نتایج جستجو

از الکتاب
نتایج ۱۰۱ - ۱۸۲ از ۱۸۲
جستجوی پیشرفته

جستجو در فضاهای نام:

  • اراده امرى كند و آن امر محقق نشود، راوى گويد: از آن دو امام پرسش شد ميان جبر و قدر مرحله سومى است؟ فرمودند: آرى، وسيع‏تر از مسافت ميان آسمان و زمين. امام
    ۵ کیلوبایت (۲۷۱ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
  • دارند كه آگاهانه و از روى عمد و اختيار مرتكب شده باشيم، نه بر اساس جهل يا جبر. «كَسَبَ» 4- گناهكار به خيال كسب سود و بهره، گناه مى‌كند. «كَسَبَ سَيِّئَةً»
    ۴۹ کیلوبایت (۴٬۶۸۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
  • هدایت واقعی بندگانش را در دست دارد. ولی برای این که تصور نشود معنی این سخن جبر و الزام و سلب آزادی بشر است، بلافاصله اضافه می‌کند: «و او عزیز حکیم است» (وَ
    ۴۷ کیلوبایت (۴٬۰۰۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۶
  • مدین ۱، ۳; هشدار به اهل مدین ۹ تذکر: تذکر حسابرسى خدا ۹; تذکر کیفرهاى خدا ۹ جبر و اختیار: ۷ خدا: احاطه خدا ۱۰; احاطه علمى خدا ۶; اختصاصات خدا ۴; حاکمیت اراده
    ۴۷ کیلوبایت (۴٬۲۰۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۰۳
  • آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول
    ۴۷ کیلوبایت (۴٬۱۳۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
  • آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول
    ۵۰ کیلوبایت (۴٬۶۰۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
  • بيرون شوند، پس اگر از آنجا بيرون روند بى‌ترديد ما داخل مى‌شويم! «جبار» از «جَبْر» به معناى اصلاح و جبران چيزى همراه با قهر و فشار است. امّا به هر يك از اين
    ۲۲ کیلوبایت (۱٬۴۹۶ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
  • از ائمّه اهل بيت عليهم السلام رسيده كه فرموده اند: «لا جبر و لا تفويض، بل أمر بين الأمرين»: (نه جبر است و نه تفويض، بلكه امرى است متوسط ميان دو امر)، (تا
    ۴۳ کیلوبایت (۵٬۱۷۷ واژه) - ‏۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۳
  • تدبیرى نیکو است. ۱۸ - خداوند، از روى اختیار جهان را تدبیر مى کند و در اداره آن جبر و اضطرارى ندارد. (و قالوا الحمد للّه ... و قیل الحمد للّه ربّ العلمین) در
    ۵۴ کیلوبایت (۴٬۵۴۰ واژه) - ‏۱۶ دی ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۰
  • ‌است‌ عبراني‌ ‌ يا ‌ سرياني‌ و بعضي‌ گفتند بمعني‌ ‌عبد‌ اللّه‌ ‌است‌ چون‌ جبر بمعني‌ ‌عبد‌ و ايل‌ بمعني‌ اللّه‌ ميباشد و بعضي‌ گفتند بمعني‌ صفوة اللّه‌
    ۵۲ کیلوبایت (۴٬۶۰۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۳
  • آمده رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار پاسخ دوم به اشكال مشركين دو نكته روايتى درباره شاءن نزول
    ۵۲ کیلوبایت (۴٬۶۶۱ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۶:۲۱
  • عن محمد بن يحيي عمن حدثه عن ابي عبد الله ع قال : امام صادق (ع) فرمود: نه جبر است و نه تفويض، ولى امرى است ميان اين دو امر، راوى گويد: عرض كردم: امر ميان
    ۵ کیلوبایت (۳۳۶ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
  • دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است چهار نكته راجع به آيه كريمه ((زين للناس حب الشهوات ))
    ۵۹ کیلوبایت (۴٬۵۵۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
