مريم ١٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۳۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

سلام بر او، آن روز که تولّد یافت، و آن روز که می‌میرد، و آن روز که زنده برانگیخته می‌شود!

|و درود بر او روزى كه زاده شد و روزى كه مى‌ميرد و روزى كه زنده برانگيخته مى‌شود
و درود بر او، روزى كه زاده شد و روزى كه مى‌ميرد و روزى كه زنده برانگيخته مى‌شود.
و سلام حق بر او باد در روز ولادتش و روز وفاتش و روزی که زنده برانگیخته خواهد شد.
و بر او سلام باد روزی که زاده شد، و روزی که می میرد، و روزی که زنده برانگیخته می شود.
سلام بر او؛ روزى كه زاده شد و روزى كه مى‌ميرد و روزى كه ديگر بار زنده برانگيخته مى‌شود.
و بر او در روزی که زاد، و روزی که در می‌گذرد و روزی که زنده برانگیخته می‌شود، درود باد
و درود بر او، روزى كه زاده شد و روزى كه مى‌ميرد و روزى كه زنده برانگيخته مى‌شود.
درودش باد (در سراسر زندگی) آن روز که متولّد شده است، و آن روز که می‌میرد، و آن روز که زنده و برانگیخته می‌شود.
و درودی (شایسته) بر اوست، روزی که زاده شد، و روزی که می‌میرد، و روزی (هم) - در حالی‌که زنده است - برای رستاخیز برانگیخته می‌شود.
و درود بر او روزی که بزاد و روزی که بمیرد و روزی که برانگیخته شود زنده‌


مريم ١٤ آیه ١٥ مريم ١٦
سوره : سوره مريم
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«وَ سَلامٌ عَلَیْهِ»: درودش باد. سالم و در امان خواهد بود از اذیّت و آزار و هول و هراس تمام مراحل زندگی. «حَیّاً»: زنده. حال است و جنبه تأکید دارد.


تفسیر

نکات آیه

۱- حضرت یحیى(ع)، مشمول سلام ویژه خداوند به هنگام تولد، مرگ و رستاخیز خود (و سلم علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیّاً)

۲- حضرت یحیى(ع) به هنگام زاده شدن از هر گزند و کاستى در امان بود و همه زمینه ها و شرایط لازم براى رشد و کمال را داشت. (و سلم علیه یوم ولد) «سلام» داراى چند معنا است، از جمله به معناى سلامتى از هر گزند و آفت است، البته سلام از جانب خداوند جنبه تکوینى دارد و خبر از متن حوادث مى دهد; لذا «سلام علیه»; یعنى، از جانب خداوند عافیت یحیى از هر گزند جسمى و انحراف عقیدتى تضمین شده است.

۳- یحیى(ع) به هنگام مرگ و در روز رستاخیز، مصون از هرگونه رنج و عذاب (و سلم علیه ... یوم یموت و یوم یبعث حیًّا) «ولد» فعل ماضى و «یموت» مضارع است. این تغییر سیاق نشان مى دهد که مفاد آیه، زمان حیات یحیى را منعکس مى کند که خداوند در آن زمان از سلامتى او در میلاد خبر داده و سلامتى مرگ و رستاخیز او را تضمین کرده و نوید مى دهد.

۴- حضرت یحیى(ع) داراى کرامت و ارجمندى ویژه در پیشگاه خداوند (و سلم علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیًّا)

۵- زمان ولادت، لحظه مرگ و روز رستاخیز، سه مرحله حساس و سرنوشت ساز براى انسان (و سلم علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیًّا)

۶- انسان در لحظه مرگ (نظیر زمان ولادت و هنگامه رستاخیز) نیازمند سلامت و امنیتى ویژه از جانب خداوند (و سلم علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیًّا) نکره بودن «سلام» بیانگر برجستگى آن است و مراد از سلامت هنگام مرگ، در امان بودن از مواجه شدن با امرى ناخوشایند، نظیر وحشت و اضطراب و نومیدى و ... است.

