از آیات خدا]][[رده:آثار تکذیب قیامت]][[رده:لقاءالله در قیامت]][[رده:مکذبان قیامت]][[رده:ویژگیهاى قیامت]][[رده:دنیاطلبى کافران]][[رده:صفات کافران]][[رده:غفلت کافران]][[رده:وقت لقاء الله]][[رده:کفر مشرکان صدر اسلام]] | ||
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره يونس ]] | [[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره يونس ]] | ||
{{#seo: | |||
|title=آیه 7 سوره يونس | |||
|title_mode=replace | |||
|keywords=آیه 7 سوره يونس,يونس 7,إِنَ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَ رَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ اطْمَأَنُّوا بِهَا وَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ,آیات آفاقى,غافلان از آیات خدا,امور ناپسند,آثار امیدوارى به لقاء الله,آثار ایمان به قیامت,دلایل توحید ربوبى,آثار جهل,عوامل تکذیب ربوبیت خدا,دنیاطلبان,زمینه دنیاطلبى,سرزنش دنیاطلبى,ناپسندى دنیاطلبى,زمینه زهد,عوامل شرک,آثار غفلت,ناپسندى غفلت از آیات خدا,آثار تکذیب قیامت,لقاءالله در قیامت,مکذبان قیامت,ویژگیهاى قیامت,دنیاطلبى کافران,صفات کافران,غفلت کافران,وقت لقاء الله,کفر مشرکان صدر اسلام,آیات قرآن سوره يونس | |||
|description=إِنَ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَ رَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ اطْمَأَنُّوا بِهَا وَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ | |||
|image=Wiki_Logo.png | |||
|image_alt=الکتاب | |||
|site_name=الکتاب | |||
}} |
نسخهٔ کنونی تا ۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۰
کپی متن آیه |
---|
إِنَ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءَنَا وَ رَضُوا بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ اطْمَأَنُّوا بِهَا وَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آيَاتِنَا غَافِلُونَ |
ترجمه
يونس ٦ | آیه ٧ | يونس ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لایَرْجُونَ»: نمیخواهند. انتظار نمیکشند. «إطْمَأَنُّوا بِهَا»: بدان دل بستهاند. بدان آرام گرفتهاند.
نزول
این آیه درباره منکرین بعث و نشور نازل گردید است.[۱]
تفسیر
- آيات ۱۰ - ۱، سوره يونس
- كيفيت و مكان نزول سوره يونس و بيان غرض و آهنگ كلى اين سوره مباركه
- اشاره به استعمال كلمه ((آيه )) در مورد معانى ، اعيان واقوال
- بيان مراد از ((حكيم )) در: ((تلك الكتاب الحكيم ))
- وحى مشتمل است بر انذار همه مردم و تبشير مؤ منين . و بيان معناى : ((قدم صدق ))
- جواب خداى تعالى به ترديد و تعجب كفار ازنزول وحى و اينكه پيامبر (ص )
- معناى حق بودن معاد
- استدلال بر اثبات معاد، به سنت جاريه الهيه بر اضافه رحمت تا تماميت وكمال موجودات
- حجت دوم : اعمال فسط و عدل الهى ، با پاداش دادن به صالح و كيفر دادن صالح(ليجزى الذين آمنوا...)
- حقانيت خلقت الهى در آفرينش آفتاب و ماه
- معناى اختلاف ليل و نهار و حكمتهايى كه در آن وجود دارد
- انكار لقاء اللّه و فراموشى روز حساب و دلبستگى به زندگى دنيا و اساس انكار دينمى باشد
- مراد از هدايت مؤ منين به ايمانشان ، و اشاره به رابطه بين ايمان وعمل و آثار هر يك
- محبت خالص مؤ منين به خداى تعالى ، تسبيح او، و تحيت و درود آنان به يكديگر در جناتنعيم
- حمد و ستايش خداى تعالى فقط از بندگان مخلص خدا بر مى آيد
- بحث روايتى
- (رواياتى در مورد: ((قدم صدق عند ربهم ))، و تسبيح و حمد پروردگار توسطاهل بهشت )
- توضيحى درباره معناى تسبيح و حمد خداى تعالى و بيانى درباره انقطاع تمام سخناندر دنيا جز ذكر: ((الحمدلله ))
تفسیر نور (محسن قرائتی)
إِنَّ الَّذِينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها وَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَ «7»
قطعاً آنان كه به ديدار ما (و دريافت نعمتهاى اخروى) اميد ندارند و (تنها) به زندگى دنيادل خوش كردهاند و به آن آرام گرفته وتكيه مىكنند و نيز كسانى كه از نشانههاى (قدرت) ما غافلند.
تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)
إِنَّ الَّذِينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها وَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَ «7»
بعد از آن غافلين از ادلّه و مكذبين معاد را تهديد و توعيد مىفرمايد:
إِنَّ الَّذِينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا: بدرستى كه آن كسانى كه اميد ندارند به ثواب و عقاب، و منكر دار آخرت و محل مجازات عمل و حشر و نشر مىباشند.
وَ رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا: و خشنود شدند به زندگانى دنيا و پسنديدند آن را.
وَ اطْمَأَنُّوا بِها: و اطمينان پيدا كردند و آرام گرفتند بدان، يعنى همت خود را بر لذات محسوسه و زخارف دنيه مقصور گردانيدند و از نعيم جنانى و لذات جاودانى غافل شدند، و بر وجهى در دنيا دلبستگى يافتند كه گوئيا هرگز ايشان را از آنجا رحلت و انتقال نخواهد بود، و ندانستند كه لحظه به لحظه پشت به دنيا و رو به آخرت و مرگ روند. وَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَ: و آنانكه، ايشان از آيات كتاب ما يا دلايل صنع ما غافل و بيخبرند به جهت فرط انهماك آنها در آنچه ضد آيات است.
نكته- بدانكه عطف يا به جهت تغاير وصفين، و تنبيه بر آنكه وعيد متوجّه است بر كسى كه بكلّى غفلت از آيات، و منهمك در شهوات، بطورى كه اصلا
«1» منهج ج 4 ص 355.
ج5، ص 265
آخرت در خاطر او خطور نمىكند؛ و يا به جهت تغاير فريقين. كه مراد به اول، منكر بعث و كسى كه نظر او مقصود بر زخارف دنيا باشد، و به ثانى، شاغل به حب عاجل از تأمل در آجل.
تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)
إِنَّ الَّذِينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَياةِ الدُّنْيا وَ اطْمَأَنُّوا بِها وَ الَّذِينَ هُمْ عَنْ آياتِنا غافِلُونَ «7» أُولئِكَ مَأْواهُمُ النَّارُ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «8»
ترجمه
همانا آنانكه اميد ندارند ملاقات ما را و خوشنود شدند بزندگانى دنيا و دلگرم شدند بآن و آنانكه آنها از آيتهاى ما بيخبرانند
آنگروه جايگاهشان آتش است براى آنچه بودند كه كسب ميكردند.
تفسير
گفتهاند ملاقات خداوند چون محال است مراد ملاقات رحمت او است و براى تعظيم اضافه بحق شده است و بنظر حقير ملاقات خداوند بديده سر محال است ولى بديده دل ممكن است براى اولياء در اين عالم و براى همه در عالم شهود كه علائق جسمانى مقطوع است در هر حال مراد كسانى هستند كه اعتقاد بمبدء و معاد ندارند و مأيوس از رحمت حقّند و خوفى از عذاب قبر و عالم برزخ و قيامت كبرى در دل آنها نيست اين قبيل اشخاص تمام همّشان مصروف بتعمير اين سراى ظلمانى است و فكر آخرت نيستند و دلخوش و سر گرم باين عالمند و غافلند از اينكه تا چشم بر هم بگذارند اين نشئه تمام ميشود و بايد به نشئه ديگر منتقل شوند دست خالى با روى سياه و حال تباه و اين حال در نتيجه اعراض از ذكر و آيات الهى براى بشر روى ميدهد چنانچه براى كفّار روى داده و براى مسلمانان مقلّد آنها هم در اثر تقليد حاصل است لذا جايگاه آنها در دنيا و آخرت در آتش است امّا در دنيا براى آنكه هر چه سعى ميكنند بمقصود خودشان كه خوشى و راحت است نائل نميشوند ناچار ميسوزند و ميسازند و امّا در آخرت براى آنكه نتيجه اين اعمال بادلّه قطعيّه و وعده الهيّه خلود در آتش است كه ظاهر از آيه دوّم است.
اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)
إِنَّ الَّذِينَ لا يَرجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالحَياةِ الدُّنيا وَ اطمَأَنُّوا بِها وَ الَّذِينَ هُم عَن آياتِنا غافِلُونَ «7»
محققا كساني که معتقد بقيامت نيستند و اميد بملاقات ما ندارند و فقط خوشنود بهمين زندگاني دنيوي هستند و اطمينان و دلبستگي بدنيا دارند و كساني که آنها از آيات ما غافل هستند، خبر انّ در آيه بعد ميآيد.
إِنَّ الَّذِينَ لا يَرجُونَ لِقاءَنا فقط طبيعي که منكر مبدء و معاد هستند و غير اينکه عالم عالمي قائل نيستند و ميگويند إِن هِيَ إِلّا حَياتُنَا الدُّنيا نَمُوتُ وَ نَحيا وَ ما نَحنُ بِمَبعُوثِينَ مؤمنون آيه 39، و نيز ميگويند ما هِيَ إِلّا حَياتُنَا الدُّنيا نَمُوتُ وَ نَحيا وَ ما يُهلِكُنا إِلَّا الدَّهرُ جاثيه آيه 23، و اكثر اهل دنيا امروز داراي اينکه مسلك هستند.