  • راهنمائى نفرمايد به بهشت كافران را، يا هدايت نفرمايد قوم كفار را بالاجبار، زيرا جبر به ايمان، نقض غرض و منافات با تكليف مى‌باشد؛ يا هدايت نفرمايد گروه كفار را
    ۴۹ کیلوبایت (۳٬۹۱۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۹
  • تو گردم، آيا خدا بندگان خود را بر گناهان جبر فرموده؟ فرمود كه: «خدا از آن عادل‏تر است كه ايشان را بر گناهان جبر فرمايد، بعد از آن، ايشان را بر آنها عذاب
    ۶ کیلوبایت (۳۰۳ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
  • افعال‌ نيستند ‌که‌ تفويض‌ محض‌ ‌باشد‌ و مجبور و بدون‌ اختيار ‌هم‌ نيستند ‌که‌ جبر صرف‌ ‌باشد‌، بلكه‌ افعال‌ عباد باختيار ‌از‌ ‌آنها‌ صادر ميشود لكن‌ ‌تا‌ مشيت‌
    ۵۶ کیلوبایت (۴٬۴۰۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۸
  • استدلال اشاعره به آيه : (( قاتلوهم يعذبهم الله بايديكم ... )) براى اثبات جبر و اينكهافعال انسان و آثار آن فقط مستند به خدا است جواب به اشاعره و بيان اشكال
    ۵۹ کیلوبایت (۵٬۱۹۸ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
  • وسط» برخى گفته‌اند: مراد امّتى است كه نه اهل افراط باشد نه تفريط، نه طرفدار جبر نه تفويض، نه معتقد به اصالت فرد، نه اصالت جامعه. ولى با چند مقدّمه، روشن مى‌شود
    ۱۲۱ کیلوبایت (۱۰٬۷۰۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۴
  • دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است چهار نكته راجع به آيه كريمه ((زين للناس حب الشهوات ))
    ۶۳ کیلوبایت (۵٬۲۵۰ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
  • دراعمال شقاوت بار باواسطه مستند به او است چيزى كه دانشمندان را از بحث پيرامون جبر و اختيار بازداشته است چهار نكته راجع به آيه كريمه ((زين للناس حب الشهوات ))
    ۷۱ کیلوبایت (۵٬۸۹۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
  • 7 - صفحه 294 ‌ان‌ ‌لا‌ يأكل‌ ‌لم‌ يأكل‌) و توهم‌ نشود ‌که‌ ‌اينکه‌ موجب‌ جبر شود زيرا مشيت‌ ‌اينکه‌ نحوه‌ تعلق‌ گرفته‌ ‌که‌ شيطان‌ باختيار ‌خود‌ سجده‌
    ۶۴ کیلوبایت (۵٬۲۵۹ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۵
  • از گناهكارانى كه مى خواهند با استتار تحت عنوان جبر از مسئوليت خلافكاريهاى خود فرار كنند، معتقد به اصل جبر بوده اند، و مى گفتند: هر كارى را ما مى كنيم خواست
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۵۱ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۱
  • هفتصد چندان و آن‏چه از آن خواسته باشم، و هر كه از آن چيزى به من قرض ندهد و به جبر چيزى از او بگيرم، سه خصلت به او عطا كنم كه اگر يكى از آنها را به فرشتگان خويش
    ۱۰ کیلوبایت (۵۸۵ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۵
  • به گمراهى بيفتند!. نخستين پايه گذار مكتب جبر شيطان بود! از آيه فوق بر مى آيد كه شيطان براى تبرئه خويش ، نسبت جبر به خداوند داد، و گفت : چون تو مرا گمراه
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۲۰ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۳
  • استدلال اشاعره به آيه : (( قاتلوهم يعذبهم الله بايديكم ... )) براى اثبات جبر و اينكهافعال انسان و آثار آن فقط مستند به خدا است جواب به اشاعره و بيان اشكال
    ۶۵ کیلوبایت (۵٬۲۹۷ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۸