۷- تقوا، احسان به پدر و مادر، پرهیز از سلطه جویى و عصیان، زمینه ساز فرجامى سرشار از سلامت و امنیت کامل است. (برًّا بولدیه و لم یکن جبّارًا عصیًّا . و سلم علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیًّا)

۸- انسان ها در روز رستاخیر دوباره زنده خواهند شد. (یوم یموت و یوم یبعث حیًّا) «حیّاً» حال است. تصریح به آن پس از اشاره به مرگ هر انسان در «یوم یموت» بیانگر آن است که روز بعث، انسان ها دوباره زنده خواهند شد.

۹- حضرت یحیى(ع) در آخرت، داراى حیاتى ویژه است. (و یوم یبعث حیًّا) فعل «یبعث» بر زنده شدن نیز دلالت دارد. تصریح به «حیّاً» ممکن است به خاطر ویژگى حیات یحیى در مقایسه با دیگر انسان ها باشد.

روایات و احادیث

۱۰- «عن أبى الحسن الرضا(ع): إنّ أوحش ما یکون هذا الخلق فى ثلاثة مواطن یوم یولد ... و یوم یموت ... و یوم یبعث ... و قد سلّم اللّه - عزّوجلّ- على یحیى(ع) فى هذه الثلاثة المواطن و آمن روعته فقال: «و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیّاً ...» ; از امام رضا(ع) روایت شده است: همانا وحشتناک ترین مواقع براى این خلق در سه موضع است: روزى که متولد مى شود... و روزى که مى میرد... و روزى که برانگیخته مى شود... و خداوند سلام فرستاده است بر یحیى(ع) در این سه موضع و او را از وحشت آن مواضع ایمن ساخته و فرموده: «و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیّاً»...».[۱]

موضوعات مرتبط

  • امنیت: امنیت هنگام ولادت ۶; زمینه امنیت ۷; منشأ امنیت ۶
  • انسان: نیازهاى انسان ۶
  • تقوا: آثار تقوا ۷
  • خدا: سلام خدا ۱
  • سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت ۵
  • سلامتى: زمینه سلامتى ۷; سلامتى هنگام ولادت ۶; منشأ سلامتى ۶
  • سلطه طلبى: آثار اجتناب از سلطه طلبى ۷
  • عصیان: آثار اجتناب از عصیان ۷
  • فرجام: زمینه حسن فرجام ۷
  • قیامت: امنیت هنگام قیامت ۶; اهمیت قیامت ۵; ترسناکى قیامت ۱۰; سلامتى هنگام قیامت ۶
  • مردگان: احیاى مردگان ۸
  • مرگ: اهمیت وقت مرگ ۵; ترسناکى مرگ ۱۰
  • نیازها: نیاز به امنیت ۶; نیاز به سلامتى ۶
  • والدین: آثار نیکى به والدین ۷
  • ولادت: اهمیت وقت ولادت ۵; ترسناکى ولادت ۱۰
  • یحیى(ع): امنیت یحیى(ع) ۲، ۳; زمینه تکامل یحیى(ع) ۲; سلامتى یحیى(ع) ۱، ۲، ۳; سلام بر یحیى(ع) ۱، ۱۰; فضایل یحیى(ع) ۲، ۳، ۹; مرگ یحیى(ع) ۱، ۳، ۱۰; مقامات یحیى(ع) ۴; ولادت یحیى(ع) ۱، ۲، ۱۰; ویژگیهاى حیات اخروى یحیى(ع) ۹;یحیى(ع) در قیامت ۱، ۳، ۱۰

منابع

  1. عیون أخبارالرضا، ج ۱، ص ۲۵۷، ب ۲۶، ح ۱۱; نورالثقلین، ج ۳، ص ۳۲۷، ح ۳۸.