نِعْمَة: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات)
(Added word proximity by QBot)
 
خط ۱: خط ۱:
__TOC__
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/نِعْمَة | آیات شامل این کلمه ]]'''
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/نِعْمَة | آیات شامل این کلمه ]]'''


خط ۸: خط ۹:




===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]===
<qcloud>
وَ:100, اللّه:95, مِن:52, عَلَيْکُم:45, اذْکُرُوا:43, مَا:32, إِن:31, إِذ:30, لا:30, ثُم:27, إِذَا:23, قَال:21, يَا:20, الّذِين:20, أَن:19, قَوْم:19, أَيّهَا:18, عَلَى:18, أَ:18, تَعُدّوا:18, رَبّه:18, آمَنُوا:17, إِلاّ:16, لِقَوْمِه:16, لَو:16, تُحْصُوهَا:16, کُنْتُم:16, مَن:16, هُو:16, لَم:15, مُوسَى:15, إِنّمَا:15, رَبّي:15, آل:15, بِسَحَر:14, الْإِنْسَان:14, إِلَيْه:14, رَبّکُم:14, تَذْکُرُوا:14, مِنّا:14, مُغَيّرا:14, الْمُبِين:14, تُجْزَى:14, تَدَارَکَه:14, نَجّيْنَاهُم:14, خَوّلْنَاه:14, مِنْه:14, خَوّلَه:14, تَمُنّهَا:14, فَمِن:14, بَدّلُوا:14, اشْکُرُوا:14, أَنْعَمَهَا:14, يُبَدّل:14, تِلْک:14, يَعْرِفُون:14, عِنْدَه:13, عِنْدِنَا:13, يَک:13, لَکُنْت:13, الْبَلاَغ:13, کُفْرا:13, تَشْکُرُون:13, عَلَي:13, الْمُرْسَلِين:13, بِکُم:13, نَسِي:13, النّاس:13, ابْتِغَاء:13, فَإِن:13, لُوط:13, تَذَکّرُون:13, اسْتَوَيْتُم:13, بَعْد:13, ظُهُورِه:13, عَلَيْک:13, طَيّبا:13, عَلَيْهِم:13, تَفَرّقُوا:13, هَل:13, لَتُرْدِين:13, هُزُوا:13, يُنْکِرُونَهَا:13, ضُرّ:13, لَعَلّکُم:13, عَلِيم:13, لَنُبِذ:13, لِأَحَد:13, الّذِي:13, أُولٰئِک:13, کَذٰلِک:13, وَجْه:13, إِلَى:13, بِالْعَرَاء:12, حَتّى:12, فَإِنّمَا:12, الْمُحْضَرِين:12, تَر:12, مَکْظُوم:12, کِدْت:12, حَلاَلا:12, جَاءَتْکُم:12, جَعَلَنِي:12, عَبّدْت:12, هَم:12, إِيّاه:12, جَعَل:12, کَان:12, الْحَکِيم:12, بَيّنَة:12, نَجْزِي:12, فَلا:12, سَأَلْتُمُوه:12, أَنْجَاکُم:12, أُوتِيتُه:12, عَلَيْه:12