  • الرحمن ما عبدناهم ). اين تعبير ممكن است به اين معنى باشد كه آنها معتقد به جبر بودند، و مى گفتند هر چه از ما صادر مى شود به اراده خداوند است ، و هر كارى
    ۳۲ کیلوبایت (۳٬۷۳۶ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۳۵
  • كرده است كه گفت: به آن حضرت عرض كردم كه: آيا خدا بندگان خويش را بر گناهان جبر فرموده؟ فرمود: «نه». عرض كردم كه: پس امر را به ايشان تفويض كرده؟ فرمود: «نه»
    ۴ کیلوبایت (۱۸۶ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
  • را در انقياد اسلام و احكام حلال و حرام از روى اجبار، هر آينه شما را بر وجه جبر و قهر بر تفسير اثنا عشرى، ج‌3، ص: 102 آن داشتى. وَ لكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي
    ۷۹ کیلوبایت (۵٬۸۴۴ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۵۱
  • روشن گرديد كه علم خدا به عملى از انسان ، اختيار را از انسان سلب ننموده ، و جبر پيش نمى آورد، هر چند كه معلوم او از علمش ‍ تخلف پذير نباشد. «فَأَمَّا الَّذِينَ
    ۳۷ کیلوبایت (۴٬۵۷۲ واژه) - ‏۸ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۰۳:۰۳
  • از اين تئوری ها و فرضيات كه جز در ذهن و در عالَم فرض، جایى ندارد، نتيجه گرفته اند كه: اولا - پيغمبر آن كسى است كه داراى نبوغ فكرى باشد، و قوم خود را دعوت
    ۴۴ کیلوبایت (۵٬۱۳۵ واژه) - ‏۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۴۴
  • آنها به «ضلالت » بيفتند، و از طريق «هدايت » منحرف شوند، و زير آوارهاى مكتب «جبر» مدفون گردند، حتى بعضى از مفسران معروف از اين آفت مصون نمانده ، و در اين پرتگاه
    ۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۲۸ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۳
  • مى‏كند و ناميده مى‏شود به زانى (كه او را زناكار مى‏گويند)، و خدا را با اكراه و جبر اطاعت نكرده؛ چه او نفس خود را با همه اسباب نگاه داشته و آن جناب را به غلبه
    ۹ کیلوبایت (۵۹۹ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
  • مسلط مى سازد تا از جانب خير به شر معطوفش نمايد هر چند اين تصرف ابليس به حد جبر و اضطرار نرسد. ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۱ صفحه ۲۲۴ و اين حرف به دليل وجدان
    ۴۸ کیلوبایت (۵٬۷۷۶ واژه) - ‏۴ فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۶:۲۵
  • اراده نافذ خود به اصلاح هر امر مى پردازد» (الجبار). اين واژه كه از ماده «جبر» گرفته شده ، گاه به معنى قهر و غلبه و نفوذ تفسير نمونه جلد ۲۳ صفحه ۵۵۴ اراده
    ۲۳ کیلوبایت (۲٬۷۶۹ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۶:۴۹
  • گروه اندكى ايمان نمى آورند. امـا آنـهـا كـه از هر بهانه اى براى اثبات مكتب جبر بهره گيرى مى كنند بدون اينكه جمله هـاى ديـگر اين آيه را در نظر بگيرند، و ساير
    ۴۴ کیلوبایت (۴٬۸۸۰ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۱۲
  • العاده نيز از ناحيه پروردگار بود. در حقيقت آيه فوق اشاره لطيفى است به مكتب «لا جبر و لا تفويض بل امر بين الامرين » نه اجبار است و نه واگذارى مطلق بلكه چيزى است
    ۳۸ کیلوبایت (۴٬۴۹۵ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۲۶
  • خدمت ابوالحسن حضرت امام رضا عليه السلام عرض كردم كه: بعضى از اصحاب ما به جبر قائل‏اند و بعضى قائل‏اند به استطاعت (و توانايى بر فعل و ترك به طور استقلال