وَ رَضُوا بِالحَياةِ الدُّنيا و دل خوش داشتند بهمين چهار روزه و تمام فكر و همّ آنها جمع آوري مال و رياست و سلطنت و عزت اينکه عالم است تا بروند بكره
جلد 9 - صفحه 351
ماه و مريخ وَ اطمَأَنُّوا بِها تصور ميكنند هميشه در دنيا هستند و براي آنها پايدار است با اينكه هر روز انقلابات دنيا را مشاهده ميكنند.
وَ الَّذِينَ هُم عَن آياتِنا غافِلُونَ دسته دوم طبيعي نيست بخدايي را و ديني را معتقد است لكن حبّ دنيا چشمهاي آنها را كور كرده و گوشهاي آنها را كر و بكلي غافل شدند و اصلا توجهي بآيات الهي ندارند و گوش آنها بدهكار بدين و شريعت و روز جزاء و سعادت و شقاوت نيست اينها هم در قطار دسته اول هستند
برگزیده تفسیر نمونه
]
(آیه 7)- بهشتیان و دوزخیان: از این آیه به بعد نیز شرحی پیرامون معاد و سرنوشت مردم در جهان دیگر آمده است.
نخست میفرماید: «کسانی که امید لقای ما را ندارند و به رستاخیز معتقد نیستند و به همین دلیل تنها به زندگی دنیا خشنودند و به آن اطمینان میکنند ...» (إِنَّ الَّذِینَ لا یَرْجُونَ لِقاءَنا وَ رَضُوا بِالْحَیاةِ الدُّنْیا وَ اطْمَأَنُّوا بِها).
«و همچنین آنها که از آیات ما غافلند و در آنها اندیشه نمیکنند» تا قلبی بیدار و دلی مملو از احساس مسؤولیت پیدا کنند ... (وَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ آیاتِنا غافِلُونَ).
نکات آیه
۱ - قیامت، روز دیدار با خداست. (إن الذین لا یرجون لقاءنا)
۲ - شرک پیشگان عصر بعثت، منکر روز بازپسین بودند. (إن الذین لا یرجون لقاءنا)
۳ - انکار جهان آخرت، زمینه ساز دلبستگى به دنیا و فریفته شدن به زخارف و زینتهاى آن (إن الذین لا یرجون لقاءنا و رضوا بالحیوة الدنیا)
۴ - ایمان به روز رستاخیز و امید دیدار با خدا، مایه پیراستگى از دلخوش بودن به مظاهر فریبنده دنیا و آرامش یافتن به آن (إن الذین لا یرجون لقاءنا و رضوا بالحیوة الدنیا و اطمأنوا بها)
۵ - شرک و انکار ربوبیت خدا، اعتقادى است برخاسته از جهل و غفلت. (و الذین هم عن ءایتنا غفلون)
۶ - جهان آفرینش، سرشار از آیات و دلایل روشن توحید ربوبى (إن فى اختلف الّیل و النهار ... لأیت ... و الذین هم عن ءایتنا غفلون)
۷ - دلخوش بودن به دنیا و آرامش یافتن به آن و غفلت از آیات الهى، از اوصاف کافران و امرى مذموم و ناپسند (إن الذین ... و رضوا بالحیوة الدنیا و اطمأنوا بها ... غفلون)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آیات آفاقى ۶ ; غافلان از آیات خدا ۷
- امور: امور ناپسند ۷
- امیدوارى: آثار امیدوارى به لقاء اللّه ۴
- ایمان: آثار ایمان به قیامت ۴
- توحید: دلایل توحید ربوبى ۶
- جهل: آثار جهل ۵
- خدا: عوامل تکذیب ربوبیت خدا ۵
- دنیاطلبان: ۷
- دنیاطلبى: زمینه دنیاطلبى ۳ ; سرزنش دنیاطلبى ۷ ; ناپسندى دنیاطلبى ۷
- زهد: زمینه زهد ۴
- شرک: عوامل شرک ۵
- غفلت: آثار غفلت ۵ ; ناپسندى غفلت از آیات خدا ۷
- قیامت: آثار تکذیب قیامت ۳ ; لقاءاللّه در قیامت ۱ ; مکذبان قیامت ۲ ; ویژگیهاى قیامت ۱
- کافران: دنیاطلبى کافران ۷ ; صفات کافران ۷ ; غفلت کافران ۷
- لقاء اللّه: وقت لقاء اللّه ۱
- مشرکان: کفر مشرکان صدر اسلام ۲
منابع
- ↑ تفسیر کشف الاسرار.