, فَضْلا:12, دَعَانَا:12, الرّاشِدُون:12, تَتّقُون:12, مِيثَاقَه:12, حَکِيم:12, أَحَلّوا:12, فِرْعَوْن:12, الْعَزِيز:12, تَرْکَبُون:12, جُنُود:12, الْأَعْلَى:12, أَلِيما:12, هُم:12, أَنْزَل:12, خَالِق:12, مُنِيبا:12, آيَات:12, آيَة:12, شَدِيد:12, الْعِقَاب:12, فَمَا:12, حَاصِبا:12, يَدْعُو:12, يَتَزَکّى:12, إِسْرَائِيل:12, جَاءَتْه:12, لِتَسْتَوُوا:12, بَنِي:12, تَعْبُدُون:12, قَوْمَهُم:12, مَسّکُم:12, يُغَيّرُوا:12, الْجَحِيم:12, بِأَن:12, فِيکُم:12, أَکْثَرُهُم:12, نِعْمَتَه:12, تَوَلّوْا:12, أَعْدَاء:12, الضّرّ:11, دَار:11, تَتّخِذُوا:11, يَشَاء:11, شَکُور:11, لَغَفُور:11, لَظَلُوم:11, شَکَر:11, کُل:11, لِيُتِم:11, ذٰلِک:11, تَقُولُوا:11, يَخْلُق:11, عِلْم:11, فَغَيْر:11, نَحْن:11, فَأَرْسَلْنَا:11, أَنْبِيَاء:11, رَزَقَکُم:11, حَرّم:11, جَمِيعا:11, حُکْما:11, عَذَابا:11, مَالَه:11, وَاثَقَکُم:11, تَاللّه:11, طَائِفَتَان:11, أَصْحَاب:11, الْکَافِرُون:11, فَأَلّف:11, غَيْر:11, آتَيْنَاهُم:11, الْعِصْيَان:11, صَبّار:11, الْبَوَار:11, الْأَنْعَام:11, بِه:11, سُبْحَان:11, أَرْسَلْنَا:11, بِأَنْفُسِهِم:11, جَهَنّم:11, مَذْمُوم:11, يَوْم:11, بِمَيّتِين:11, فَاجْتَبَاه:11, مِمّا:11, يُؤْتِي:11, يَبْسُطُوا:11, لِلْکَافِرِين:11, لَقَد:11, فَإِلَيْه:11, نَادَى:11, کَفّار:11, بَل:11, مَس:11, رَحِيم:11, دَعَا:11, بَيْن:11, جَعَلَکُم:10, هِي:10, قَبْل:10, فَإِذَا:10, کَم:10, قُلُوبِکُم:10, فَکُلُوا:10, تَجْأَرُون:10, يَرْزُقُکُم:10, الْکِتَاب:10, يَسُومُونَکُم:10, رِيحا:10, إِلَيْکُم:10, بِحَبْل:10, آتَاکُم:10, اعْتَصِمُوا:10, أَيْدِيَهُم:10, فَأَصْبَحْتُم:10, سَخّر:10, سُوء:10, فِتْنَة:10, قُلْتُم:10, نَفْسَه:10, مُلُوکا:10
</qcloud>
===تکرار در هر سال نزول===
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::نِعْمَة]]
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::نِعْمَة]]
|?نازل شده در سال
|?نازل شده در سال