    ۹ کیلوبایت (۵۸۹ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۲۱
  • وجوب آن باشند)، و سيم، آنچه بر آن اكراه شده باشند (كه كسى ايشان را بر آن جبر كرده باشد)، و چهارم، آنچه طاقت آن نداشته باشند. و اين است معنى قول خداى عز
    ۹ کیلوبایت (۶۷۵ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۱
  • آفريده و هم اعمال شما را البته اين معنى غلط نيست و بر خلاف پندار بعضى سر از جبر در نمى آورد چرا كه اعمال ما هر چند به اراده ما انجام مى گيرد اما اراده و قدرت
    ۴۶ کیلوبایت (۵٬۴۸۴ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۳
  • گفت: رفيق و مصاحب من پريشان گوى بود، گاهى به «قدر» قائل ميشد، و گاهى به «جبر»، و من او را چنان نميشناسم كه مذهبى را معتقد شده و به آن ثابت مانده باشد.
    ۲۰ کیلوبایت (۷۳۶ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۵:۲۲
  • این بیان مردم را به مسؤولیت خود و عواقب کار خویش متوجه می‌سازد و بر افسانه جبر و اقبال و طالع و موهومات دیگر از این قبیل خط بطلان می‌کشد. و به دنبال این
    ۱۱۰ کیلوبایت (۱۰٬۱۳۵ واژه) - ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۴۶
  • اند - كه مگر ممكن است خداوند اراده گمراه ساختن كسى را بكند؟ آيا اين دليل بر جبر نخواهد بود؟ و آيا با قبول اصل آزادى اراده و اختيار چنين چيزى قابل قبول است
    ۳۴ کیلوبایت (۴٬۰۲۴ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۱۰
  • محروميت كامل آنها از مواهب جهان ديگر است بنابراين ، آيه نه تنها دلالت بر جبر ندارد بلكه يكى از دلائل آزادى اراده است . سپس در آيه بعد، مطلب را بطور وسيعتر
    ۳۵ کیلوبایت (۳٬۹۵۰ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۴۲
  • او و به توبه خالص متذكر مى ساختند، و خدا امتهاى نامبرده را تا آنجا كه پاى جبر در كار نيايد و مجبور به تضرع و التماس و اظهار مسكنت نشوند به انواع شدتها و
    ۳۸ کیلوبایت (۴٬۵۰۷ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۲۳
  • كوتاه و منسجم بيان مى دارد. ضمنا اين آيه پاسخ دندان شكنى است به طرفداران مكتب جبر كه در ميان فرق اسلامى كم نبوده اند، چرا كه با صراحت مى گويد: او هرگز راضى
    ۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۳۱ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۱
  • از اين كار نكرده‏اى، و خود به اختيار خود اين كار نمى‏كنى؛ بلكه من تو را به جبر بر اين داشته‏ام، پس به خدا سوگند كه من به اين ترس و بيم، از تو اولى و احقّم»
    ۲۱ کیلوبایت (۱٬۳۴۴ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۳۰
  • به معنى خلقت و آفرينش است در اينجا به معنى مقتضى است نه علت تامه ، تا موجب جبر و سلب اختيار گردد. توضيح اينكه : مقام عصمت به معنى يك حالت تقواى الهى است
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۹۱ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۵۷
  • سعادت آفريده شده اند، به علاوه اين تعبير بوى جبر در آفرينش و خلقت مى دهد و به همين جهت بعضى از طرفداران مكتب جبر همچون «فخر رازى » براى اثبات مذهب خود با آن
    ۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۱۲ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۲۳
  • __________________________________________________ (۱) استطاعت مربوط بمسأله جبر و تفويض است كه در جلد اول ص ۲۲۵ گذشت، آنها شيعيان ما هستند و خدا آنها را براى
    ۲۷ کیلوبایت (۱٬۷۶۸ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۲:۱۶
  • هر گونه گناه و پليدى پاك باشند. ممكن است گفته شود اراده تكوينى موجب يكنوع جبر است ، ولى با توجه به بحثهائى كه در مساله معصوم بودن انبياء و امامان داشته
    ۴۷ کیلوبایت (۵٬۵۶۷ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۵۷
  • دوزخ بسوزند! (الا من هو صال الجحيم ). اين آيات - بر خلاف آنچه طرفداران مسلك جبر پنداشته اند - دليلى است بر ضد اين مكتب ، و اشاره اى است به اين حقيقت كه هيچ
    ۴۸ کیلوبایت (۵٬۶۷۹ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۵
  • به وجه ديگرى به ذهن خواننده نزديك سازيم ، و آن اينكه انسانيت به حكم فطرت و جبر طبيعت محكوم شده است كه بمنظور سعادت خود، زندگى خود را اجتماعى نموده و مدنيت
    ۴۳ کیلوبایت (۵٬۲۲۰ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۰۸
  • گفته مى شود. با اينكه آيه فوق يكى از دلائل نفى جبر است بعضى از مفسران مانند فخر رازى آن را از دلائل مسلك جبر گرفته ! و روى كلمه و لو شاء... تكيه كرده و مى
    ۴۹ کیلوبایت (۵٬۶۸۴ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۳
  • منافاتى ندارد). به هر حال قرآن ، در اين آيات بينات خود قلم بطلان بر مكتب جبر را كه مايه اشاعه فساد، و امضاى انواع زشتيها، و نفى هر گونه تعهد و مسئوليت
    ۵۰ کیلوبایت (۵٬۸۴۶ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۲۹
  • يَفِئْ بَعْدَ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ حَتَّى يُصَالِحَ أَهْلَهُ أَوْ يُطَلِّقَ جُبِرَ عَلَى ذَلِكَ وَ لاَ يَقَعُ طَلاَقٌ فِيمَا بَيْنَهُمَا حَتَّى يُوقَفُ وَ
    ۳ کیلوبایت (۱۷ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۷
  • نسلكه به استهزاء برگردد ديگر مشركين نمى توانند ايمان آورند، و اين مستلزم جبر است ) وارد نيست ، زيرا خداى تعالى سلوك را مقيد به مجرمين كرده ، و مفادش اين
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۲۰ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۲:۵۲
  • قالب جبر در آورده است ، و حال آنكه جبرى در كار نبوده ، اگر خداوند به وسيله صداى گوساله مردم را گمراه كرده ، گمراهى مجازاتى بوده نه ابتدايى تا جبر لازم
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۸۰ واژه) - ‏۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۲۰
  • اين بيان مردم را به مسئوليت خود و عواقب كار خويش متوجه مى سازد و بر افسانه جبر و اقبال و طالع و موهومات ديگرى از اين قبيل كه افرادى براى تبرئه خويش دست و
    ۵۶ کیلوبایت (۶٬۵۵۰ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۲۸
  • مَنْ حَكَمَ فِي دِرْهَمَيْنِ بِحُكْمِ جَوْرٍ ثُمَّ جَبَرَ عَلَيْهِ كَانَ مِنْ أَهْلِ هَذِهِ اَلْآيَةِ وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمََا أَنْزَلَ اَللََّهُ فَأُولََئِكَ
    ۳ کیلوبایت (۳۸ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۳۲
  • لاَ يَمِينَ فِي غَضَبٍ وَ لاَ فِي قَطِيعَةِ رَحِمٍ وَ لاَ فِي جَبْرٍ وَ لاَ فِي إِكْرَاهٍ قَالَ قُلْتُ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ فَمَا فَرْقٌ بَيْنَ اَلْإِكْرَاهِ