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۹

آیات شامل این کلمه

ریشه کلمه

قاموس قرآن

(بكسر - ن) آنچه خدا به انسان داده در صحاح از جمله معانى آن گفته:« اَلنِعْمَةُ: ما أُنْعِمَ بِهِ عَلَيْكَ» به نظر نگارنده: اصل آن از نِعْمَ (فعل مدح) است و نعمت را به جهت خوب و دلچسب بودن نعمت گفته‏اند لذادر اقرب از كليات ابوالبقا نقل شده: آن در اصل حالتى است كه انسان از آن لذت ببرد و در مفردات گفته: «ااَلنِعْمَةُ اَلْحالَةُ الْحَسَنَةُ». در مجمع ذيل [فاتحه:7]. فرموده اصل آن مبالغه و زيادت است گويند «دَقَقْتُ الَّدواءَ فَاَنْعَمْتُ دَقَةُ» دوا را كوبيدم و زياد كوبيدم. [بقره:231]. [بقره:40]. نَعْمَة: (به فتح - ن) به معنى تنعم است. در قاموس گويد: تنعم به معنى ترّفه و وسعت عيش و اسم آن نعمة به فتح نون است. راغب مى‏گويد: «النَّعْمَةُ: اَلتَّنَعُمُ» [دخان:25-27]. چقدر از دست دادند از باغات، چشمه‏ها، كشتها، مقام دلپسند و وسعت عيشى كه در آن متمتع بودند. [مزّمل:11]. بگذار مرا با تكذيب كنندگانيكه صاحبان تنعم اند و اندكى مهلتشان بده. *** انعام: (از باب افعال) به معنى نعمت دادن مى‏باشد [احزاب:37]. آنگاه به شخصيكه خدا به او نعمت داده و توهم به او نعمت داده بودى مى‏گفتى: زنت را براى خودت نگاهدار و از خدا بترس راغب گويد: اطلاق انعام در صورتى است كه نعمت داده شده از جنس انسان باشد زيرا در حيوان نمى‏گويند:«أَنْعَمَ عَلى فَرَسِهِ» تنعيم: نعمت دادن و مرفه كردن. [فجر:15]. اماانسان آنگاه كه خدايش او را امتحان كرد و محترم نمود و مرفه فرمود گويد: خدايم محترمم داشته. ناعم: صاحب نعمت. [غاشيه:8-9]. چهره هايى (مردمانى) در آن روز درنعمتند و از تلاشيكه در دنيا كرده‏اند راضى اند. ناعم به معنى نرم و صاف نيز آمده است. نَعْماء: (به فتح - ن) مفرد است به معنى نعمت چنانكه در صحاح گفته. در مجمع فرموده: نعمتى است كه اثر آن در صاحبش آشكار است مقابل ضرّاء [هود:10]. و اگر پس از ضرريكه به او رسيده نعمتى بر او بچشانيم گويد بديها از من رفت. *** نعيم: نعمت وسيع و كثير. راغب گويد: «اَلنَّعيمُ: اَلنِعْمَةُالْكَثيرَهُ» قاموس و اقرب مال و صحاح مطلق نعمت گفته است از طبرسى ظاهر مى‏شود كه قيد كثرت را لازم نشمرده، المنار نيز قيدكثرة را دارد [مائده:65]. آنها را به جنات پرنعمت داخل مى‏كنيم. [توبه:21]. براى آنها در بهشت نعمت فراوانى است پيوسته. اين لفظ هفده بار در قرآن مجيد بكار رفته، همه در باره نعمت بهشت مگر [تكاثر:8]. كه در باره نعمت دنيا است. ظاهرا الف و لام در آن براى استغقراق باشد يعنى از تمام نعمتها مسئول مى‏شويد. مسئول شدن از نعمتها مسئول شدن از دين است كه آيا از آنها مطابق دين استفاده كرديد يا نه؟ در برهان از امام صادق «عليه‏السلام» نقل شده:« قالَ نَحْنُ النَّعيمُ» و در روايت ديگرى از آن حضرت «قالَ تُسْئَلُ هذِهِ الْاُمَّةِ عَمَّااَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهابِرَسُولِهِ ثُمَّ بِالْاَئِمَةِ» و در روايت سوم از حضرت باقر «عليه‏السلام» كه فرمود:«اِنَّمَّايَسْئَلُكُمْ عَمَّااَنْتُمْ عَلَيْهِ مِنَ الْحَقِ» و در روايت چهارم از حضرت صادق «عليه‏السلام» نقل كرده كه فرمود:«وَاللهِ ماهُوَ الطَّعامُ وَالشَّرابُ وَلكِنْ وِلايَتُنا اَهْلُ الْبَيْتِ». الميزان تمام نعمتها را داخل در نعمت دين دانسته و منافاتى ميان عموم آيه و روايات نمى‏داند. *** جمع نعمت در قرآن مجيد نِعَم (بروزن عنب) و اَنْعُم (به فتح اول و سكون دوم و ضم سوم) آمده است مثل [لقمان:20]. نعمتهاى ظاهرى و باطنى خويش رابر شما فراوان كرد. و نحو [نحل:112].


کلمات نزدیک مکانی

تکرار در هر سال نزول

در حال بارگیری...