    ۳ کیلوبایت (۳۷ واژه) - ‏۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۳۳
  • بعضى از مفسران همچون فخر رازى به خاطر پيشداوريهائى كه در مورد ترجيح مكتب جبر داشته اند در اينجا اصرار و پافشارى بر انكار دلالت آيه كرده اند و سخنانى گفته
    ۲۹ کیلوبایت (۳٬۳۳۰ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۲۷
  • اينكه : جبار در اصل ريشه لغت همانگونه كه در بالا اشاره كرديم ، يا از ماده جبر به معنى قهر و غلبه و قدرت است و يا از ماده جبران به معنى برطرف ساختن نقص چيزى
    ۳۵ کیلوبایت (۴٬۱۸۰ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۰:۱۲
  • كسانى كه رابطه اينگونه آيات را از آيات ديگر قرآن بريده و آن را گواه بر مكتب جبر گرفته اند، گوئى نمى دانند كه آيات قرآن يكديگر را تفسير مى كنند. بلكه در ذيل
    ۳۸ کیلوبایت (۴٬۳۷۸ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۰۲
  • مشروحا آمده است . و نيز زناى با محارم حكم آن اعدام است . همچنين زناى به عنف و جبر كه حكم آن نيز همين است . البته در بعضى از موارد علاوه بر مساءله تازيانه ،
    ۳۹ کیلوبایت (۴٬۵۴۷ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۸
  • ، «مى برد هر جا كه خاطرخواه او است »! بديهى است جاى اين ندارد كه كسى تصور جبر از اين آيه كند، چرا كه اين نتيجه اعمالى است كه خود آنها انجام داده اند، بارها
    ۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۰۵ واژه) - ‏۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۵:۳۶
  • نمى توانستند بدون اذن پروردگار به كسى زيان برسانند اين به آن معنى نيست كه جبر و اجبارى در كار باشدبلكه تفسير نمونه ، جلد۱، صفحه : ۳۷۷ اشاره به يكى از اصول
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۶۶۶ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۰۷
  • خود شما و اراده شما هيچ دخالت و وساطتى نداريد، و خلاصه اگر آيه شريفه بخواهد جبر را افاده كند، در اين صورت، ديگر توبيخ و تقبيح نيست، بلكه عذرى است براى بندگان
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۷۱۰ واژه) - ‏۲۱ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۱:۵۶
  • در كلام جبرى مذهبان و مخصوصا فخر رازى در تفسيرش بسيار آمده و با اين دليل ، جبر را اثبات ، و اختيار را نفى مى كنند و خلاصه اين دليل اين است كه : حوادث عالم
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۳۶۶ واژه) - ‏۱ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۲۳
  • آن سحرها مجبور كرده بود، حال يا موقعى كه از شهر و ده خود احضار شده اند به جبر بوده و يا در موقعى كه در بين خود نزاع نموده و محرمانه گفتگو مى كرده اند مجبور
    ۴۲ کیلوبایت (۴٬۹۳۶ واژه) - ‏۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۵۲
  • لفظى است عبرانى و اصل آن «جبرئيل » به معنى «مرد خدا» يا «قوت خدا» است ( «جبر» به معنى «قوت يا مرد» و «ئيل » به معنى «خدا» است ). به موجب آيات مورد بحث
    ۴۳ کیلوبایت (۴٬۸۴۴ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۰۶
  • خوردن آن را ميپذيرد وليكن سليقه دينى مثلا مانع از خوردن آن است ، چون از راه جبر جائر بدست آمده است خوردنش حلال نيست ). «كلوا مما فى الارض حلالا طيبا» اين
    ۴۲ کیلوبایت (۵٬۰۵۶ واژه) - ‏۲ شهریور ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۰۵
  • سيئه عند ربك مكروها). از اين تعبير روشن مى شود كه بر خلاف گفته پيروان مكتب جبر، خدا هرگز اراده نكرده است گناهى از كسى سر بزند، چرا كه اگر چنين چيزى را اراده
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۸۵۳ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۱
  • بعضى گفته اند منظور آنها سه نفر از اهل كتاب به نام عداس و يسار و حبر (يا جبر) بوده . به هر حال چون اين قبيل مطالب در ميان مشركان مكه وجود نداشت ، و بخشى
    ۴۳ کیلوبایت (۵٬۰۶۵ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۴
  • و در گوششان سنگينى . تعبيراتى كه افراد بى خبر ممكن است از آن استشمام مكتب جبر كنند، در حالى كه اينها همان آثار و خاصيتهاى اعمالشان است . در واقع خود آنها
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۷۵۲ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۴:۵۲
  • - همانطور كه فخر رازى در تفسير خود نقل مى كند - اين جمله را دليلى بر مسلك جبر گرفته اند، زيرا وقتى قبول كنيم همه فرمانها در جهان آفرينش به دست خدا است اختيارى
    ۴۶ کیلوبایت (۵٬۵۲۴ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۰۴
  • بحث نيست ، بلكه در تمامى موارد تكاليف جريان دارد، چون ايشان قائل به عموم جبر هستند و در مورد بحث گفته اند: امر به موسى تكليفى است صورى كه نتيجه آن اتمام
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۹۵۶ واژه) - ‏۷ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۰۹:۲۷
  • جمله اين عده در بهشت ، و پروائى ندارم و اين عده در جهنم ، و پروائى ندارم جبر و بى اختيارى انسان را فهميده بوده ، و لذا رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله
    ۴۹ کیلوبایت (۵٬۸۱۴ واژه) - ‏۸ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۲۱:۱۵
  • اين دشمنان را براى انبيا مى توان از اين نظر به خدا نسبت داد، بى آنكه مستلزم جبر و سلب اختيار گردد، و به مسئوليت آنها در مقابل كارهايشان خدشه اى وارد شود (دقت
    ۴۹ کیلوبایت (۵٬۸۷۰ واژه) - ‏۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۵
  • مى كند و اندرونشان را بعد از نوشيدن مى سوزاند؟ و نوشيدن شان هم به كراهت و جبر است، همچنان كه فرموده: «وَ سُقُوا مَاءً حَمِيماً فَقَطّعَ أمعَاءَهُم». بعضى
    ۴۰ کیلوبایت (۴٬۳۶۶ واژه) - ‏۱۷ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۱۶
  • ديگرى قرار خواهد گرفت . و به هر حال اين آيه و اين حديث يكى از دلائل روشن نفى جبر و طرفدارى از اصل آزادى اراده است . آيه و ترجمه وَ نَادَى أَصحَب الجَْنَّةِ
    ۴۱ کیلوبایت (۴٬۸۱۱ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۸:۱۵
  • قوته‌ اقوم‌ و اقعد، قسمت‌ اولش‌ ‌بر‌ نفي‌ تفويض‌ و قسمت‌ دومش‌ ‌بر‌ نفي‌ جبر دلالت‌ دارد زيرا حول‌ و قوه‌ ‌را‌ مستند بخدا و قيام‌ و قعود ‌را‌ نسبت‌ بانسان‌
    ۴۲۸ کیلوبایت (۳۹٬۴۴۵ واژه) - ‏۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ساعت ۰۴:۵۶
  • ضمنا از اين آيه كه دو بار مساله اجبار در آن مطرح شده به خوبى بطلان اعتقاد به جبر، روشن مى گردد، و اثبات مى كند كه خداوند انسانها را آزاد گذارده ، گروهى ايمان
    ۶۵ کیلوبایت (۷٬۸۹۸ واژه) - ‏۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ساعت ۱۳:۲۴
نمایش ( | ۱۰۰تای بعدی) (۲۰ | ۵۰ | ۱۰۰ | ۲۵۰ | ۵۰۰)